PARTNERZY PORTALU

Przewoźnicy alarmują. Rząd jest nieugięty

Przewoźnicy alarmują. Rząd jest nieugięty
Przewoźnicy: za wcześnie by rezygnować z systemu ViaTOLL. Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adam Sofuł
    Adam Sofuł, PAP
  • Dodano: 28-09-2021 15:37

Żądamy zawieszenia systemu e-Toll do czasu osiągnięcia jego pewnej gotowości – piszą w swoim apelu do premiera Mateusza Morawieckiego sygnatariusze Forum Transportu Drogowego. Czasu zostało niewiele – od 1 października e-TOLL ma być jedynym systemem poboru opłat drogowych, a rząd jest nieugięty.

  • System e-TOLL jest niegotowy - twierdzą przewoźnicy i apelują do premiera, by nie wyłączać viaTOLL. 
  • Ich zdaniem niefunkcjonalny jeszcze system spowoduje straty u przewoźników, ale spadną również wpływy z poboru opłat drogowych. 
  • Nie ma możliwości przedłużenia działania starego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL, zostanie on wyłączony 30 września br. i od tego czasu opłaty będzie można uiszczać wyłącznie w systemie e-TOLL - twardo odpowiada resort finansów.

- Nowy system poboru opłat drogowych e-Toll to pułapka, w którą wpadną 1 października tysiące polskich i zagranicznych przewoźników i kierowców. System nie jest gotowy do pełnego wdrożenia i przejęcia obsługi systemu opłat drogowych od systemu ViaTOLL – piszą w swoim liście otwartym do szefa rządu przewoźnicy.

zobacz też: KAS: w systemie e-TOLL zarejestrowanych ponad 300 tys. pojazdów

Problem w tym, że od 1 października stary system ViaTOLL.ma przestać funkcjonować, a nowy - e-TOLL – jak twierdzą przewoźnicy - nie jest w pełni gotowy do obsługi całego ruchu.

zobacz też: Uruchomiono nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL

- W ocenie użytkowników nowego systemu jest on w początkowej fazie testów "przeprowadzonych na żywym organizmie", a część jego podstawowych funkcjonalności nie została w ogóle udostępniona użytkownikom systemu – piszą przewoźnicy.

Kłopotliwa rejestracja

Co nie działa? Forum Transportu Drogowego narzeka przede wszystkim na trudności z rejestracją (a niezarejestrowanie się w systemie może skutkować wysokimi karami) w nowym systemie, a także na brak na rynku wystarczającej ilości urządzeń pokładowych, które mogą współpracować z nowym systemem.

- Grzechem głównym nowego systemu jest to, że jego operator nie zapewnił nam urządzeń OBU (On Board Unit – urządzenie pokładowe, które umożliwia elektroniczne oraz automatyczne naliczanie należnej opłaty – przyp. red.) – twierdzi Piotr Litwiński, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Jego zdaniem urządzenie powinno być własnością operatora systemu, a przewoźnicy płaciliby za jego dzierżawę.

Problematyczne smartfomy

Według założeń z systemu można korzystać za pośrednictwem odpowiedniej aplikacji na smartfona, przewoźnicy są jednak bardzo krytyczni wobec tego pomysłu – przede wszystkim dlatego, że – jak wskazują – używanie smartfona w czasie jazdy jest zabronione, ale też powołują się na krytyczne opinie o aplikacji tych, którzy ją zarejestrowali.

Forum Transportu Drogowego zwraca również uwagę, że „korzystanie z e-TOLL w trybie odroczonej płatności za pośrednictwem kart flotowych zostało przekazane jednemu podmiotowi, co musiało doprowadzić i doprowadziło do monopolizacji, a w konsekwencji niekorzystnych zjawisk dla użytkowników.

Wydłużyć okres przejściowy

- Dzisiaj żądamy zawieszenia systemu e-TOLL do czasu osiągnięcia jego pełnej gotowości do wdrożenia, ponieważ aktualnie nie jest on po prostu gotowy do działania – piszą sygnatariusze Forum Transportu Drogowego w liście do premiera. Karol Rychlik, z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów Podlasie precyzuje w rozmowie z WNP.PL, że chodzi o wydłużenie okresu przejściowego.

- Z mojego punktu widzenia, jako przewoźnika, sugerowałbym, żeby funkcjonowały oba systemy dopóki rynek sam nie zweryfikuje. co jest dla niego lepsze i bezpieczniejsze – stwierdził. Gdyby nie decyzja o wyłączeniu starego systemu, nie byłoby dzisiaj całego tego zamieszania i niepewności – dodał.

Przewoźnicy nie chcą płacić za cudze błędy

Przewoźnicy podkreślają, że swoje zastrzeżenia zgłaszali już od dłuższego czasu. – Spotkaliśmy się z arogancją urzędniczą. Okazało się, że urzędnicy lepiej wiedzą czego potrzebujemy – powiedział Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

- Nie zgadzamy się na obarczanie przedsiębiorców odpowiedzialnością za zaniedbania, których nie są sprawcami, to nie my jesteśmy zobowiązani dbać o prawidłowe funkcjonowanie infrastruktury drogowej – czytamy w liście do premiera.

Straty po obu stronach

- Nie uchylamy się od płacenia, chcemy jednak, aby system był przyjazny – podkreślił Jan Buczek, dodając, że obecne decyzje oznaczają, że od października przestanie działać całkiem nieźle funkcjonujący system, który przynosił dziennie 5,5-6 mln zł wpływów do KAS.

Co się stanie po wyłączeniu ViaTOLL? - Wpływy spadną, bo część przewoźników, część osób korzystających z tego systemu, nie jest w stanie się w nim zarejestrować. Są to błędy wynikające z niefunkcjonalności tego systemu, z nieprawidłowego działania i tą odpowiedzialność będzie musiała wziąć na siebie administracja skarbowa, która wkrótce zapcha się samymi roszczeniami, czyli karami za naruszanie systemu opłat. Jeżeli jest oczywisty błąd systemowy, to nie da się scedować odpowiedzialności na Bogu ducha winnego użytkownika – tłumaczy Karol Rychlik.

Rząd jest nieugięty

Na zmianę stanowiska rządu większych nadziei jednak nie ma. - Nie ma możliwości przedłużenia działania starego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL, zostanie on wyłączony 30 września br. i od tego czasu opłaty będzie można uiszczać wyłącznie w systemie e-TOLL - poinformował we wtorek na konferencji szef resortu finansów Tadeusz Kościński.

- System e-TOLL już działa i na dzień dzisiejszy mamy zarejestrowanych w nim około 481 tys. pojazdów zarejestrowanych - powiedział Kościński, dodając, że dziennie w nowym systemie rejestruje się od 30 do 40 tys. pojazdów.- Wierzę, że do czwartku większość się zarejestruje - powiedział minister.

W nowym systemie można się rejestrować od końca maja br., a wnoszenie opłat możliwe jest od 24 czerwca tego roku. Od tego dnia można płacić za przejazd pojazdem ciężkim po płatnych drogach krajowych oraz za przejazd pojazdów ciężkich i lekkich po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4). 24 czerwca uruchomiono wszystkie usługi związane z nowym systemem.

Od 3 września tego roku dostępna jest szybka rejestracja w e-TOLL dostępna dla osób fizycznych oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Skorzystanie z tego ułatwienia możliwe jest po zalogowaniu się do systemu profilem zaufanym z wykorzystaniem ePUAP, aplikacji mObywatel lub bankowości elektronicznej.

Krajowa Administracja Skarbowa, która zarządza poborem opłat na drogach krajowych, aby zachęcić firmy do przechodzenia na nowy system, zaoferowała przewoźnikom zniżki w opłatach za przejazd dofinansowanie urządzeń naliczających opłaty

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (13)

Do artykułu: Przewoźnicy alarmują. Rząd jest nieugięty

  • Xxxxxx 2021-09-29 17:53:35
    Jedyna szansą na kapitulację naszego rządu to wersja brytyjska transport zatrzymać na tylko 48 godz a sami ludzie wyniosą Morawickiego na taczce onego sposobu nie ma żeby rząd chciał wysłuchać przedstawicieli transportu
  • Lukasz 2021-09-29 06:37:39
    Od 3 tyg czekam na OBU a miało być w 5 dni. Taka jest Chora Rzeczywistość. Pozdrawiam Juwentus który ma mi dostarczyć urządzenie i cały czas mnie uspokaja, że będziemy sie martwic 1 października.
  • Razparuk 2021-09-28 19:06:51
    To będzie piękna katastrofa, szkoda ze na koszt ludzi a nie urzędników
  • Nie ustępować, niech stoją,aż zmądrzeją. 2021-09-28 17:13:06
    Jak zwykle na ostatnią chwilę, a potem jęki, żeby przedłużyć.Jakie to polskie? 5 miesięcy, to wystarczający okres na rejestrację.
    • gliwice2009 2021-09-28 17:29:58
      Problem nie w dacie 1 października ale problem w tym, że to nie działa.
      • Piotr 2021-09-28 18:03:30
        I działać nie będzie skoro przez długi okres czasu nie rozmawia się z dostawcami kart flotowych czy urządzeń drogowych. Za poźno KAS "rzuciła" się na box'y a na to po prosu brakło czasu. Do tego każdy dostawca musi po swej stronie poinstalować dodatkowe serwery na obsługę e-toll, zarejestrować swoje urządzenia w systemie,a tutaj awaria Cytat ze strony e-tol: "28 września 2021 Informujemy, że w dniu dzisiejszym 28 września br., około godziny 15.00 przywrócona została możliwość korzystania z usługi rejestracji w systemie e-TOLL za pośrednictwem dostawców kart flotowych. Zachęcamy do kontaktu z emitentami kart flotowych wskazanymi w komunikacie i jak najszybsze rejestrowanie się w e-TOLL za ich pośrednictwem. Za wszelkie niedogodności wynikające z czasowej niedostępności tej usługi w ostatnich dniach przepraszamy."
      • Rozsądny 2021-09-28 19:31:32
        Korzystam od końca czerwca, u mnie działa bez zarzutu.
    • Przemek 2021-09-28 21:19:59
      Kolego.tyle że większość operatorów podpisywało umowy w połowie września
      • Piotr 2021-09-28 21:45:07
        Smutna rzeczywistość. Brakło profesjonalizmu i znajomości tematu. Może jednak trzeba było posłuchać przewoźników oraz operatorów kart/"boxów".
  • Proste 2021-09-28 17:08:15
    Kto się nie zarejestruje, będzie naginał lokalnymi. To zmobilizuje go, do zarejestrowania się.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.225.221.130
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!