PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Przed automatyzacją nie ma odwrotu. Polacy mają tu już swoje osiągnięcia

Autor: Piotr Stefaniak
14-07-2019 12:00 |  aktualizacja: 13-07-2019 23:27
Przed automatyzacją nie ma odwrotu. Polacy mają tu już swoje osiągnięcia

W porcie Rotterdam po raz pierwszy zautomatyzowano terminal kontenerowy, dziś są trzy zautomatyzowane.

Fot. zarząd portu Rotterdam

Australijski związek zawodowy Maritime Union ogłosił 24-godzinny strajk dokerów w terminalach kontenerowych w portach Brisbane, Sydney i Fremantle, a 96-godzinny w Sydney. Należą one do światowego operatora terminali ze Zjednoczonych Emieratów Arabskich - DP World - który zapowiedział ich automatyzację. To kolejny protest na świecie o podobnym podłożu. Automatyzacja budzi obawy, ale rachunek zysków i strat jest prosty. Porty, które zostały w tyle pod względem wdrażania rozwiązań cyfrowych, teraz będą prawdopodobnie szybko nadrabiać te zaległości. Polskie firmy już mają w tym względzie pierwsze kroki za sobą.

  • Zastosowanie technologii automatyzacji  i cyfryzacji procesów pozwala ograniczyć koszty operacyjne terminali od 40 do 70 proc., zwiększyć bezpieczeństwo pracy oraz nadążać za zmianami gospodarki cyfrowej.
  • Jako pierwszy na świecie swoją działalność zautomatyzował w 1993 r. terminal ECT Delta w Rotterdamie, należący do operatora Hutchison Port Holdings z Hongkongu.
  • Według analizy agencji ratingowej Moody’s z czerwca br., obecnie na całym świecie w pełni lub częściowo zautomatyzowanych jest 48 terminali. W ciągu 10 lat ich liczba radykalnie wzrośnie.
  • DCT Gdańsk już w 2018 r. wprowadził pierwsze technologie automatyzujące pracę terminala.

Powolna automatyzacja

W Singapurze – drugim na świecie porcie kontenerowym - 4 lipca rozpoczęły się prace przy drugiej fazie budowy terminalu Tuas „next generation”. Polegają one na zatopieniu 227 kesonów betonowych, które dadzą początek nowemu terminalowi, który zwiększy zdolności przeładunkowe portu o 21 mln TEU. Dalsza rozbudowa ma zapewnić, że około 2040 roku Singapur będzie mógł obsługiwać rocznie do 65 mln TEU ładunków (w 2018 r. – przeładował 36,6 mln TEU).
Jak powiedział minister transportu Lam Pin Min, „terminal Tuas będzie cyfrowy i inteligentny, zintegrowany z szeroką siecią łańcucha dostaw. To będzie kluczem do utrzymania naszej pozycji jako wiodącego na świecie portu-hubu”.

Także w lipcu zarząd największego portu w Nowej Zelandii – w Auckland – poinformował, że w lutym 2020 r. rozpocznie stopniowe wdrażania automatyzacji procesów logistycznych, począwszy od północnego nabrzeża.

Jednak w skali całego globu automatyzacja portów przebiega bardzo powoli. Jak wynikało z raportu UNCTAD z listopada 2018 r., obecnie ok. 1 proc. terminali kontenerowych na świecie jest w pełni zautomatyzowanych, a 2 proc. – częściowo.

Agencja ratingowa Moody’s uściśla w analizie z czerwca br., że na całym świecie w pełni lub częściowo zautomatyzowanych jest 48 terminali. W ciągu 10 lat ich liczba ma radykalnie wzrosnąć.

To jednak na razie prognozy, bo automatyzacja przebiega do tej pory w dość powolnym tempie. Jako pierwszy na świecie w 1993 r. zautomatyzował swoją działalność terminal ECT Delta w Rotterdamie, należący do operatora Hutchison Port Holdings z Hongkongu.

Dopiero w 2015 roku, także w tym samym porcie, rozpoczęły się prace nad cyfryzacją dwu innych terminali kontenerowych: ECT Euromax oraz APM Terminals (port „Maasvlakte2”), co wzbudziło falę strajków dokerów. 

Patrz też: Trzygodzinny strajk dokerów w Rotterdamie

Dopiero w maju 2017 r. zautomatyzowano pierwszy terminal w Azji – w porcie Quingdao w Chinach (ósmy pod względem przeładunków w 2018 r. – 19,3 mln TEU), rok później w jednym z terminali w Singapurze.

Na liście w pełni zautomatyzowanych są terminale amerykańskie – TraPac oraz Long Beach Container Terminal w Los Angeles, a także „semi-automated”, jak: Virginia International Gateway Terminal, Norfolk International Terminal w Wirginii oraz GCT Bayonne w New Jersey.

Dlaczego automatyzować?

Zastosowanie technologii automatyzacji  i cyfryzacji procesów w portach obejmuje wszystkie aspekty działalności, od operacji i planowania, przez projektowanie, rozwój infrastruktury i utrzymanie, stwierdza UNCTAD.

Pozwalają one również odblokować rezerwy, które wykraczają poza tradycyjne usługi przeładunku towarów. Można nimi objąć także procesy magazynowania i przetwórstwa przemysłowego. 

Już technologie „na pół automatyczne”, jak zdalne skanowanie dokumentów lub samochodów, pozwalają skrócić procedury i oszczędności w kosztach.

Wskazują na to też doświadczenia DCT Gdańsk, który już w 2018 r. wprowadził cyfrową awizację ciężarówek (aby nie tworzyły się korki, a kierowcy nie czekali na obsługę).

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

  • obserwator 2019-07-14 18:53:10
    Automatyzacja jest konieczna bo brakuje coraz więcej pracowników.
  • rrr 2019-07-15 10:52:01
    Raport Samsunga o zawodach przyszłości jasno mówi, że tylko zawody wymagające umiejętności twórczych lub dużej specjalizacji oprą się automatyzacji. Problem jest inny - jeżeli w krótkim czasie wiele osób zostanie zredukowanych z powodu automatyzacji to wywoła to zamieszki, problemy ekonomiczne, a być może wojnę. W konsekwencji, rewolucja robotów i sztucznej inteligencji wymusi krach obecnego systemu ekonomicznego na rzecz czegoś nowego, chyba, że pozwolimy mało wykwalifikowanym ludziom umierać z głodu z braku pracy.
    • Daro 2019-07-15 21:44:56
      Dlatego aby temu zapobiec bedą wprowadzać dochód gwarantowany aby uspokoić i rozleniwić naród. Taki naród łatwiej sie kontroluje.
    • jj 2019-07-15 21:54:53
      Żadna automatyzacja nie jest w stanie w określonej przestrzeni czasowej zastąpić człowieka w złożonych operacjach w procesie wytwarzania.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.211.135.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

27 248 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

102 532 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 217 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.