Unia Europejska chce uzyskać neutralność klimatyczną do 2050 roku. Ma temu służyć obniżenie emisji z transportu o 90 proc. W ciągu 30 lat powinien się on zmienić fundamentalnie. Wszystko wskazuje, że forpocztą transformacji stanie się kolej, zarówno pasażerska jak i towarowa. Jak to będzie wyglądało w praktyce, dowiemy się już wkrótce podczas EEC Online.
- Europejski, a więc i polski, transport ma radykalnie obniżyć swój wpływ na klimat. O zmianie, która dokonuje się na naszych oczach, będziemy mówić podczas panelu "Kierunek - zielony transport. Kolejowe cargo"
- Odbędzie się on w formule online we wtorek, 25 maja, w godz. 11.30-13.00. Do udziału w wydarzeniu można się jeszcze zarejestrować.
- EEC Online to internetowa wersja Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który w tym roku w formule hybrydowej odbędzie się 20-22 września.
Transport zrównoważony, czyli jaki?
Czego wymaga ta zmiana od przewoźników, administracji państwowej i lokalnej? Co możemy zrobić wykorzystując europejski Zielony Ład czy pakiet stymulacyjny Next Generation EU, aby wzmocnić ten trend w Polsce? Jakie jest miejsce czystej, zrównoważonej mobilności w polityce odbudowy europejskiej gospodarki?Jakie są plany rządu i polskich firm kolejowych w zakresie rozwoju tej infrastruktury i przyciągnięcia większej liczby pasażerów? Jaka jest i ma być rola kolei w nowoczesnym, zrównoważonym systemie transportowym?
Na te pytania będziemy się starali odpowiedzieć podczas dyskusji pod hasłem „Kierunek - zielony transport”.
Panel rozpocznie się od wystąpienia ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. W dyskusji wezmą zaś udział: Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, Grzegorz Bogacki, prezes CTL Logistics, Grzegorz Kwitek z zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem i komunikacją, Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich oraz Maciej Olek, dyrektor Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimeksu.
Z węgla na kontenery
Druga część dyskusji zostanie poświęcona kolejowemu cargo. Wśród omawianych tematów znajdą się warunki rozwoju sektora towarowych usług kolejowych w Polsce i w Europie, konkurencja międzygałęziowa i koszty przewoźników.Zajmiemy się także specyfiką strukturalną polskiego rynku przewozów kolejowych - jego rozdrobnieniem, ale też integracją z rynkiem europejskim. Zadamy pytania o możliwości konsolidacji i jej potencjalne skutki.
Poważnym wyzwaniem dla branży jest związany z transformacją energetyczną spadek przewozów węgla - w ciągu dekady o 18,3 mln ton (-18,5 proc.) Nadzieję daje z kolei wzrost przewozów intermodalnych - w ciągu dekady o 18,2 mln ton (+303,4 proc. ). Czy platformy kontenerowe są w stanie zastąpić węglarki na polskich torach? W jakim czasie się to stanie?
Wiele z tematów, które będziemy omawiać w czasie debaty, znalazło miejsce w Krajowym Planie Odbudowy. Koresponduje on z europejską polityką Zielonego Ładu, która rysuje przed koleją duże szanse rozwojowe.
Drugą część panelu rozpocznie spotkanie z prof. Janą Pieriegud ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Rozmowa toczyć się będzie wokół roli nowych technologii i cyfryzacji w zarządzaniu przewozami kolejowymi.
Następnie odbędzie się debata, w której wezmą udział: Grzegorz Bogacki, prezes CTL Logistics, Łukasz Boroń, prezes Cargounit, Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, i Jana Pieriegud z SGH.
Dyskusje poprowadzą dziennikarze WNP.PL: Piotr Myszor (część I) i Adrian Ołdak (część II).
Zobacz szczegóły agendy EEC Online 2021
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl