PARTNERZY PORTALU

Prywatyzować kolej czy nie - oto jest pytanie

Prywatyzować kolej czy nie - oto jest pytanie
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Rynek Kolejowy
    Autor: Włodzimierz Włoch
  • Dodano: 21-06-2012 10:48

PKL, TK Telekom, PKP Cargo, PKP Energetyka, PKP Intercity - takiej kolejności przy sprzedaży spółek PKP możemy się spodziewać. Jednak czy do prywatyzacji w ogóle dojdzie? Na razie jedynym postępowaniem, które zakończyło się sukcesem, było spieniężenie udziałów w Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury.

Reforma polskich kolei trwa od ładnych paru lat. Po etapie restrukturyzacji rozpoczął się kolejny - prywatyzacja. A precyzyjniej rzecz ujmując - przygotowania do jej przeprowadzenia. Założenia urynkowienia kolei sięgają 2000 r. - postanowiono wtedy, że z powołanych do życia spółek kolejowych większość, poza PLK, ma znaleźć prywatnych właścicieli. Tylko sprywatyzowane podmioty mogłyby istnieć w obszarze rynkowym.

Prywatyzacja jednak zwykle wzbudza sporo kontrowersji, zwłaszcza wśród pracowników firm, które mają zostać sprzedane. Jak zapewnia Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych, związki zawodowe nie są przeciwne prywatyzacji spółek kolejowych.

- Ale to musi być prywatyzacja rozumna, a nie dogmat, lekarstwo na wszystkie bolączki świata, pod którymi chowa się sporo nieprawidłowości - mówi Miętek. Przewodniczący KKZZ podkreśla, że należy rozróżnić prywatyzację i sprzedaż. - Prywatyzacja służy temu, aby poprawić kwestie zarządzania firmą i zdobyć środki na jej rozwój. Natomiast to, co dzieje się, jeśli chodzi np. o PKP Cargo, to nie jest prywatyzacja, tylko zwyczajna sprzedaż. Tym bardziej, że środki ze sprzedaży pójdą na pokrycie długów PKP SA - stwierdza.

Jan Wyrowiński, wicemarszałek senatu, nie ma wątpliwości, że należy prywatyzować spółki należące do PKP. - Należy tylko rozpatrzyć indywidualnie każdy przypadek, zdefiniować, jaki ma być ostateczny cel, ocenić potrzeby inwestycyjne i wtedy, w zależności od możliwości, dobierać sposób prywatyzacji - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Wyrowiński. - Nasza kolej wciąż nie grzeszy nowoczesnością i w związku z tym potrzebuje zastrzyku pieniędzy. Jeśli tylko prywatyzacja pozwoli na to, by zachować potencjał, który jest w polskich kolejach, i da się to przełożyć na działania modernizacyjne, to oczywiście jestem na tak - dodaje.

Jednak przychody z prywatyzacji wcale nie powinny być jedynym i głównym celem, choć mogą rozwiązać część problemów inwestycyjnych na kolei.

- Jestem zwolennikiem prywatyzacji, ale w takim sensie, że wzmacnia i kreuje ona rynek. Bazą dla rynku powinny być bowiem zdrowe firmy prywatne.

Tylko w takim otoczeniu firmy samorządowe czy państwowe poczują się pod presją i będą zmuszone, by funkcjonować i nie odstawać w sferze kosztów i jakości od prywatnych przedsiębiorstw - uważa Henryk Klimkiewicz, przewodniczący Railway Biznes Forum.

Rynek dyktuje ostateczną cenę

Prywatyzacja Polskich Kolei Linowych może przynieść PKP około 150 mln zł. TK Telekom analitycy wyceniają na mniej więcej 350 mln zł. Największym zastrzykiem gotówki będzie jednak sprzedaż PKP Cargo. Wartość spółki jest oceniana na 2,5-3 mld zł. Liczby podawane przez ekspertów w rożnych publikacjach są tylko szacunkami. Owszem, są one elementem ułatwiającym negocjacje, jednak ostatecznie liczy się ta kwota, którą inwestorzy wykładają na stół.

- To rynek dyktuje ostateczną cenę. Są okresy, kiedy można kupić coś taniej, a są okresy, kiedy drożej w wyniku popytu i koniunktury. Decyzję o sprzedaży powinno się jednak oceniać nie tylko poprzez wartość wycen, ale poprzez konsekwencje dla rynku, który jest wrażliwy na inne obszary polskiej gospodarki, np. energetykę i infrastrukturę - uważa Henryk Klimkiewicz.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prywatyzować kolej czy nie - oto jest pytanie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.78.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!