PARTNERZY PORTALU

Śląskie: W ciągu kilku tygodni GZM chce ogłosić przetarg ws. Kolei Metropolitalnej

W drugiej połowie ub. roku władze GZM mówiły o pracach nad kolejnym krokiem - przetargiem na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, który miał być ogłaszany w listopadzie lub grudniu (fot. pixabay.com)

W ciągu kilku tygodni Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce ogłosić przetarg na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Przetarg miał być w 2019 r., ale jego przygotowanie opóźniły konsultacje m.in. z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP PLK.

  • W drugiej połowie ub. roku władze GZM mówiły o pracach nad kolejnym krokiem - przetargiem na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, który miał być ogłaszany w listopadzie lub grudniu.
  • Jedną z podstaw dla opracowania studium będzie uzupełniona koncepcja Kolei Metropolitalnej.
  • W PLK trwają przygotowania do nowych inwestycji, nie są znane dotąd możliwości ich finansowania.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM - działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, którego jednym z ustawowych zadań jest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowa koncepcja Kolei Metropolitalnej była gotowa w styczniu ub. roku, w kolejnych miesiącach uzupełniano ją o suplement przygotowywany na podstawie szerokich konsultacji.

W drugiej połowie ub. roku władze GZM mówiły o pracach nad kolejnym krokiem - przetargiem na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, który miał być ogłaszany w listopadzie lub grudniu.

Odpowiedzialny za transport członek zarządu Metropolii Grzegorz Kwitek pytany w środę o tę kwestię powiedział, że założenia do przetargu były konsultowane m.in. ze spółką PKP PLK, Urzędem Marszałkowskim Woj. Śląskiego czy Kolejami Śląskimi.

"Uwagi do założeń, które spłynęły, spowodowały drobne przesunięcie. Dość istotne uwagi, związane z planami inwestycyjnymi, które wcześniej nie były artykułowane, zgłosiły PLK. Zakładamy, że uda się ogłosić przetarg w ciągu kilku tygodni" - powiedział członek zarządu GZM.

Zaznaczył, że jedną z podstaw dla opracowania studium będzie uzupełniona koncepcja Kolei Metropolitalnej. Inną podstawą ma być zamówione kilka lat temu studium transportowe dla subregionu centralnego woj. śląskiego, do którego w ostatnich miesiącach powstawał tzw. koreferat. W tym roku aktualizowany będzie jeszcze tzw. model ruchu, przygotowany w ramach studium.

Kwitek wyjaśnił, że funkcjonowanie transportu na terenie GZM w ostatnim czasie zmieniało się - np. w ciągu ostatnich dwóch lat, także przy finansowym wsparciu Metropolii, o 20 proc. wzrosła liczba pasażerów Kolei Śląskich. Jednocześnie praktycznie wyczerpana została przepustowość głównych linii kolejowych, po których pociągi regionalne jeżdżą dziś razem z dalekobieżnymi i towarowymi.

"Wykonawca studium wykonalności będzie miał za zadanie na bieżąco patrzeć, co się dzieje. W tej chwili w PLK trwają prace nad nową strategią inwestycyjną. W najbliższej unijnej perspektywie finansowej ma zostać wykonane studium wykonalności rozbudowy odcinka linii Będzin - Zawiercie, z separacją ruchu regionalnego" - zaznaczył członek zarządu GZM.

"Docelowo separacja ma być od Zawiercia po Tychy" - zasygnalizował Kwitek. Przypomniał, że prace projektowe dla odcinka Będzin - Katowice Ligota dobiegają końca, a dla pozostałych odcinków trwają prace studialne. "Najmniej zaawansowany jest chyba odcinek Gliwice - Katowice, ale tu też będziemy pracować nad wykazaniem potrzeby separacji" - zapowiedział.

"Widzimy, że nasze plany dotyczące Kolei Metropolitalnej wpisują się w to, co robią już PLK. Jak to policzyliśmy, nie będzie trzeba aż tylu miliardów, ile początkowo zakładano, jeśli chodzi o dodatkowe potrzebne środki na Kolej Metropolitalną, bo część tych prac jest już projektowanych. Widzimy np. zapisane w Programie dla Śląska 4 mld zł pod hasłem Śląska Kolej Aglomeracyjna" - wskazał Kwitek.

Zastrzegł, że choć w PLK trwają przygotowania do nowych inwestycji, nie są znane dotąd możliwości ich finansowania - np., czy będzie można je wspierać z nowego budżetu Unii Europejskiej, a jeżeli tak, to w jakim stopniu. "Jest jeszcze rządowy program Kolej Plus, który może w pewnych fragmentach dotyczyć także nas. Wykluczone kolejowo są np. Pyskowice" - zaznaczył członek zarządu Metropolii.

W czerwcu ub. roku kolei GZM i PKP PLK podpisały list intencyjny, w którym kolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytoryczne w pracach nad studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Wymieniono tam również inwestycje realizowane lub planowane przez PLK, istotne dla przyszłej Kolei Metropolitalnej.

Zgodnie z listem intencyjnym wśród takich planowanych inwestycji PLK są m.in.: rozbudowa linii kolejowych nr 1 i 139 na odcinku Będzin-Katowice i Katowice Ligota, a także zlecenie opracowania dokumentacji projektowej dla przebudowy stacji Gliwice Łabędy, wraz z budową nowego przystanku Gliwice Kopernik.

Planowane jest także opracowanie dokumentacji modernizacji lub budowy linii Tychy-Bieruń Stary-Nowy Bieruń. Inny projekt zakłada przebudowę infrastruktury kolejowej, drogowej stacji Dąbrowa Górnicza i przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg (GZM zapewniła do niego wkład finansowy).

W ocenie GZM kluczowe pod kątem rozwoju Kolei Metropolitalnej będą - zgodnie z zapowiedziami rządu realizowane w pierwszej kolejności przez PLK - rozbudowa linii kolejowej pomiędzy Będzinem i Katowicami oraz modernizacja tzw. magistrali węglowej od Chorzowa w stronę Tarnowskich Gór.

×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Śląskie: W ciągu kilku tygodni GZM chce ogłosić przetarg ws. Kolei Metropolitalnej

  • Rafal 2020-01-09 12:47:37
    Jeżeli połączenie kolejowe z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach, ma przebiegać przez Tarnowskie Góry, to jest to jakiś kiepski żart...
  • wieslaw nowak 2020-01-09 12:41:57
    Proponuję pod rozwagę budowę 16 km odcinka szybkiej kolei z Dąbrowy Gór. do terminalu Pyrzowice przez Przeczyce na zach od zalewu do obecnej linii kolejowej w Mierzęcicach Pozwoli to na szybki dojazd z Katowic, Sosnowca, Będzina, Dąbrowy do lotniska Pyrzowice Z Dąbrowy Gór. do terminalu ca 20 km w 8 - 9 minut Ten odcinek można by wykorzystać do tzw przedłużenia CMK jako obwodnicy kolejowej, po wybudowaniu ca 20 km szybkiej trasy z Góry Włodowskiej skracając czas na odcinku do Dąbrowy Gór. o 10 - 12 minut Wydaje sie ze jak najszybciej należy wybudować drugą parę torów, by wydzielić ruch aglomeracyjny od towarowego i dalekobieżnego na odcinkach Chorzów - Gliwice Tow. oraz Dąbrowa Gór. - Katowice - Tychy i Ząbkowice - Dąbrowa Gór.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.191.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!