PARTNERZY PORTALU

Środki UE na kolei: projekty korytarzowe i aglomeracyjne

Nowe środki unijne na kolei trafią przede wszystkim na projekty korytarzowe i aglomeracyjne, czyli najbardziej obciążone magistrale o dużym znaczeniu gospodarczym, a także połączenia wewnątrz dużych aglomeracji - poinformował wiceminister transportu Andrzej Massel.

Massel był w środę pytany o tę kwestię podczas jednej z debat Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Wskazał, że przy planowaniu nowych inwestycji w pierwszej kolejności uwzględniany jest istniejący i przewidywany ruch, a także kryteria możliwości zwiększenia prędkości oraz położenia - z preferencją dla projektów sieci transeuropejskiej.

"Szczególnie jest to widoczne na przykładzie woj. śląskiego, na terenie którego generowane są największe strumienie ładunków, a gdzie infrastruktura kolejowa generalnie jest w najgorszym stanie w porównaniu do pozostałych województw" - zaznaczył wiceminister.

To dlatego od niedawna resort kładzie duży nacisk na trwające już - również w ramach projektów unijnych - tzw. rewitalizacje, polegające na przywracaniu pierwotnych parametrów linii kolejowych. Duża część tych prac dotyczy woj. śląskiego - obejmują one przede wszystkim trasy, którymi odbywa się wywóz towarów z Górnego Śląska, m.in. odcinki Częstochowa-Koluszki czy Kalety-Kluczbork.

Wkrótce do kilku realizowanych już w regionie zadań tego typu dojść ma rewitalizacja prowadzącego do granicy z Czechami połączenia Rybnik-Chałupki. W ostatnim czasie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach zdecydowała, że do rozpoczęcia tam prac nie jest konieczne opracowanie czasochłonnego raportu środowiskowego.

"To umożliwi natychmiastowe rozpoczęcie tej inwestycji, zresztą bardzo istotnej w kontekście nowej perspektywy finansowej UE, jako trasy objazdowej dla linii E65 Katowice-Zebrzydowice-Ostrava, która po roku 2014 będzie poddawana kompleksowej modernizacji" - wskazał Massel.

Jak zaznaczył, odcinek ten - jako element VI paneuroejskiego korytarza transportowego - będzie kandydatem do finansowania z instrumentu Connecting Europe Facility, czyli nowego funduszu przeznaczonego na rozwój sieci transportowych, energetycznych i telekomunikacyjnych. Prace te będą miały też międzynarodowe znaczenie, gdyż czescy i słowaccy partnerzy zwracają uwagę na wąskie gardła po polskiej stronie w pobliżu granic.

Massel akcentował w środę, że przewozy towarowe mają w coraz większym stopniu charakter międzynarodowy, a linie kolejowe, którymi się odbywają, są preferowane przez Komisję Europejską.

W tym kontekście z nowych środków unijnych remontowane będą, prócz trasy Katowice-Zebrzydowice, m.in. połączenie Warszawy z Litwą w ramach tzw. Rail Baltica, nieodnowione jeszcze odcinki między Wrocławiem i Poznaniem, czy w nieco mniejszym, niż pierwotnie zamierzano zakresie trasa Poznań-Szczecin.

W kontekście promowanego przez UE rozwoju transportu intermodalnego rośnie znaczenie tras z północy na południe kraju - zwłaszcza w relacjach Śląsk-Trójmiasto i Śląsk-Szczecin/Świnoujście. Kluczowymi tu inwestycjami kontynuowanymi w ramach nowych środków unijnych będzie doprowadzanie brakujących odcinków magistral węglowej i nadodrzańskiej do wysokich standardów przepustowości i nacisku osi.

Kolejną grupą inwestycji będą kolejowe trasy aglomeracyjne. Jak wynika z głosów samorządów i przewoźników, nadal są tam ogromne potrzeby, zarówno w zakresie modernizacji jak i rozbudowy istniejących linii, w celu wydzielenia osobnych torów dla ruchu aglomeracyjnego.

Massel ponownie powołał się na przykład śląski i bardzo mocno zdegradowaną główną linię kolejową tego regionu.

"Nauczyliśmy się już myśleć bardzo przyziemnie na zasadzie prostego odtworzenia. W przyszłej perspektywie jedną z takich inwestycji może być główny ciąg przewozowy wschód-zachód w aglomeracji górnośląskiej, czyli Gliwice-Katowice-Sosnowiec Jęzor, gdzie w jak największym stopniu chcielibyśmy doprowadzić do separacji ruchu pasażerskiego w aglomeracji od przewozów dalekobieżnych i towarowych, aby poprzez separację ruchu - nawet na oddzielnej parze torów - uzyskać zupełnie inny efekt transportowy" - powiedział Massel.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Środki UE na kolei: projekty korytarzowe i aglomeracyjne

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.67.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!