PARTNERZY PORTALU

Savigliano - tu powstaną pociągi dla PKP Intercity

Pierwsze przygotowania do produkcji pociągów ETR610 Nuovo Pendolino dla PKP Intercity rozpoczęły się jeszcze w ubiegłym roku, ale do rozpoczęcia montażu składów potrzeba jeszcze miesięcy. Mimo to pracownicy włoskiej fabryki Alstomu w Savigliano, gdzie powstaną pociągi, mają pełne ręce roboty. "Rynek Kolejowy" odwiedził fabrykę przy okazji prezentacji pociągów dużych prędkości, produkowanych tu dla prywatnych przewoźników - brytyjskiego Virgin Trains i włoskiego NTV.

Fabryka w Savigliano w Piemoncie istnieje od 1853 r. Początkowo produkowała elementy metalowe (m.in. wsporniki dla dworca w Mediolanie), później skupiła się na taborze. Od 1971 r. produkowane są tam pociągi kolejnych generacji Pendolino. Obecnie zajmuje powierzchnię 323 tys. m2 i zatrudnia 1200 osób. Fabryka wyprodukuje 20 składów zespolonych Pendolino dla PKP Intercity, które mają rozpocząć kursowanie w Polsce w 2014 r. W przeciwieństwie do polskiej fabryki koncernu, jest ona przystosowana do produkcji takich pociągów m.in. dzięki posiadaniu odpowiednio długich hal i torów testowych. - Niepodjęta została jeszcze decyzja, czy część produkcji przeniesiemy do fabryki Chorzowie - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Bruno Sol-Rolland, wiceprezes Alstom Transport. Jak jednak zaznaczył, należący do Alstomu chorzowski Konstal ma wypełniony portfel zamówień na najbliższe lata.

Savigliano to drugie, obok La Rochelle, centrum kompetencji Alstomu produkujące pociągi dużych prędkości. W ostatnim czasie przystosowano zakład do budowy pociągów bardzo dużych prędkości nowej generacji AGV. Ich pierwszym nabywcą został włoski prywatny operator NTV, który w tym roku rozpocznie konkurowanie z państwowym przewoźnikiem Trenitalia na liniach dużych prędkości. W związku z tym, właśnie do Włoch przeniesiona została część produkcji pociągów - powstanie tu 8 z 25 składów dla włoskiego operatora.

Pierwsze pociągi AG V już gotowe

Alstom zaprezentował pierwszy z siedmiu gotowych już pociągów dla NTV 30 listopada 2011 r. AGV jest bez wątpienia jednym z najnowocześniejszych pociągów na świecie. Charakteryzuje się aluminiowym pudłem oraz napędem rozproszonym zapewnianym przez wózki systemu Jakobsa na całej długości pociągu. - Pozwala to zrezygnować z lokomotyw, czyli głowic napędowych znanych z TGV, dzięki czemu uwalnia się ok. 20% dodatkowej przestrzeni dla pasażerów - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Roberto Rinaldi, dyrektor techniczny platformy AGV. Napęd rozproszony oznacza również, że niezależnie od długości zestawu poziom mocy w stosunku do masy pozostaje na takim samym poziomie.

Użycie wózków Jakobsa ma także służyć komfortowi pasażerów - rozwiązanie to zmniejsza drgania przenoszone na pociąg oraz hałas, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pociągu. - Jednocześnie pociąg jest lżejszy o masę wózków w układzie klasycznym, a co za tym idzie, zużywa mniej energii - twierdzi Rinaldi. Jak podał Leonardo Solera, który będzie odpowiedzialny za utrzymanie pociągów z ramienia Alstomu, pobór mocy AGV to 7,5 MW dla napięcia 25kV i 6MW dla napięcia 3kV. Zastosowane rozwiązanie ma też obniżyć koszt utrzymania pociągów o 15%. Producent chwali się, że zastosowane w AGV silniki pracują z wydajnością 1kW na kilogram masy. Dla całego pociągu stosunek ten wynosi 20kW na tonę. Badania techniczne oraz testy AGV trwały od marca ubiegłego roku, a na ukończeniu jest proces homologacji pociągów.

Do przewoźnika NTV trafi początkowo osiem składów, dzięki czemu ma on rozpocząć kursowanie już w pierwszym kwartale bieżącego roku. - Alstom będzie dostarczał dwa pociągi miesięcznie, co pozwoli w październiku na osiągnięcie pełnego stanu taboru - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" chief executive officer w NTV, Giuseppe Sciarrone. Maksymalna prędkość pociągów AGV będzie wynosić 360 km/h, choć w barwach NTV będą kursować z prędkością 300 km/h - na więcej nie pozwoli infrastruktura we Włoszech. Z powodu obniżonych wymagań jeden z wózków napędowych został zamieniony na toczny.

W całym 11-wagonowym pociągu wózków napędowych pozostało pięć.

Co ciekawe, pociągi AGV ze względu na włoskie prawo będzie musiało obsługiwać dwóch maszynistów.

[...]

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×
Retransmisja sesji:

Property Forum ONLINE – Fokus na Śląsk

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Savigliano - tu powstaną pociągi dla PKP Intercity

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.157.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!