PARTNERZY PORTALU

Rozwój kolejowej certyfikacji spawalniczej

Rozwój kolejowej certyfikacji spawalniczej
Adobe Stock

Do podstawowych czynności kontroli spawanych części kolejowych należy certyfikacja producentów tych części. Od kilku lat prowadzona jest ona w Europie w oparciu o wymagania normy EN 15085 "Spawanie pojazdów szynowych i części pojazdów szynowych".

Dynamiczny rozwój kolejowej certyfikacji spawalniczej

Spawanie jest jedną z wielu technologii wytwarzania elementów pojazdów szynowych. Jednostka inspekcyjna TÜV Nord już od bardzo wielu lat włączona jest w proces kontroli spawania części kolejowych.

Norma EN 15085 składa się z 5 części:
    • Część 1 - Postanowienia ogólne

    • Część 2 - Wymagania jakościowe i certyfikacja zakładów spawalniczych

    • Część 3 - Dane konstrukcyjne

    • Część 4 - Wymagania produkcyjne

  • Część 5 - Badania i dokumentacja.
Wykorzystując EN 15085-2 można prowadzić certyfikacje zakładów, które produkują ważne części spawane dla kolei, jak na przykład zestawy wózków kołowych czy belki nośne wagonów. Sprawdzenie jest przewidziane zarówno dla spawania nowych elementów jak i prowadzenia remontów spawalniczych.

Można zauważyć dynamiczny rozwój prowadzonej w Polsce w pierwszym półroczu 2013 certyfikacji według EN 15085. Wiele firm - w różnym zakresie materiałowym i technologicznym - chciało potwierdzić spełnienie wymagań obowiązujących przy spawaniu w kolejnictwie. Część z tych firm było podwykonawcami dużych koncernów pracujących w branży kolejowej - jak na przykład Bombardier, Siemens czy ABB. Taki szybki rozwój kolejowej certyfikacji spawalniczej może być związany ze zbliżającymi się dużymi zmianami na polskiej kolei.

Wymagania jakościowe

W normie EN 15085 wymagania jakościowe dla kolejowych części spawanych określone są przy pomocy kilku wielkości:
    • poziomu certyfikacji zakładu CL,

    • klasy jakości spoiny CP,

  • klasy badań CT.
Norma podaje, że dla danej części spawanej powyższe wielkości powinien na rysunku części podać projektant.

Zdefiniowane są 4 poziomy certyfikacji zakładów spawalniczych: od CL1 do CL4. Poziomy CL1 do CL3 są określane w zależności od klasy jakości spoiny.

Poziom certyfikacji CL1
Obowiązuje dla zakładów spawalniczych, które wykonują pojazdy szynowe lub ich części ze złączami spawanymi z klasą jakości spoiny CPA do CPD. Objęte są poziomy certyfikacji CL2 do CL4.

Poziom certyfikacji CL2
Obowiązuje dla zakładów spawalniczych, które wykonują części pojazdów szynowych ze złączami spawanymi o klasie jakości spoiny CPC2 do CPD. Objęte są złącza spawane z klasą jakości spoin CPC1, gdy te złącza spawane kontrolowane są wg klasy badania spoin CT1. Poziom CL4 objęty jest tylko dla części wg CL2 lub CL3.

Poziom certyfikacji CL3
Obowiązuje dla zakładów spawalniczych, które wykonują części pojazdów szynowych ze złączami spawanymi o klasie jakości spoiny CPD.

Poziom certyfikacji CL4
Obowiązuje dla zakładów, które same nie prowadzą spawania ale zajmują się konstruowaniem albo montażem pojazdów szynowych albo też prowadzą handel w tym obszarze. Certyfikacja nie jest wymagana dla części wg CL3.

Autor: Adam Krulisz

www.tuv-nord.pl/Uslugi_techniczne/index.htm

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rozwój kolejowej certyfikacji spawalniczej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.118.80
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!