PARTNERZY PORTALU

Rośnie komunikacyjny szkielet Podlasia

Fot. Shutterstock.com
  • Autor: wnp.pl (Katarzyna Walterska)
  • Dodano: 21-08-2017 10:36

Na Podlasiu rozwija się sieć drogowa. - Tak wielkiego zakresu prac budowlanych w naszym regionie jeszcze nie było! - podkreśla Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego. Odsuwa się jednak pomysł budowy lotniska. Nowymi drogami coraz łatwiej dojechać do portów warszawskich.

Barierą rozwoju Polski Wschodniej jest wciąż gorsza niż w centralnej i zachodniej Polsce infrastruktura komunikacyjna. Perspektywy nie wyglądają jednak najgorzej. Jakie znaczenie przypisałby pan szlakowi via Carpatia?


- Zapowiedź budowy via Carpatii od jakiegoś czasu przewija się w rządowych planach. Również lokalne samorządy mocno wspierają tę inicjatywę. Nie bez racji widzą w tym szlaku wielkie możliwości i nadzieję na rozwój gospodarczy. Wschodnia Polska od lat była przecież niedoinwestowana.


W kwestii finansowania ze środków krajowych mogę dać za wzór naszych sąsiadów na południu. Słowacja, Węgry, Rumunia i Bułgaria dużo wcześniej zorientowały się, jakie możliwości tranzytowe i gospodarcze daje taki szlak komunikacyjny. Od greckiego portu w Thessalonikach do Kłajpedy na Litwie czy nawet dalej na północ - do Finlandii, to obszar, który będą obsługiwały lokalne firmy transportowe, centra logistyczne, automatycznie powstające wokół trasy.

Dlatego wspomniane kraje przyspieszyły znacząco prace na swoich odcinkach via Carpatii. Biorąc pod uwagę aspiracje Państwa Środka i jego nacisk na rozwój nowej infrastruktury: poprzez budowę tej drogi wpisujemy się niejako w element międzynarodowej czy nawet międzykontynentalnej układanki spedycyjnej. Nie można zostać na uboczu, musimy być w środku całego projektu.

A Rail Baltica?


- To skok o co najmniej kilkanaście lat. Szybkie, bezkolizyjne tory oznaczają oszczędności dla firm, praca dla ludzi i korzyści dla regionów, przez które biegnie transport.

Lepsze skomunikowanie z portami w Trójmieście czy Kłajpedą na pewno mocno wyeksponuje znaczenie kolei w transporcie lądowym, ale i morskim. Bo dzięki nowym szlakom kontenery czy inne towary szybciej trafią do odbiorców.

W dobie ciągłego pośpiechu czas jest najzwyczajniej coraz droższy.

Również w kontekście Nowego Jedwabnego Szlaku budowa Rail Baltica to dodatkowy atut atrakcyjności regionu, który wykorzystamy w stu procentach, by przyciągnąć inwestorów. Bo właśnie dla inwestorów te inwestycje - via Carpatia czy Raal Baltica - tworzą nowe, większe możliwości zarabiania pieniędzy. A przecież na tym szczególnie nam zależy.

 Jakie inne projekty infrastrukturalne są dla Podlasia kluczowe?


- Najważniejsze mieszczą się w Kontrakcie Terytorialnym. Wśród nich znalazły się przede wszystkim te związane z poprawą dostępności komunikacyjnej i infrastrukturą. W najbliższych latach na budowę dróg wojewódzkich wydamy łącznie ponad miliard złotych.

Tak wielkiego zakresu prac budowlanych w naszym regionie jeszcze nie było! To m.in. przebudowa dróg krajowych, czyli np. odcinków S8, S19 i S61, ale też wojewódzkich (choćby odcinków Białystok-Supraśl, Ciechanowiec-Ostrożany, Dąbrowa Białostocka-Sokółka, Markowszczyzna-Łapy). Idzie też o zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego - poprzez rozwój sieci energetycznych...
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rośnie komunikacyjny szkielet Podlasia

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.55.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!