Rosną ambicje polskich portów. Hamburg ma się bać?

Rosną ambicje polskich portów. Hamburg ma się bać?
Port Gdańsk w I kwartale 2021 r. awansował na pierwsze miejsce w rankingu kontenerowych portów bałtyckich, przeładowując 515 tys. TEU. Fot. Nightman1965 / Shutterstock.com

W programie zbliżającego się Europejskiego Kongresu Gospodarczego (20-22 września br.) znajdzie się odrębna debata na temat polskich portów morskich. W ostatnich latach prowadzą one liczne przedsięwzięcia rozwojowe. Coraz śmielej mówi się, że mogą być alternatywą dla największych portów Morza Północnego.

  • Największe polskie porty szybko się modernizują, żeby przyciągać nowych klientów. W ciągu 10 lat mają zwiększyć przeładunki o połowę.
  • Są jednak problemy z przeprowadzeniem zapowiadanych megainwestycji. Czy jest za to odpowiedzialna niepewność inwestorów spowodowana pandemią, czy w grę wchodzą inne względy?
  • Odpowiedź na to pytanie znajdą Państwo podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Dostępna jest już rejestracja na wydarzenie. Serdecznie zapraszamy!
W ciągu 20 lat polskie pory morskie zwiększyły przeładunki o mniej więcej 100 proc. To efekt dynamicznego rozwoju gospodarczego Polski, inwestycji w infrastrukturę na tzw. zapleczu portów (w kraju) i w nich samych, ale także wejścia na nowe rynki.

Według danych, którymi posługują się portowcy i Ministerstwo Infrastruktury, w ubiegłym roku w polskich portach przeładowano około 103,5 mln ton towarów. GUS podaje skromniejszą liczbę 88,5 mln ton. Różnica wynika z metodologii liczenia (m.in. masy netto/brutto).

Niezależnie od tego, jak się liczy, wzrost przeładunków w dłuższej perspektywie czasowej (bez pandemicznego roku 2020, gdy zanotowano kilkuprocentowy spadek) jest niezaprzeczalny. Co więcej, w niedawnej rozmowie z portalem WNP.PL Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za sprawy morskie, przedstawił wizję przeładunku dodatkowych 50 mln ton w ciągu 10 lat. „To nie hurraoptymizm, lecz realna szansa” - powiedział.

Czytaj więcej: Minister o widokach na szybki rozwój portów morskich

Skala przeładunków w portach jest ważna z kilku powodów. Po pierwsze obrazuje poziom rozwoju gospodarki kraju - im jest ona bardziej prężna, im większa wymiana handlowa, tym większe przeładunki w portach.

Po drugie, mimo zapowiedzi skracania łańcuchów dostaw i przenoszenia produkcji bliżej rynków zbytu, nic nie wskazuje, by transport morski tracił na znaczeniu (przed pandemią tą drogą transportowano na świecie około 80 proc. masy towarowej).

Po trzecie wreszcie, porty przynoszą państwu spore dochody z tytułu opłat celnych i podatków. W Polsce to około 40 mld zł rocznie, mniej więcej 1/10 budżetu. I po czwarte, last but not least, stanowią o suwerenności państwa, a dzięki nim można prowadzić politykę zagraniczną.

Konkurencja dla Morza Północnego

Debata, którą zaplanowano na 20 września, ma dać odpowiedź na pytanie, czy polskie porty morskie mogą stanowić realną alternatywę dla portów Europy Zachodniej, przede wszystkim wielkich portów Morza Północnego: Rotterdamu, Antwerpii i Hamburga. Co trzeba zrobić, by tak się stało?

Temat w ostatnich latach stał się głośny m.in. z powodu planów budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie w Świnoujściu na specjalnie usypanym pirsie, na wschód od gazoportu.

- Jest wystarczająco dużo miejsca na terminal, który wypełni lukę między Hamburgiem a Gdańskiem i zaoferuje dogodny dostęp do szerokiego zaplecza zachodniej Polski, wschodnich Niemiec i dalszych obszarów położonych na południu Europy - mówił kilka miesięcy temu Horst Linde, emerytowany prof. Instytutu Transportu Lądowego i Morskiego Uniwersytetu Technologicznego w Berlinie, cytowany przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Czytaj więcej: Wsparcie z Niemiec dla budowy portu kontenerowego w Świnoujściu

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Rosną ambicje polskich portów. Hamburg ma się bać?

  • Tomek 2021-08-11 18:16:32
    W Ameryce wożą kontenery po dwa jeden na drugim. U nas się nie da z powodu skrajnia? Wagony musiałby mieć niską ramę i wspólne wózki albo wózki wysunięte poza ramę.
  • Piotr 2021-08-11 11:14:50
    Po przekopie i ruszeniu pełną mocą przeładunkową w Elblągu ARA padnie na kolana
  • Jasiu 2021-08-11 07:25:10
    Nacisk państw zachodnich aby pozbyć się konkurencji jest olbrzymi. Robią to to wszystkie sposoby jak to robili już w historii.
    • Maciek 2021-08-11 10:30:15
      Nie ma to jak merytoryczna wypowiedź. Oj, Sasza, Sasza, daj już spokój z tym jątrzeniem i pilnuj lepiej, żeby Ci ropy do przeładunku w Primorsku wystarczyło.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.92.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!