PARTNERZY PORTALU

Ryanair, British Airways i easyJet mają poważny problem, na którego rozwiązanie nie mają wpływu

Ryanair, British Airways i easyJet mają poważny problem, na którego rozwiązanie nie mają wpływu
British Airways, dzięki IAG, jest jednym z trzech liderów europejskich i globalnych. Ale wszyscy mniejsi partnerzy – Iberia, Aer Lingus, Vueling i na 90 proc. „czekający w przedpokoju” Finnair są liniami unijnymi. fot. mat. pras.

Ryzyko „brudnego BREXIT-u”, bez całościowego, sensownego porozumienia jest coraz większe. Brak porozumienia co do wyjścia Wielkiej Brytanii ze struktur unijnych może oznaczać ogromne negatywne skutki, gospodarcze i społeczne. Dobrym przykładem "kary rozwodowej", jaką może przyjść zapłacić Brytyjczykom, jest rynek lotniczy, na którym Wielka Brytania jest największym graczem w Europie, ale z całą UE nie może się równać. Co stanie się, gdy wygasną wzajemne porozumienia dotyczące transportu lotniczego? Jak funkcjonować będzie British Airways, easyJet czy Ryanair?

  • Z chwilą BREXIT-u zasady unijne dotyczące transportu lotniczego przestaną dotyczyć Wielkiej Brytanii.
  • Trudno sobie nawet wyobrazić, jak ogromne będzie zamieszanie, gdy BA straci status linii unijnej.
  • Przewoźnik brytyjski - easyJet w pewnym stopniu zabezpieczył się przed skutkami BREXIT-u zakładając unijną spółkę w Wiedniu, która utrzyma unijne AOC oraz pełne, unijne prawa handlowe. Ale paradoksalnie problemem mogą okazać się dla niej operacje między UK i Unią.
  • Ryanair, aby utrzymać status linii unijnej, ogranicza prawa głosu akcjonariuszy spoza UE. Stara się też o brytyjskie AOC, podobnie, jak Wizz Air.

British Airways, dzięki IAG, jest jednym z trzech liderów europejskich i globalnych. Ale wszyscy mniejsi partnerzy – Iberia, Aer Lingus, Vueling i na 90 proc. „czekający w przedpokoju” Finnair są liniami unijnymi. Trudno sobie nawet wyobrazić, jak ogromne będzie zamieszanie, gdy BA straci status linii unijnej. Nie będzie więc mieć go i IAG. Jak Grupa będzie w ogóle mogła funkcjonować?

Czytaj także: Brexit - Brytyjczycy szykują się na apokalipsę

Pierwszy, ogromnie ważny przykład. Umowa Joint Venture IAG – American Airlines. Dla BA i EI Północny Atlantyk ma absolutnie kluczowe znaczenie. Połączenia do Nowego Jorku zapewniają wprost gigantyczne zyski. A przecież JV dotyczy całej Europy. Nie ma szans, aby Unia zgodziła się na kontynuowanie pełnych i nieograniczonych praw handlowych pomiędzy krajami członkowskimi i USA/Kanadą dla linii nie-unijnych. Ogromna jest też presja czasu. Linie musiały sfinalizować prace nad rozkładami lotów na Zimę 2018/19 i mają już bardzo zaawansowane przygotowania do Lata 2019. A data BREXIT-u to dokładnie początek sezonu Lato 2019.

Czytaj także: Brexit może zachwiać polską branżą transportu drogowego

Wielka Brytania złożyła propozycję i całej Unii i poszczególnym jej członkom, aby kontynuowane były zasady dotychczasowe. Będzie nadal przyznawała liniom z krajów unijnych prawa do operacji do UK i oczekuje wzajemności. Tak naprawdę oznacza to, że chce zdjąć kwestie rynku lotniczego ze stołu negocjacyjnego i dogadać się z poszczególnymi krajami. Odpowiedź UE była bardzo chłodna.

Z chwilą BREXIT-u zasady unijne dotyczące transportu lotniczego przestaną dotyczyć Wielkiej Brytanii. AOC wydane przez UK przestaną być ważne w krajach unijnych. Linie brytyjskie stracą prawa handlowe na operacje do UE i vice versa.

Według informacji medialnych główny negocjator UE zwrócił uwagę swojemu brytyjskiemu partnerowi, że niewłaściwe było wystosowanie przez Wielka Brytanię listów do 27 krajów unijnych proponujących dogadanie się bilateralne.

Czytaj także: Twardy brexit groźny dla polskich firm transportowych
×

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Ryanair, British Airways i easyJet mają poważny problem, na którego rozwiązanie nie mają wpływu

  • Jerzy 2018-10-15 09:33:22
    No cóż, wtrącanie się państwa do biznesu ( w tym przypadku lotniczego ), wprowadzanie licencji, koncesji i ograniczeń , regulacje "prorynkowe" rynku to immanentna cecha socjalizmu. Mamy więc jasny dowód, że UE to twór z gruntu socjalistyczny, dążący do komunizmu i związanego z nim zamordyzmu.
    • Wierny Poddany 2018-10-16 09:49:38
      Ty chyba w socjaliźmie nie żyłeś :)
    • Pilot 2018-10-17 20:50:08
      Pewnie, zlikwidować licencje, AOC, niech każdy może kupić samolot i wozić pasażerów, byle taniej! Co te kuce mają w głowach..

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.89.87.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!