PARTNERZY PORTALU

Singapurczycy zainwestują w Centralny Port Komunikacyjny?

Mikołaj Wild, pełniący obowiązki prezesa CPK. fot. mat. pras.

Centralny Port Komunikacyjny szuka doradcy strategicznego dla projektu, w tej sprawie spółka spotkała się z przedstawicielami singapurskiego Lotniska Changi - mówi pełniący obowiązki prezesa CPK Mikołaj Wild. Jak dodał, Singapurczycy są zainteresowani udziałem w projekcie.

  • Mikołaj Wild od ubiegłego tygodnia pełni obowiązki prezesa spółki CPK. Zmiana miała związek z powołaniem na jego dotychczasową funkcję - pełnomocnika rządu ds. CPK, Marcina Horały.
  • Jak mówi PAP Wild, będąc jeszcze pełnomocnikiem ds. CPK zdecydował o rozpoczęciu wyboru doradcy strategicznego ds. CPK oraz konsultanta dla Lotniska Chopina.
  • "To jest równoległy proces. Chcemy, aby ten sam międzynarodowy podmiot został doradcą strategicznym dla CPK oraz konsultantem dla Lotniska Chopina. W przypadku CPK doradca pomoże spółce w pracy m.in. nad master planem, a jeżeli chodzi o warszawskie lotnisko, tutaj pomoże zarządzającemu, czyli Przedsiębiorstwu Państwowemu +Porty Lotnicze+ zwiększyć przepustowość Lotniska Chopina" - powiedział Wild.

Jak wyjaśnił, zaproszenia zostały wysłane do kluczowych światowych lotnisk. "Kluczowe było dla nas uświadomienie naszym partnerom, że prace przy planowaniu CPK i przebudowie Lotniska Chopina to tak naprawdę dwie strony tego samego medalu. Wybór doradcy dla tych dwóch przedsięwzięć ma nastąpić w pierwszej połowie przyszłego roku" - powiedział.

Jak dodał, spółka w tej sprawie już spotkała się z delegacją z Singapuru.

"W ubiegłym tygodniu w Warszawie odbyły się rozmowy pełnomocnika rządu ds. CPK, przedstawicieli CPK, PPL, Polskiego Funduszu Rozwoju i LOT-u z delegacją firm z Singapuru. W jej skład weszli m.in. przedstawiciele Changi Airport International, to spółka należąca do Changi Airport Group, czyli operatora singapurskiego Lotniska Changi. Od siedmiu lat lotnisko to jest numerem jeden wśród najlepszych portów przesiadkowych świata w rankingu Skytrax" - powiedział.

W rozmowach uczestniczyli także przedstawiciele Surbana Jurong - globalnej firmy doradczej w zakresie rozwiązań urbanistycznych i infrastrukturalnych oraz agencji rządowych Enterprise Singapore i Singapore Cooperation Enterprise, które odpowiadają m.in za współpracę gospodarczą z podmiotami zagranicznymi.

"Singapurczycy wyrażają zainteresowanie udziałem w naszym projekcie" - powiedział Wild. Dodał, że w najbliższych tygodniach CPK oczekuje delegacji z kolejnych czołowych lotnisk na świecie.

Jak tłumaczy Wild, zadaniem doradcy strategicznego będzie bieżąca współpraca przy planowaniu, projektowaniu i budowie Portu Lotniczego Solidarność. "To wsparcie jest potrzebne, żeby zapewnić wygodę dla pasażerów, efektywność dla przewoźników i rentowność dla operatora" - dodał.

Spółka podkreśla, że wybór doradcy będzie jednym z kamieni milowych podczas przygotowań do budowy CPK. W połowie przyszłego roku CPK przystąpi do prac nad master planem: zarówno dla lotniska, jak też dla zintegrowanej z nim stacji kolejowej.

"W obsłudze pasażerów - do czasu otwarcia CPK - może pomóc ograniczona rozbudowa infrastruktury Chopina i podział ruchu między inne lotniska na Mazowszu. Jeśli chodzi o Lotnisko Chopina, doradca pomoże nam ocenić czy, a jeżeli tak, to w jakim stopniu rozbudowywać to lotnisko, aby miało to ekonomiczny sens wobec otwarcia CPK, które ma nastąpić pod koniec 2027 r." - mówi Wild.

Według prognoz Arup, do 2030 r. ruch lotniczy na Lotnisku Chopina ma osiągnąć 30 mln pasażerów rocznie, podczas gdy obecna maksymalna przepustowość portu wynosi ok. 22 mln pasażerów (w 2018 r. zostało obsłużonych prawie 18 mln osób).

"Chodzi o racjonalne zaplanowanie inwestycji: o to, żeby obsłużyć w odpowiednim standardzie rosnący dynamicznie ruch pasażerski, ale jednocześnie nie przeskalować, pamiętać, że docelowym rozwiązaniem jest CPK, który przejmie rolę głównego portu lotniczego w Polsce" - powiedział.

Jak wynika z danych IATA, ruch lotniczy w Polsce rośnie w tempie 2,5 razy szybszym niż średnia światowa.

Spółka wskazuje, że w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej, zamieszkanym przez 180 mln pasażerów, nie ma lotniska hubowego mogącego obsłużyć powyżej 40 mln pasażerów rocznie. Największym portem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest Lotnisko Chopina w Warszawie, które pod względem liczby pasażerów wyprzedza Pragę, Budapeszt i Bukareszt.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju.

×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Singapurczycy zainwestują w Centralny Port Komunikacyjny?

  • sLAKUC 2019-12-04 23:32:54
    ARUP i wszystko jasne. Od razu przypomina mi się analiza ARUPa na zlecenie portów lotniczych dotycząca Radomia. Jak pamiętam z ich opracowania, koszty rozbudowy Modlina miały być dwa razy wyższe niż zburzenie i wybudowanie od nowa lotniska w Radomiu. Już dziś wiadomo, że wszystko było wyssane z palca, a koszty Radomia są dwa razy wyższe niż zakładano (na razie), nie mówiąc o innych problemach jak choćby bliskości zabudowań
  • Artur 2019-12-04 10:59:33
    A co ze zwykłymi inwestorami z Polski. Dlaczego nie wyemituje się dywidendowych akcji CPK tak żeby zwykli inwestorzy też mogli wziąć w tym udział. Jest to kolejny wielki przekręt, tak jak to było z teminalem LNG w Świnoujściu, gdzie projekt był budowany przez włoskią firmę, z włoch sprowadzono prawie cały materiał i włoskie banki udzieliły kredytu na inwestycje.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.200.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!