PARTNERZY PORTALU

Prywatyzacja brytyjskiej poczty: królowa zniknie ze znaczków?

Brytyjski rząd uświadomił sobie, że projekt ustawy o prywatyzacji poczty (Royal Mail) omawianej w Izbie Gmin nie wymaga od potencjalnego nabywcy zachowania głowy Elżbiety II na znaczkach pocztowych.

Tygodnik "Mail on Sunday" twierdzi, że Pałac Buckingham (dwór królewski) jest z tego powodu oburzony, a rozmowy rządu z dworem nazywa "gorączkowymi".

Według agencji Press Association, dwór Elżbiety II nie pali się do prywatyzacji poczty działającej na zasadzie królewskiego przywileju. Wolałby, by rząd odłożył sprzedaż przynajmniej do 2013 roku, gdyż w 2012 roku Elżbieta II będzie obchodzić jubileusz 60-lecia objęcia tronu i z tej okazji poczta wyda okolicznościowe serie.

Rząd nie chce jednak słyszeć o zwłoce i uważa za oczywiste, że głowa Elżbiety II na znaczkach zostanie zachowana na dotychczasowych zasadach, tzn. w formie sylwetki bądź profilu. Ustawa (The Postal Services Bill) trafiła już pod obrady parlamentu.

Odpowiedzialny w rządzie za usługi pocztowe minister stanu Edward Davey, którego czujne oko wychwyciło lukę w ustawie, z wysokiego rządowego szczebla otrzymał zapewnienia, że w interesie każdego potencjalnego nabywcy jest zachowanie wizerunku monarchy, ponieważ rodzina królewska jest bardzo mocną marką towarową i rezygnacja z niej musiałaby być "komercyjnym samobójstwem".

Mimo to Davey sądzi, że w ustawie powinien znaleźć się specyficzny zapis zapewniający kontynuację tradycji zapoczątkowanej w 1840 roku, gdy do obiegu wprowadzono pierwszy znaczek pocztowy z głową panującej wówczas monarchini - królowej Wiktorii.

Od tego czasu na znaczkach brytyjskiej poczty, jako jedynej w świecie, nie umieszcza się nazwy kraju w pełnym brzmieniu ani nawet w skrócie, ponieważ po profilu lub sylwetce monarchini cały świat może poznać, że jest to znaczek brytyjski.

"W proponowanej ustawie jest zapis zakazujący nadużywania wizerunku monarchy na znaczkach, ale wytknięto w niej brak konkretnego nakazu zatrzymania go na znaczku przez przyszłego właściciela Royal Mail" - przyznał w wywiadzie dla BBC minister ds. biznesu, innowacyjności i umiejętności incent Cable.

Opozycyjna Partia Pracy wietrzy w całej sprawie ukartowaną grę: "Takich rażących niedopatrzeń ustawodawczych nie zostawia się bez celu. Konserwatywno-liberalna koalicja sądzi, że im mniej warunków potencjalny nabywca będzie musiał spełnić, tym wyższą cenę zaoferuje rządowi" - sądzi laburzystowski rzecznik ds. biznesu John Denham.

Posłanka Partii Pracy Nia Griffin zaapelowała do rządu, by usunął lukę i jak najszybciej wprowadził zapis gwarantujący, iż symbol Elżbiety II będzie na znaczkach zachowany.

Sprzedaż większościowego pakietu Royal Mail ma przynieść fiskusowi ok. 8 mld funtów. Poprzedni rząd laburzystów miał w planach tylko częściową prywatyzację poczty. Planom tym sprzeciwiają się związki zawodowe.

Wśród potencjalnych nabywców poczty (praw świadczenia usług pocztowych w odróżnieniu od prowadzenia urzędów pocztowych) wymienia się Deutsche Post i holenderską firmę doręczycielską TNT. Rząd twierdzi, że możliwa jest również sprzedaż akcji masowemu nabywcy tak, jak w latach 80. za rządów Margaret Thatcher.
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prywatyzacja brytyjskiej poczty: królowa zniknie ze znaczków?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.83.32.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!