PARTNERZY PORTALU

Rośnie popyt na samoloty cywilne

  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: wnp.pl (PS)
  • Dodano: 25-04-2013 10:47

Kłopoty przewoźników europejskich, przy jednoczesnym rosnącym popycie linii lotniczych w regionie Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie na samoloty szerokokałubowe, sprawiły, że w ub.r. ceny samolotów wąskokadłubowych dalekiego zasięgu spadły o 10 proc.

Przez wszystkie miesiące ub.r. średnie ceny rynkowe spadały zarówno na samoloty rodziny Airbusa 320, jak i Boeinga 737, uważanych za dwa konie pociągowe światowego lotnictwa cywilnego. - Ta tendencja dotknęła głównie samoloty starszej generacji - ocenia Justinas Gilys, dyrektor wykonawczy AviaAM Leasing.

Średnia cena rynkowa Boeinga 737-300 i Boeinga 737-400 obniżyła się odpowiednio o 14,3 proc. i 19,3 proc. Istotne jest też, że ceny samolotów nowoczesnych, jak Airbusa A320 i Boeinga 737-800, ustabilizowały się.

Jednym z czynników, które wywołały obniżkę cen, jest trwająca niestabilność finansowa na rynkach Europy i Ameryki Północnej, dotychczas najmocniejszych i uchodzących za motory rozwoju branży transportu lotniczego. Zgodnie z danymi IATA, europejscy przewoźnicy w 2012 r. uzyskali wyniki o 400 mln dolarów niższe niż w 2011.

Pomimo tego, Boeing i Airbus utrzymują na stałym poziomie wzrost liczby zamówień i wskaźników produkcji. Producent europejski dostarczył w ubr. prawie 590 samolotów i zapewnił sobie ponad 400 nowych zamówień (tylko w pierwszym kwartale br.). Boeing dostarczył ponad 600 samolotów cywilnych i zdobył ponad 200 nowych zamówień.

Powodem jest restrukturyzacja flot przewoźników i zmiany w modelach biznesowych. Nadal utrzymuje się wysoki popyt na dostawy nowych samolotów w regionie Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i innych wschodzących rynków lotniczych. Zagrożone firmy wycofują stare samoloty, wyprodukowane na przełomie lat dziewięćdziesiątych, zastępując je jednostkami prosto z linii montażowej” - mówi J. Gilys.

Jej zdaniem, niektórzy operatorzy są skłonni poczekać na pojawienie się całkiem nowej generacji samolotów, jak A320 neo lub B737max, zamiast inwestować w obecnie produkowane starsze modele. - Z drugiej strony, dziś wielu operatorów unika zaciągania zobowiązań długoterminowych. Wolą oni krótko- i średnioterminowe rozwiązania, które pozwalają im zachować większą elastyczność podczas wchodzeniu na nowe rynki lub dostosowywaniu się do niestabilnego popytu na istniejących rynkach - stwierdza dyrektor wykonawczy AviaAM Leasing.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rośnie popyt na samoloty cywilne

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.168.110.128
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!