Sygnał z Brukseli. Pełny koszyk wniosków, które zmienią nasz transport

Sygnał z Brukseli. Pełny koszyk wniosków, które zmienią nasz transport
Według założeń unijnej strategii, ruch kolei dużych prędkości podwoi się w całej Europie do roku 2030. Fot. Shutterstock.com

Unijna Strategia Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności przewiduje ograniczenie emisji z sektora transportu o 90 proc. do roku 2050. Ekologia w transporcie nie musi oznaczać jego ograniczenia, ale przeprofilowanie i wzrost. Mówił o tym podczas EEC Trends Filip-Alexandru Negreanu-Arboreanu, zastępca szefa gabinetu komisarz UE ds. transportu.

  • Przestawienie się transportu na kolej jest jedną z kluczowych inicjatyw Komisji Europejskiej - mówi Filip-Alexandru Negreanu-Arboreanu.
  • Pod koniec roku dokonamy przeglądu rozporządzenia TEN-T, w którym określono korytarze sieci bazowej i kompleksowej w UE  - dodaje
  • Nie sądzę, aby państwom członkowskim zabrakło poczucia odpowiedzialności - odpowiada pytany o obawy dotyczące wdrożenia strategii.

- Kluczowym przesłaniem strategii jest to, że ekologiczna mobilność to dla sektora nowa licencja na wzrost. Wzrost jest bardzo istotny, ponieważ obywatele krajów europejskich muszą mieć do dyspozycji coraz lepszą sieć połączeń w globalnym świecie, a kolejowa część sektora transportowego jest jednym z tych elementów, których dynamiczny rozwój przewidujemy w nadchodzącej przyszłości - powiedział Filip-Alexandru Negreanu-Arboreanu w prologu sesji „Infrastruktura i rynek przewozów kolejowych w Polsce” podczas EEC Trends.

Kolej jest w pełni zrównoważonym środkiem transportu, a tak zwana multimodalność lub przestawienie się na kolej pozostaje jedną z kluczowych inicjatyw Komisji Europejskiej - dodał gośś konferencji.

Czytaj także: Czy nowa strategia zmieni transport w Europie?

Jeśli chodzi o kolej, to Komisja Europejska ma "ukierunkowane" wnioski legislacyjne, które pojawią się jeszcze w bieżącym roku, dotyczące zwiększenia jej interoperacyjności: wdrożenia czwartego pakietu kolejowego czy powstania komputerowych systemów rezerwacji.

- Oprócz tego w pierwszym kwartale przedstawimy dwie inicjatywy dotyczące dekarbonizacji paliw w transporcie morskim i lotniczym (są to tak zwane inicjatywy ReFuelEU Aviation i ReFuelEU Maritime), które ustanowią ramy na lata 2030 i 2050 w zakresie sposobu, w jaki te dwa rodzaje transportu mogą uzyskać lepszy dostęp do zrównoważonych paliw alternatywnych i w jaki mogą poprawić swoją wydajność, a także udzielimy tym sektorom jasno sprecyzowanych uprawnień, określając jednocześnie możliwości - zapowiada wiceszef gabinetu komisarz Adiny Valean.

To tylko dwa spośród wniosków. Kolejnym będzie dyrektywa w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych, która pojawi się w drugim kwartale tego roku, gdzie określone zostaną normy i cele dla infrastruktury tego rodzaju paliw we wszystkich rodzajach transportu - w transporcie drogowym, morskim, śródlądowym i lotniczym.  

- Pod koniec roku dokonamy przeglądu rozporządzenia TEN-T, w którym określono korytarze sieci bazowej i kompleksowej w UE, tak więc mamy do czynienia z pełnym koszykiem wniosków, które obejmują wszystkie aspekty infrastruktury, cele dekarbonizacji i ich finansowanie - przypomina Filip-Alexandru Negreanu-Arborean.

Pod koniec roku zostaną one uzupełnione o pakietową inicjatywę dotyczącą zwiększenia liczby pasażerów w międzynarodowym ruchu kolejowym oraz sprzedaży biletów obejmującej różne środki transportu, po której w następnych latach pojawią się wnioski dotyczące cyfryzacji, mobilności miejskiej itd.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Sygnał z Brukseli. Pełny koszyk wniosków, które zmienią nasz transport

  • kolejorz 2021-02-19 22:56:14
    To przyjdzie szybciej, niż myślicie. Jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt zestawów. Nareszcie będzie się lepiej autem jeździło, a prawy pas nie będzie cały zajęty ciężarowymi autami, podobnie parkingi. Zastawiają, śmiecą, brudzą. Czas na zmiany. Pojazdy ciężarowe do 300 km, dystrybucją lokalna. Jak zapisano w Białej Księdze Transportu. I nie w 2050, ale może już 2035-2040 r. Już Greta się o to postara.
  • Polesiak 2021-02-18 13:52:19
    Pod koniec roku dokonamy .... a co będziesz robił od lutego do końca roku.
  • Marek 50+ 2021-02-18 13:19:00
    Brednie, brednie i banialuki.
  • Ludzie 2021-02-18 09:54:12
    z tych ciepłych gabinetów za nasze pieniądze wymyślają to wszystko, bo przyjęli depopulację na znacznym poziomie, przynajmniej w Europie/ krajach wysokorozwiniętych (nasz też to dotyczy). Jak się poczyta Agendę 2030, to włos się jeży na głowie jeśli pozostałe punkty uda im się zrealizować w takim stopniu jak sprowadzanie do Europy nrachodźców, pod pozorem wyrównywania poziomu życia na ziemi.
  • Gazda 2021-02-18 08:55:42
    Niech Filip wyjdzie z przytulnego gabinetu stanie na moście nad autostradą i powie którym pociągiem przewiezie to dziesiątki tysięcy TIR-ów dziennie a mówimy tylko o jednej autostradzie. Proponuję furmanki, ekologiczny transport.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.200.82.149
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!