W „Rządowej ławie” z Markiem Gróbarczykiem, wiceministrem infrastruktury, rozmawiamy o kolejnych etapach budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Elbląg, potencjalnie główny beneficjent rządowej inwestycji, z konieczną rozbudową portu będzie musiał sobie radzić sam.
Jednak, by Elbląg mógł być konkurencyjny, musi w port sporo zainwestować. W „Rządowej ławie” pytamy o możliwe wsparcie tych inwestycji środkami z budżetu państwa, a nawet o ewentualne powołanie spółki celowej o rządowo-samorządowej strukturze, która mogłaby zrealizować inwestycje portowe.
- Elbląg to jest port komunalny. Wszelkie nasze ingerencje spotkałyby się z zarzutami o nacjonalizację czy próbę jakiejś formy przejęcia tego portu. Nie chcemy tworzyć wrażenia, że mamy taki zamiar. Tylko to, co zostanie potwierdzone przez miasto, przez prezydenta, będziemy realizować. Liczymy na to, że teraz zacznie się bardzo poważna praca nad tym portem. Oferujemy tutaj ze wszech miar wsparcie w tym zakresie - odpowiada Marek Gróbarczyk.
Zobacz całą rozmowę o kolejnych etapach inwestycji na Mierzei Wiślanej. Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.
Wsparcie, które deklaruje wiceminister, to m.in. wykorzystanie pogłębiarki, którą za 116 mln złotych zakupi Urząd Morski w Gdyni (pod koniec lutego rozstrzygnięto w końcu przetarg), a która ma służyć do utrzymania toru wodnego na kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną.
Pierwsze takie wrota w kraju
- Dwa mosty obrotowe, służące do komunikacji, zostały już odebrane przez nadzór budowlany. Są już gotowe do użycia. Oczywiście wszystko to musi być zespolone z systemem zarządzania ruchu jednostek. Kapitanat, który jest wyposażony w taką sterówkę, właśnie jest uzbrajany w programy i w urządzenia pozwalające na równoległe sterowanie tymi mostami - mówi Gróbarczyk o kolejnych etapach inwestycji na Mierzei Wiślanej.W „Rządowej ławie” wiceminister infrastruktury podtrzymuje deklarację, że jeszcze w tym roku nowy kanałem przepłyną pierwsze statki:
- Trwają prace wykończeniowe przy śluzie. Trochę jeszcze potrwają, ale widzimy, że wykonywane są zgodnie z harmonogramem. To będzie najtrudniejszy element, bo to pierwsze tego typu wrota w Polsce.
O inwestycjach infrastrukturalnych będziemy też dyskutować na Europejskim Kongresie Gospodarczym w dniach 25-27 kwietnia. Rejestracja na wydarzenie już trwa.