PARTNERZY PORTALU

Program Luxtorpeda jedzie powoli. Wagony pożyczamy nawet na Słowacji

PKP Intercity ma jeszcze dużo do zrobienia, by zrealizować własną strategię taborową. Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

PKP Intercity udało się dotąd zmodernizować tylko 200 z 700 wagonów przewidzianych do remontu na lata 2016-2023. Przewoźnik ratuje się, pożyczając tabor za granicą.

Jak pisze 22 stycznia "Dziennik Gazeta Prawna", minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział właśnie, że w 2023 roku 80 proc. taboru spółki PKP Intercity będą stanowiły pojazdy nowe lub zmodernizowane. Tym samym przypomniał założenia strategii przewoźnika na lata 2016-2023, którą zaktualizowano dwa lata temu, zwiększając jednocześnie jej wartość z 2,5 do 7 mld zł. Jednak jak wskazuje dziennik, proces odmładzania taboru łapie zadyszkę.

Gazeta przypomina, że strategia zakłada między innymi, że do 2023 roku zostanie zmodernizowanych 700 wagonów. Jak dotąd - pisze dziennik - udało się wyremontować tylko około 200.

Dziennik dodaje, że dotychczas nie za bardzo wyszły też zapowiedzi ówczesnego wicepremiera Mateusza Morawieckiego, który w 2016 roku przedstawił koncepcję o nazwie Luxtorpeda. Zakładała ona znaczny rozwój polskich producentów, którzy mieli postawić na produkcję innowacyjnego, nowoczesnego taboru.

Gazeta zwraca uwagę, że do 2023 roku spółka PKP Intercity miała np. kupić siedem szybkich składów, które rozpędzałyby się do 230 km/h. Standardem byłyby zbliżone do Pendolino. Ich założenia miały być opracowane wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Przewoźnik liczył, że pociągi zostaną wyprodukowane w Polsce. Jednak - jak pisze "DGP" - uzgodnienia z NCBR się przeciągają.

Dziennik wskazuje, że w efekcie - jak potwierdza niedawny raport Urzędu Transportu Kolejowego - spółka PKP Intercity dysponuje w dużym stopniu starym taborem. Ponad 60 proc. pojazdów ma od 30 do 40 lat. Około 5 proc. ma ponad 40 lat. Przy braku wystarczającej liczby sprawnych wagonów PKP Intercity musi je pożyczać za granicą. W tym roku wynajmuje 113 z Czech i 24 ze Słowacji - podkreśla "Dziennik Gazeta Prawna".

Po publikacji tekstu PKP Intercity przysłało nam informację uzupełniającą, którą publikujemy poniżej.

„PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” to największy program inwestycyjny w historii Spółki. Opracowana strategia zawiera długoterminowe plany inwestycyjne, obejmujące zakup i modernizację istniejącego taboru oraz zaplecza technicznego. Na ten cel PKP Intercity przeznaczy do 2023 roku około 7 mld zł. Działania te odbywają się przy aktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych oraz we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz właściwymi resortami czy przy wykorzystaniu środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

W sumie w ramach realizowanej strategii PKP Intercity zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Ponadto PKP Intercity kupi 118 lokomotyw elektrycznych (jedno- i wielosystemowych) oraz spalinowych, a także zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych . Pasażerowie będą mogli skorzystać także z 12 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Część lokomotyw, wagonów i EZT-ów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej

Do tej pory PKP Intercity zakontraktowało w ramach strategii taborowej blisko 4,3 mld zł brutto. W ramach programu przewoźnik m.in.:
* podpisał i rozszerzył umowy na modernizacje łącznie 245 wagonów, które realizuje dla PKP Intercity PESA Bydgoszcz;
* podpisał umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz;
* podpisał i rozszerzył umowę zamawiając łącznie 81 nowych wagonów z H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu,
* podpisał z H. Cegielski - FPS umowę na modernizację 10 wagonów osobowych z przekształceniem na wagony restauracyjne;
* zawarł kontrakt ze spółką Stadler Polska na dostawę wraz ze świadczeniem usług utrzymania 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych;
* zawarł i rozszerzył umowę zamawiając łącznie 30 nowych lokomotyw elektrycznych od NEWAG.

Na przełomie roku zostały ogłoszone postępowania na:
- zakup: 10 lokomotyw spalinowych oraz 10 (+opcja 5) lokomotyw elektrycznych wielosystemowych
- modernizacje: 20 lokomotyw elektrycznych oraz 255 wagonów pasażerskich.

W ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zmodernizowało już 204 wagony i 13 lokomotyw.

×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Program Luxtorpeda jedzie powoli. Wagony pożyczamy nawet na Słowacji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.224.224
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!