PARTNERZY PORTALU

Sytuacja taborowa PKP Cargo SA w okresie 2001-2010

  • Rynek Kolejowy
    Autor: Stanisław Roman
  • Dodano: 27-07-2011 00:00

W dniu rozpoczęcia swojej działalności PKP Cargo charakteryzowało się potencjałem taborowym w postaci 3 812 lokomotyw, w tym 1 763 elektrycznych i 2 049 spalinowych oraz 98 272 wagonów towarowych, natomiast na koniec roku 2010 dysponowało już tylko 2 697 lokomotywami i 68 621 wagonami towarowymi. Artykuł prezentuje sytuację taborową w segmencie lokomotyw PKP Cargo SA od momentu powstania spółki do końca roku 2010 i ukazuje kierunki zmian, jakie nastąpiły w tej dziedzinie w okresie 2001-2010.

PKP Cargo jest największym w Polsce kolejowym przewoźnikiem towarów i jednym z największych w Europie - zajmuje szóste miejsce (trzecie spośród krajów Unii Europejskiej, po DB AG - Niemcy i OBB - Austria) w skali przewozów kolejowych w odniesieniu do masy towarowej za rok 2009. Podobnie pod względem pracy przewozowej - szóste miejsce w Europie, po RŻD (Rosja), UZ (Ukraina), DB AG (Niemcy), BC (Białoruś) i SNCF (Francja) oraz odpowiednio trzecie miejsce spośród krajów UE po kolejach niemieckich i francuskich [Por. UIC, 2010].

[...]
Lokomotywowy potencjał PKP Cargo SA

W toku swojej dotychczasowej działalności spółka dysponowała odpowiednim potencjałem technicznym w postaci lokomotyw elektrycznych i spalinowych o charakterze manewrowym, uniwersalnym, pasażerskim i towarowym, który pozwolił jej wykonywać podjęte zadania transportowe (rys. 1).

Znaczne zmniejszenie potencjału technicznego PKP Cargo w roku 2008 było m.in. podyktowane przekazaniem majątku trwałego (lokomotyw i środków trwałych służących do ich obsługi) spółkom przewozów pasażerskich - PKP Intercity oraz PKP Przewozy Regionalne w ramach jego realokacji, w oparciu o Uchwałę Nr 66/2007 Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2007r. w sprawie przyjęcia Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013. Działanie to osłabiło potencjał PKP Cargo o 507 szt. lokomotyw [por. PKP SA, 2002-2011].

Ponadto na posiadanie mniejszej ilości taboru miał także wpływ jego wiek - wówczas średnio 32 lat - oraz stan techniczny, który "wymusił" na spółce podjęcie procesu jego kasacji.

Utrzymanie posiadanych lokomotyw PKP Cargo w odniesieniu do niższego poziomu utrzymania, tj. przeglądów okresowych oraz kontrolnych było realizowane do roku 2008 w dziewiętnastu Zakładach Taboru, a od 1 stycznia 2009 - w szesnastu. Natomiast naprawy okresowe lokomotyw w latach 2005-2008 były zrealizowane na poziomie 80-90% ogólnej liczby ich wykonania, w systemie zleconym [por. Roman S., 2011].

Następnie, od roku 2009, naprawy rewizyjne były realizowane w 3 punktach napraw PKP Cargo zlokalizowanych w spółkach córkach na poziomie 22,1%, a w roku 2010 osiągnęły wartość 52,8% przy udziale 5 wyżej wymienionych podmiotów [por. PKP SA, 2002-2011].

[...]

Problemy, jakie dotykały transport kolejowy ładunków w Polsce w latach 2001-2010, wynikały ze słabości ekonomiczno-organizacyjnej i problemów technicznych, z którymi borykał się ten sektor polskiej gospodarki w omawianym okresie. Zaistniała sytuacja nie ominęła również PKP Cargo, jednak spółka w właściwy sposób, nie patrząc na problemy, z jakimi się styka, potrafiła wyjść obronną ręką zarówno z przeprowadzanego procesu jej restrukturyzacji, jak i faktu zaistnienia kryzysu światowego w gospodarce na przełomie lat 2008-2010. Co prawda taki stan rzeczy spowodował zmniejszenie masy przewożonej przez spółkę w roku 2009, jednak rok 2010 ukazał ponownie duże możliwości w tym segmencie polskiego transportu i zaowocował zwiększeniem przewozów towarowych realizowanych przez PKP Cargo o 12,4% w stosunku do roku 2009.

Wpływ na to zapewne miała sprawa odpowiedniej gospodarki taborowej w dziedzinie posiadanego parku lokomotyw, które zaczęto w właściwy sposób wykorzystywać, modernizować, a także dostosowywać do eksploatacji na terenie innych państw poprzez uzyskanie dopuszczenia właściwych operatorów krajowych lub leasing lokomotyw wielosystemowych.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sytuacja taborowa PKP Cargo SA w okresie 2001-2010

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.254.197
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!