PARTNERZY PORTALU

Ręczne sterowanie rynkiem lotniczym nie ma szans powodzenia. Tu decyduje biznes

Ręczne sterowanie rynkiem lotniczym nie ma szans powodzenia. Tu decyduje biznes
Bardzo dobrze rozwijają się porty regionalne i to nie tylko te największe jak Kraków czy Gdańsk. Są też i „białe słonie”, w których ruch od lat jest marginalny - ocenia prof. Marciszewska. fot. Shutterstock

Wszelkie administracyjne próby ręcznego sterowania rozwojem ruchu lotniczego poprzez np. przenoszenie części operacji z aglomeracji warszawskiej do Radomia czy, jak ostatnio słyszymy, do Lublina, nie odniosą spodziewanego skutku, jeżeli nie będą akceptowane przez biznes lotniczy, któremu musi się to opłacać - mówi prof. dr hab. Elżbieta Marciszewska z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

  • Globalnym trendem, który zarysował się już kilka lat wcześniej, ale obecnie nabiera bardziej wyrazistego charakteru, jest ewolucja partnerstwa strategicznego zarówno o charakterze marketingowym, jak i kapitałowym.
  • Zdaniem Elżbiety Marciszewskiej LOT ciągle działa na rynku w osamotnieniu. Trudno jest mówić bowiem o znaczących czy spektakularnych decyzjach strategicznych, zaś kruche podstawy przewag kosztowych, jak na przykład formy zatrudniania czy potencjalny wzrost kosztów paliwa i spłaty rat za leasing samolotów nie pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość.
  • Moim zdaniem powstania Polskiej Grupy Lotniczej ze słabo określonymi celami strategicznymi nie można traktować jako wejścia naszego przewoźnika w procesy konsolidacji w wymiarze globalnym, a jedynie jako posunięcie o charakterze wewnątrz krajowym - dodaje profesor.

Jakie zjawiska i trendy uznałaby Pani obecnie za najważniejsze? A jakie były największe zaskoczenia ubiegłego roku? Pozytywne i negatywne?

- Odpowiedź na tak postawione pytania jest bardzo trudna, gdyż, żeby odpowiedzialnie i w miarę wyczerpująco do nich się ustosunkować trzeba by dokonać szerszego bilansu zjawisk i trendów na niezwykle zróżnicowanym i turbulentnym rynku usług transportu lotniczego. Poszczególne rynki kontynentalne czy regionalne znajdują się na różnym etapie swego cyklu życia. Trudno też w tak zglobalizowanym sektorze pominąć zjawiska, które mają wpływ na cały sektor lotniczy, a nie tylko na jego europejski czy też polski fragment (zresztą stosunkowo niewielki).

Globalnym trendem, który zarysował się już kilka lat wcześniej, ale obecnie nabiera bardziej wyrazistego charakteru, jest ewolucja partnerstwa strategicznego zarówno o charakterze marketingowym (alianse strategiczne, które przeżywają dzisiaj raczej regres) jak i kapitałowym jak fuzje, przejęcia jak joint ventures, które coraz silniej wpływają na konkurencję na rynku lotniczym.

Wyniki finansowe i rentowność wielu linii działających w ramach różnego rodzaju porozumień strategicznych systematycznie się poprawiają, co dla LOT-u jest pewnym wyzwaniem gdyż wprawdzie nasz przewoźnik też wykazuje w rocznych sprawozdaniach finansowych poprawę swego wyniku ekonomiczno-finansowego i operacyjnego, wynik księgowy nie zawsze jest miarodajny. LOT ciągle działa na rynku w osamotnieniu. Trudno jest mówić bowiem o znaczących czy spektakularnych decyzjach strategicznych, na przykład w postaci joint ventures, zaś kruche podstawy przewag kosztowych, jak na przykład formy zatrudniania (obniżające poziom kosztów osobowych) czy potencjalny wzrost kosztów paliwa i spłaty rat za leasing samolotów nie pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość.
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Ręczne sterowanie rynkiem lotniczym nie ma szans powodzenia. Tu decyduje biznes

  • Agat 2019-02-17 10:36:53
    To trzeba napisać artykuł, żeby takie podstawy podstaw zrozumieć? Aaaaa, to taki tekst naprowadzający dla naszych "dobroczyńców" w rządzie...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.254.197
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!