PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Repolonizacja zarządzania e-mytem. O co naprawdę chodzi

Autor: Piotr Stefaniak
06-08-2019 06:01 |  aktualizacja: 06-08-2019 06:10
Repolonizacja zarządzania e-mytem. O co naprawdę chodzi

Od 3 listopada 2018 r. systemem e-myta zarządza GITD

Fot. KTS

Trwają prace nad nowym krajowym systemem poboru opłat drogowych (KSPO). Według założeń ma on ruszyć w I połowie 2021 r. Na kanwie prac nad nim pojawiły się pytania o tryb, koszty jego budowy i korzyści z przejęcia od Kapsch Telematic Services (KTS) zarządzania systemem viaToll przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GiTD).

  • Od 3 listopada 2018 do końca czerwca 2019 r. dzienne wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego z poboru opłat drogowych wynosiły średnio ok. 5,4 mln zł, tj. na poziomie, jak w analogicznym okresie przed przejęciem systemu (listopad 2017 – czerwiec 2018 r.).
  • Koszty działania KSPO wynoszą średnio ok. 23 mln zł miesięcznie i „są o kilkaset tysięcy złotych niższe od kosztów ponoszonych w okresie funkcjonowania systemu pod nadzorem GDDKiA” – informuje GITD. Według BGK koszty te wzrosły o około 7,5 proc.
  • Nowy Krajowy System Poboru Opłat ma zostać zbudowany z wykorzystaniem technologii satelitarnej (GNSS), ale prawdopodobnie też video tollingu (opłat opartych na aplikacjach telefonicznych). Cena jego opracowania nie jest jeszcze znana.
 
Wprowadzony 1 lipca 2011 r. system viaToll dowiódł szczelności i funkcjonalności - wskazuje NIK. Choć ten cel główny został osiągnięty, nie zrealizowano jednak „szeregu celów pośrednich, jak np. nabycie wiedzy o nowoczesnych systemach poboru opłaty elektronicznej, obniżenie kosztów działania,  uniezależnienie się od podmiotów z kapitałem zagranicznym”.

Nadal kwestią otwartą jest też to, czy działający na polskich drogach system e-myta „jest najbardziej optymalnym pod kątem użyteczności i efektywności kosztowej spośród dostępnych na rynku systemów”.

Patrz: NIK krytycznie o ewolucji systemu elektronicznego myta na drogach

Dość jasno widać, że kwestie techniczne systemu mimo wszystko schodzą na drugi plan. Ministerstwo Infrastruktury podaje, że przejęcie przez państwo systemu monitorowania drogowego przewozu towarów stanowi jeden z elementów uszczelniania systemu podatkowego, a z punktu widzenia prawnego jest konsekwencją ustawy z 9 marca 2017 r.

Chodzi też o przeciwdziałanie zagrożeniu monopolizacji technologicznej, a także -  w przypadku, gdy działa jakikolwiek zewnętrzny operator – o niepozbawianie strony publicznej „szczegółowej wiedzy oraz kontroli nad  sposobem wykorzystania danych, które mogą być niezbędne dla wykonywania zadań publicznych”.

Ścieżka, którą wybrano – uważa resort – jest optymalna „mając na uwadze w szczególności kontekst otoczenia prawno-organizacyjnego oraz ograniczenia terminowe”. I przypomina, że 3 listopada 2018 r. strona publiczna przejęła – pomimo obaw i proroctw sceptyków – „w zaplanowanym terminie, sprawnie i bez zakłóceń system poboru opłat”.        

Ale to nie wszystkie aspekty sprawy.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (10)

  • Gość 2019-08-06 07:46:52
    Popieram tę repolonizację.
    • Obserwator 2019-08-06 12:16:40
      Nazwijmy to uczciwie, tak jak to nazywali komuniści - nacjonalizacją
  • pk 2019-08-06 09:31:11
    Dla mnie sprawa od samego początku jest wątpliwa... Realnie znaczna część opłaty trogowej trafia na utrzymanie bramownic. Dlaczego ponosimy wysokie koszty opracowania technologii ViaToll kosztem wysokich opłat za przejazd ciężarówek drogami? Koszty te potem wliczane są do cen produktów transportowanych tymi drogami.
    • Arek 2019-08-06 10:00:23
      Bo jest to zagraniczna prywatna firma i znaczna część tego tortu idzie do nich.
  • gesia 2019-08-06 10:24:04
    Repolonizacja czyli oddanie biznesu w rączki urzędników oczywiście z politycznego nadania. Torcik trafi w jedynie odpowiednie ręce i koszty nie będą miały znaczenia, ba nawet nikt nie będzie w stanie ocenić czy są zasadne czy nie. To będą narodowe koszty jedynie słuszne. Jak ktoś nie che rozwiązać sensownie problemu to pitoli o repolonizacji.
  • Jang. 2019-08-06 10:48:50
    znaczy w skrócie: "Socjalizm wiecznie żywy"...
  • Endek1971 2019-08-06 13:31:23
    Ale jak to, przecież profesur, nad profesory zawsze twierdził, że kapitał nie ma narodowości, POd warunkiem, że był koszerny.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.226.234.20
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

9 290 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

432 398 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.