PARTNERZY PORTALU

Przemysł kolejowy na ścieżce rozwoju

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 21-05-2017 10:57

Przyszłość przemysłu taboru szynowego w Polsce rysuje się optymistycznie, zważywszy na planowane przez przewoźników w bieżącej perspektywie finansowej zakupy nowych składów zespolonych, wagonów i tramwajów oraz zakresy modernizacji eksploatowanego sprzętu. Wyzwaniem jest działalność produkcyjna po 2022 roku - wskazali uczestnicy sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego zatytułowanej Rynek produkcji taboru.

Prawdopodobnie po tym okresie wielkość zamówień w kraju osłabnie, a pytaniem jest w jak bardzo w porównaniu do obecnego popytu.

Scenariusze rozwoju producentów krajowych mogą być zatem różne, choć najbardziej prawdopodobne sprowadzą się do szukania szans sprzedaży na rynkach zagranicznych. Systematycznie do tego się przygotowują, już eksportując pierwsze partie elektrycznych zespołów trakcyjnych i homologując tabor do wymogów kolejnych rynków.

Koniunktura w Europie

Z analiz Europejskiej Unii Przemysłu Kolejowego (UNIFE) wynika, że światowy przemysł kolejowy będzie rósł do 2020 r. w średnim tempie nieco ok. 2,6 proc. To jest średnia, gdzie wliczone są miliardowej wartości inwestycje w Chinach i Europie, gdzie np. starszej generacji tabor jest oszczędnie wymiany.

- Pomimo tego popyt na nowy tabor pasażerski w Europie utrzymuje się na wysokim poziomie – mówił Krzysztof Celiński, dyrektor branży Mobility Siemens. – Generuje go głównie transport publiczny i potrzeby mobilności Europejczyków, którzy w ponad połowie mieszkają w miastach.

W mniejszym zakresie, przyznał dyrektor, zgłaszane są potrzeby wymiany taboru dla kolejowych przewozów dalekobieżnych, w tym – kolei dużych prędkości, których rozbudowa jest ograniczona.

Odmienna, niekorzystna, sytuacja występuje na rynku przewozów towarowych koleją. Z powodu słabej kondycji finansowej, niedotowanych przewoźników, nie obserwuje się tu wzrostu popytu na nowy tabor, choć sytuacja jest odmienna w różnych krajach europejskich.

- Można więc mówić o nadmiarze mocy produkcyjnych nad popytem – podkreślił dyrektor Celiński. - Wynika to m.in. także z tego, że nowy tabor jest coraz bardziej niezawodny, coraz mniej trzeba angażować środków choćby na pierwszy przegląd, a jego okres wydłużył się do 30 tysięcy kilometrów.

Koniunktura w Polsce

Według danych GUS, w okresie 2008-2015 wartość produkcji lokomotyw i taboru szynowego w Polsce potroiła się, do 6,6 mld zł. Ale w 2016 r. nastąpiło załamanie, a sprzedaż sięgała tylko 4,3 mld zł.

W podobnej skali spadek przychodów skonsolidowanych w 2016 roku ogłosiła grupa Newag (559 mln zł, czyli były aż o 46 proc. mniejsze niż w 2015 roku).

- Tak, to był dla nas trudny rok, co wynikało z rozchwiania popytu – potwierdził Zbigniew Konieczek, prezes zarządu, Newag

Przypomniał, że do końca 2015 roku trwało rozliczanie pomocy finansowej UE i kolanem wręcz dopychano dostawy zamówionego taboru. W 2016 roku nastąpiła natomiast wielka dziura w nowych zamówieniach.

- Jednak w tej sytuacji Newag nie poniósł strat, co dowodzi, że jesteśmy na tyle mobilną i elastyczną firmą, że potrafimy przystosować się nawet do tak głębokiej zmiany koniunktury – podkreślił Konieczek. - Przygotowaliśmy się  na taką sytuację i podjęliśmy działania restrukturyzacyjne.

Zarząd Newagu ocenia, że w tym roku przychody spółki wzrosną, a dodatni wynik finansowy będzie znacznie lepszy.

Spółka realizuje m.in. kontrakt dostaw pięcioczłonowych EZT dla woj. zachodniopomorskiego, o najdłuższej serii na polskim rynku (zamawiający zgłosił opcję zakupu łącznie 30 pojazdów i skorzysta z niej). W tym roku Newag dostarczy też EZT dla Kolei Dolnośląskich i Przewozów Regionalnych (Polregio). W maju wystartował w przetargu Metra Warszawskiego na dostawy wagonów metra, a w lutym - podpisał umowę z Łódzką Koleją Aglomeracyjną na dostawę 14 trzyczłonowych EZT, w ciągu 20 miesięcy.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przemysł kolejowy na ścieżce rozwoju

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.239.20
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!