PARTNERZY PORTALU

Rewolucja w logistyce. Wielkie porty na tle epidemii

Rewolucja w logistyce. Wielkie porty na tle epidemii
Budowa dwu nowych portów na Wybrzeżu Wschodnim niesie m.in. ryzyko konkurencji polsko-polskiej. Fot. ZMPG
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 27-03-2020 06:01

W nowej perspektywie budżetowej rozpoczną się punktowe inwestycje lotnicze, morskie i śródlądowe wartości blisko 100 mld zł. Beneficjentem tych infrastrukturalnych megaprojektów ma być polska logistyka, a więc i cała, wyrywająca się w świat, polska gospodarka. Choć zdominowani jesteśmy informacjami o walce z Covid-19 i o możliwej światowej recesji gospodarczej, to - jak wskazują doświadczenia przeszłych kryzysów - popyt na transport szybko się odbudowuje. Rozpoczętych prac inwestycyjnych raczej nie należy zatem wstrzymywać.

Ważne wskaźniki z sektora logistyki pokazują jasno: mocno odstajemy od średniej europejskiej. Dopiero dwa lata temu statystyczny Polak leciał raz samolotem, gdy Niemiec lub Francuz - przeszło trzy razy, a Norweg - ponad sześć razy. Na głowę mieszkańca w Niemczech przypada blisko 0,4 przeładowanego w portach kontenera 20-stopowego (TEU), w Chinach - 0,3, w Polsce - 0,08…
Nie ma nas na mapach

Pomimo 500 km dostępu do morza i 16 portów, nie jesteśmy krajem morskim - wynika to choćby z danych OECD. W portowych przeładunkach towarów nie widać nas na listach TOP-30, chociaż lokujemy się pod koniec pierwszej dwudziestki pod względem wartości eksportu i importu towarów. 

Polski nie znajdziemy też na wysokich pozycjach w światowej statystyce przewozów cargo lotniczego. W 2019 r. wszystkie nasze porty lotnicze odprawiły niewiele więcej frachtu niż sam Budapeszt, w którym notabene od 2012 r. nie ma narodowego przewoźnika…

Powodów tak słabych statystyk jest wiele. Prawie ¾ polskiej wymiany towarowej przypada na bliskie kraje UE, dokąd towary trafiają głównie samochodami, z pominięciem portów. Konteneryzacja wychodzi dopiero z pieluch, na co wskazuje np. o połowę mniejszy udział przewozów intermodalnych koleją niż średnio w UE. Istotne są przyzwyczajenia gestorów ładunków z Europy Środkowej, że sprawniej i szybciej (choć drożej) odprawi je Niemiec lub Holender, a nie Polak.

Inną ważną przyczyną jest też stan i jakość punktowej infrastruktury logistycznej w Polsce. Mamy całkiem nowoczesne porty lotnicze, zbudowane lub zmodernizowane w poprzedniej perspektywie finansowej, kiedy dofinansowywała je UE.

Uwagę przykuwają nowoczesne fragmenty czterech głównych portów morskich. Nadal jednak przyhamowują ich rozwój problemy z dojazdem do nich z zagranicy. Inwestycje kolejowe udrażniające ten dostęp dopiero ruszają.  Nie bardzo więc dziwi, że porty morskie odprawiły w 2018 r. (ostatnie pełne dane GUS) tylko 16 proc. ładunków w tranzycie, z czego prawie 13 proc. przypadło na DCT Gdańsk. To jedyny nasz hub logistyczny.

Chcąc wejść do grupy europejskich liderów logistyki, trzeba rozwinąć też punktową infrastrukturę. To dlatego w ciągu ostatnich dwu lat zgłoszono kilka śmiałych projektów inwestycyjnych. Mają otworzyć nowy rozdział w historii polskiej logistyki. Ale nie wszystko jest oczywiste z punktu widzenia biznesowego...
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rewolucja w logistyce. Wielkie porty na tle epidemii

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.172.213
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!