PARTNERZY PORTALU

Raport EY: lotnisko w Modlinie nierentowne, potrzebuje potężnego wsparcia

Prezes podkreślił, że w jego interesie nie jest upadek Modlina Fot. archiwum

Lotnisko w Modlinie w obecnym kształcie jest nierentowne; aby mogło istnieć trzeba zainwestować w nie przynajmniej 550 mln zł, a na to nie ma zgody - powiedział prezes PPL Mariusz Szpikowski komentując raport EY ws. lotniska w Modlinie. Zdaniem Mazowsza, to "przyparcie do muru".

  • Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin ocenił swoje potrzeby inwestycyjne w latach 2019-2029 na ok. 250 mln zł, zaś władze województwa mazowieckiego planują dokapitalizować spółkę kwotą 50 mln zł - zgodę na to wyraził już sejmik.
  • Prezes podkreślił, że w jego interesie nie jest upadek Modlina. "Mówiłem to wielokrotnie. W moim interesie jest to, żeby Modlin działał, niech obsługuje sobie Ryanaira. Ale ja nie mam żadnego wpływu na to, co się dzieje w tym porcie z uwagi na obowiązującą zasadę jednomyślności" - powiedział.
  • Przypomniał, że PPL trzykrotnie proponowało zniesienie wymogu jednomyślności, co skutkowałby możliwością podejmowania decyzji większością głosów.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) poinformowało, że w środę (19 czerwca) odbyło się spotkanie wszystkich udziałowców Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin zwołane przez PPL. Oprócz PPL, udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, Województwo Mazowieckie i Nowy Dwór Mazowiecki. AMW posiada 32,71 proc. udziałów, Województwo Mazowieckie - 33,84 proc., PPL - 28,87 proc., a Nowy Dwór Mazowiecki - 4,57 proc.

"Podczas spotkania zaprezentowano wynik testu prywatnego inwestora oraz due diligence lotniska w Modlinie przygotowany przez firmę EY" - powiedział Szpikowski. Przygotowanie raportu zlecił wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

Jak mówił, z raportu EY wynika, że lotnisko w Modlinie "jest nierentowne i nie ma szans na rentowność w obecnym kształcie". "A żeby istniało inaczej, do roku 2027-2029 należy tam zainwestować przynajmniej 550 mln zł. A to oczywiście nie ma żadnego uzasadnienia" - powiedział Szpikowski.

Przypomniał, że Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin ocenił swoje potrzeby inwestycyjne w latach 2019-2029 na ok. 250 mln zł, zaś władze województwa mazowieckiego planują dokapitalizować spółkę kwotą 50 mln zł - zgodę na to wyraził już sejmik.

"Test prywatnego inwestora wykazał, że dalsze przekazywanie kolejnych milionów z pieniędzy podatników w działalność modlińskiego portu nie ma sensu. Test opierał się między innymi na wartości udziałów, która jest bliska zeru. Test wyszedł zdecydowanie negatywnie. Nie można uzasadnić inwestycji w tym porcie" - powiedział Szpikowski.

Jak wyjaśnił, due diligence z kolei przedstawiło, poza stanem finansowym lotniska, również zagadnienia z analiz prawnych, środowiskowych oraz techniczno-inwestycyjnych.

"Wnioski z raportu mamy proste: kwoty, które podał zarząd wystarczą na działalność Modlina, jako portu ultraniskokosztowego tylko przy założeniu, że w roku 2027-2029 port zostanie zamknięty, ponieważ technicznie nie wytrzyma już pas startowy. Czyli to oznaczałoby koniec działalności portu. Natomiast jeśli port miałby funkcjonować i być zdolny do działania, trzeba wybudować drugą drogę startową. To oznacza - mówimy nadal o standardzie portu niskokosztowego - że port mógłby dojść do obsługi 5-7 mln pasażerów rocznie, ale trzeba w niego zainwestować nie 50 mln zł, a przynajmniej 550 mln zł. Takiego finansowania potrzebowałby port. Takie są wnioski raportu EY" - tłumaczył Szpikowski.
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Raport EY: lotnisko w Modlinie nierentowne, potrzebuje potężnego wsparcia

  • Kolda 2019-07-01 14:48:37
    Modlin to wentyl, przez który zachodnia korporacja wysysa pieniądze samorządu województwa. Lotnisko działa od 2012 i nie zarobiło jeszcze złotówki. Więc co to za news, że ono jest nierentowne?
  • Tomek 2019-06-20 14:34:54
    Nie mogą z pisu ofiary losu przeżyć, że Marszakek Struzik podjął dobre decyzje o uruchomieniu lotniska w Modlinie i dlatego blokują i krytykują rozwój lotniska. Inwestycje w Radom może przeniosą siedzibię sejmu i senatu to chociaż 10% lotów będzie miała pasażerów. Pozdrawiam pisiorow
    • Paws 2019-06-20 23:17:38
      A jaki jest sens pompowac 600 mln zl w lotnisko , z ktorego teraz lata tylko 3 mln ludzi, skoro obok powstanie mogalotnisko na 100 mln pasazerow z infrastruktura kolejowa, drogowa itp? Wtedy bedzie latac 0,5 mln i trzeba będzie wpompowac 1 mld zl. Gratulacje
      • Marcin 2019-06-21 08:09:28
        Jak w Polsce powstanie CPK to mi kaktus urośnie na czole. Z jakimi lotniskami w Europie (Frankfurt, Amsterdam) ma całe te CPK. To chyba zart zeby czołowi przewoźnicy KLM, Lufthansa oddali to w obce ręce. Gratulacje propagandy i bełkotu dla pisorow
      • Adam 2019-06-21 08:21:56
        A jaki jest sens wpakować setki milionów w lotnisko, które nie istnieje, z którego nic nie lata i ludzie nie chcą korzystać? Mam na myśli Radom.
      • Lycha 2019-07-08 15:59:45
        Adam skąd masz takie informacje?
  • artek 2019-06-20 08:37:56
    Jeśli nie opłaca się inwestować w lotnisko obsługujące 3 mln. pasażerów rocznie, to po co wydawać podobną sumę (600 mln. zł) na lotnisko w Radomiu z którego nic nie lata? Niech PPL sprzeda swoje udziały w Modlinie i przestanie szkodzić portowi.
    • nanader 2019-06-20 11:26:39
      Może chodzi o to że w Radomiu jest mniej zużyta infrastruktura którą zbudowano głównie za cudze (unijne) pieniądze. Można "dojechać" też i tamte lotnisko? Dziwna sprawa z tymi lotniskami, zwłaszcza że w Modlinie jednym z decydujących udziałowców jest spółka która może tylko stracić kasę jeśli Modlin się rozwinie (operator lotniska Okęcie). Patologiczna sytuacja. Ten błąd trzeba na pewno naprawić i aż dziw że nikt się nie kwapi.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.12.79
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!