PARTNERZY PORTALU

Rozmawiamy z Markiem Gróbarczykiem. Zobaczcie wywiad

Branża morska nie odstaje od pozostałych segmentów branży budowlanej w Polsce. Nie widzimy żadnego spowolnienia w realizacji zadań. Wszystkie duże inwestycje, które zostały rozpoczęte, czyli budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną czy pogłębienie do 12,5 metra kanału żeglugowego ze Szczecina do Świnoujścia, przebiegają zgodnie z planem - zaznacza wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w rozmowie z portalem WNP.PL, która odbyła się w ramach konferencji EEC Trends.

  • Marek Gróbarczyk wskazuje, że zgodnie z harmonogramem realizowane są także wszystkie inwestycje w portach.
  • Planowo przebiega zatem modernizacja terminali pasażerskich w Świnoujściu czy w Gdyni.
  • Podobnie jest z modernizacją nabrzeży.

- Można nawet powiedzieć, że w niektórych wypadkach wyprzedziliśmy harmonogram - zaznacza Marek Gróbarczyk. - I wydaje się, że chociażby budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną będzie dokończona znacznie przed czasem. Zatem w tym zakresie nie widać żadnego oddziaływania pandemicznego i to jest dla nas bardzo dobra wiadomość. Te inwestycje bowiem odgrywają dużą rolę, przede wszystkim jeżeli chodzi o gospodarkę kraju - wskazuje Marek Gróbarczyk.

Zwraca także uwagę, że powyższe inwestycje są realizowane razem z inwestycjami, jakie mają miejsce na kolei. Marek Gróbarczyk tłumaczy bowiem, że podstawą w zakresie ruchu kontenerowego jest i będzie kolej. W tym obszarze jest wiele do zrobienia w ramach dalszej modernizacji szlaków kolejowych.

Jak zresztą wskazuje minister, ogromne inwestycje, które zostały rozpoczęte w poprzednich latach, a więc modernizacja węzłów kolejowych w obszarze wszystkich portów (za blisko 5 mld zł), idą w parze ze wspomnianymi powyżej inwestycjami. Chodzi o to, aby możliwie jak najszybciej udrożnić ruch kontenerowy.

Marek Gróbarczyk wskazuje także na znaczenie kompleksowego programu rozbudowy dróg śródlądowych.

- Żebyśmy mogli w stu procentach udrożnić rzeki, potrzebne są bardzo duże środki i bardzo duże programy z tym związane - zaznacza Marek Gróbarczyk.

Wskazuje przy tym, że są to przedsięwzięcia, które muszą być rozciągnięte w czasie.

- W przeciągu 3-4 lat nie da się tego zrobić, ponieważ jest to duży program - wskazuje Gróbarczyk.

Minister odnosi się również do kwestii polityki klimatycznej i Zielonego Ładu. Tutaj mamy między innymi kwestię planowanej przebudowy napędów statków, co wygenerowałoby zlecenia dla przemysłu stoczniowego.

- Jednak to musi być zadanie Komisji Europejskiej, która przygotuje specjalne środki na przebudowę tych jednostek - wskazuje Marek Gróbarczyk. - Nasi armatorzy wykazują duże zainteresowanie w tym obszarze. Wszyscy są przygotowani na tego typu inwestycje. Jednak tak diametralna zmiana napędów będzie wymagać stworzenia odpowiedniego finansowania, które musi pochodzić przede wszystkim z Unii Europejskiej - zaznacza Marek Gróbarczyk.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Rozmawiamy z Markiem Gróbarczykiem. Zobaczcie wywiad

  • wiesław 2021-02-19 17:27:05
    Czekamy na budowę dużego terminala kontenerowego i terminala naftowego w Świnoujściu wraz z połączeniem do ropociągu Przyjaźń W kolejnych latach należy rozważyć budowę mniejszego terminala kontenerowego i samochodowego w Kołobrzegu dla średnich statków i promów
  • Pan Ewnik 2021-02-19 14:16:07
    Jak tam idzie kopanie kanału Wisła-Odra? Kończycie już?
  • Fred 2021-02-19 10:20:03
    Gróbarczyk faktycznie niczego nie zrobił, ale przynajmniej był sympatyczny jak na pisowca :)
  • Jan 2021-02-19 08:35:57
    Tak nieudolnego Ministra ze świecą szukać. TAK SAMO, Dzięki mu za odbudowanie przemysłu stoczniowego. 7 lat i WIELKIE NIC ZERO NULL
  • Zbigniew 2021-02-19 08:31:42
    Rząd prawicy robi to co inni co wybory tylko obiecywali od 30 lat. Czyli przekop Mierzei Wiślanej, tunel łączący Uznam i Wolin. Pogłębianie toru wodnego Szczecin Świnoujście i rozbudowa w/w portów. Poszerzanie portów w Gdyni i w Gdańsku z z 350 m do 600 m i pogłębianie z 17 m do 18 m . Wydobyty piasek poszerzył plażę w Stegnie i Sztutowie od 40 do 100 m tak wielka to była inwestycja. Trwa rozbudowa tych portów o kolejne nabrzeża i jednocześnie rozbudowa bocznic kolejowych by obsługiwać największe składy 750 m . Rząd rozbudowuje cały system kolejowy by porty się nie "zadusiły" i mogły cały czas zwiększać przeładunki itp itd

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.251.94
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!