PARTNERZY PORTALU

Śląskie: W Metropolii aplikacja ułatwiająca korzystanie z transportu miejskiego

Nową aplikacją na urządzenia mobilne, która ma ułatwiać – także w czasie epidemii koronawirusa – korzystanie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP), mogą już posługiwać się tamtejsi pasażerowie.

"Aplikacja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM. Korzystanie z aplikacji mobilnej w czasie zagrożenia koronawirusem niesie ze sobą wiele korzyści" - ocenił cytowany w piątkowej informacji GZM dyrektor departamentu informatyki w urzędzie metropolitalnym Adam Krakowczyk.

"Opracowane przez nas narzędzie umożliwia zakodowanie biletów i zasileń pieniądza elektronicznego zakupionych na Portalu Klienta ŚKUP bez konieczności wizyty w kolekturze biletowej czy kiosku" - wyjaśnił Krakowczyk. Kodowanie karty przy użyciu własnego smartfona to kluczowa funkcjonalność nowego rozwiązania.

Kolejne funkcje to zgłaszanie awarii (z możliwością przesyłania zdjęć) i problemów (jak zbyt duża liczba pasażerów w pojeździe), dostęp do aktualnych rozkładów jazdy ZTM czy możliwość bezpośredniego kontaktu z organizatorem komunikacji (poprzez wysyłane wiadomości). Aplikacja wyświetla też dane o przypisanej karcie (zapisane środki, ulgi, daty ważności) oraz daje możliwość zmiany hasła i kodu PIN czy zablokowania karty.

Wdrożony w centralnej części regionu w 2015 r. (z kilkuletnim opóźnieniem) system ŚKUP krytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W założeniu karta miała być rodzajem portmonetki, umożliwiającej opłacanie różnych usług publicznych świadczonych przez samorządy regionu. W praktyce wykorzystywana jest głównie w komunikacji publicznej, jako nośnik biletów, w tym okresowych.

Ponieważ system działa offline, co umożliwia natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku (bez łączenia z siecią), przekazywanie na kartę kupionych przez portal ŚKUP biletów trwa zwykle wiele godzin, na co często skarżą się użytkownicy. Ponadto, szczególnie w przypadku przejazdów jednorazowych, aby skorzystać z różnych wariantów biletów, trzeba wykonać przy kasowniku w pojeździe wiele skomplikowanych czynności.

W kontekście tych i innych niedogodności ZTM, który od 1 stycznia 2019 r. przejął w GZM organizację komunikacji miejskiej od trzech dotychczasowych organizatorów, zapowiadał pracę nad modyfikacją i docelowo zastąpieniem obecnego ŚKUP nowym rozwiązaniem. Zapowiadano też aplikację, która - jako nakładka na ŚKUP - miałaby zniwelować jego główne wady.

W efekcie, jak podały w piątek służby prasowe GZM, powstała Mobilna Aplikacja Pasażera - Mobilny ŚKUP. Jej obsługa zdaniem przedstawicieli Metropolii jest intuicyjna, a dodatkowym udogodnieniem jest samouczek. Narzędzie wykorzystuje radiowy standard komunikacji na krótką odległość NFC. Dzięki temu, aby zakodować bilet na karcie ŚKUP, wystarczy przyłożyć ją do telefonu (czytnik NFC posiada większość współczesnych smartfonów) i czekać na potwierdzenie.

Obecnie pełna funkcjonalność darmowej aplikacji, czyli możliwość kodowania danych online na karcie ŚKUP, dostępna jest jednak tylko w środowisku Android. Według służb GZM aktualna wersja systemu iOS ma ograniczenia techniczne, które uniemożliwiają wykorzystania transmisji NFC do zapisania na kartach ŚKUP zakupionych na portalu biletów. Użykownicy telefonów z iOS mogą korzystać z pozostałych funkcji aplikacji.

Władze Metropolii akcentują, że aby zalogować się do aplikacji Mobilny ŚKUP, należy podać numer swojej karty oraz hasło. Login stanowi 16 cyfr numeru karty ŚKUP. Hasło dla karty ŚKUP tworzone jest automatycznie z numeru PESEL. Podczas pierwszego logowania do Portalu Klienta ŚKUP, pasażer miał możliwość zmiany loginu i hasła. Jeśli to zrobił i nie podał swojego emaila, nie ma możliwości samodzielnego zresetowania hasła. Można to zrobić wyłącznie osobiście w Punkcie Obsługi Klienta. Jeśli podano email, należy postępować według instrukcji systemu.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja, mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu, skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

W związku z tym Metropolia w coraz szerszym zakresie koordynuje zadania związane z organizacją komunikacji miejskiej na jej terenie. Pracuje też nad wdrożeniem nowej wersji systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP), która ma umożliwiać m.in. płatności za przejazdy bezpośrednio bankowymi kartami płatniczymi.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Śląskie: W Metropolii aplikacja ułatwiająca korzystanie z transportu miejskiego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.220.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!