PARTNERZY PORTALU

Rośnie popyt na samoloty cywilne

Kłopoty przewoźników europejskich, przy jednoczesnym rosnącym popycie linii lotniczych w regionie Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie na samoloty szerokokałubowe, sprawiły, że w ub.r. ceny samolotów wąskokadłubowych dalekiego zasięgu spadły o 10 proc.

Przez wszystkie miesiące ub.r. średnie ceny rynkowe spadały zarówno na samoloty rodziny Airbusa 320, jak i Boeinga 737, uważanych za dwa konie pociągowe światowego lotnictwa cywilnego. - Ta tendencja dotknęła głównie samoloty starszej generacji - ocenia Justinas Gilys, dyrektor wykonawczy AviaAM Leasing.

Średnia cena rynkowa Boeinga 737-300 i Boeinga 737-400 obniżyła się odpowiednio o 14,3 proc. i 19,3 proc. Istotne jest też, że ceny samolotów nowoczesnych, jak Airbusa A320 i Boeinga 737-800, ustabilizowały się.

Jednym z czynników, które wywołały obniżkę cen, jest trwająca niestabilność finansowa na rynkach Europy i Ameryki Północnej, dotychczas najmocniejszych i uchodzących za motory rozwoju branży transportu lotniczego. Zgodnie z danymi IATA, europejscy przewoźnicy w 2012 r. uzyskali wyniki o 400 mln dolarów niższe niż w 2011.

Pomimo tego, Boeing i Airbus utrzymują na stałym poziomie wzrost liczby zamówień i wskaźników produkcji. Producent europejski dostarczył w ubr. prawie 590 samolotów i zapewnił sobie ponad 400 nowych zamówień (tylko w pierwszym kwartale br.). Boeing dostarczył ponad 600 samolotów cywilnych i zdobył ponad 200 nowych zamówień.

Powodem jest restrukturyzacja flot przewoźników i zmiany w modelach biznesowych. Nadal utrzymuje się wysoki popyt na dostawy nowych samolotów w regionie Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i innych wschodzących rynków lotniczych. Zagrożone firmy wycofują stare samoloty, wyprodukowane na przełomie lat dziewięćdziesiątych, zastępując je jednostkami prosto z linii montażowej” - mówi J. Gilys.

Jej zdaniem, niektórzy operatorzy są skłonni poczekać na pojawienie się całkiem nowej generacji samolotów, jak A320 neo lub B737max, zamiast inwestować w obecnie produkowane starsze modele. - Z drugiej strony, dziś wielu operatorów unika zaciągania zobowiązań długoterminowych. Wolą oni krótko- i średnioterminowe rozwiązania, które pozwalają im zachować większą elastyczność podczas wchodzeniu na nowe rynki lub dostosowywaniu się do niestabilnego popytu na istniejących rynkach - stwierdza dyrektor wykonawczy AviaAM Leasing.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rośnie popyt na samoloty cywilne

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.113.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!