PARTNERZY PORTALU

Szczecin znaczącym portem dowozowym

Daleko nam do możliwości przeładunkowych DCT Gdańsk a Szczecin jako port nigdy nie wybuduje podobnego terminalu. Różni nas nie tylko położenie geograficzne Szczecina, leżącego w głębi lądu, ale również jego dostępność od strony morza oraz jakość połączeń z zapleczem - mówi w rozmowie z portalem Morza i Oceany Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Mamy za sobą półrocze. Jakie ono było dla ZMPSiŚ pod względem przeładunków?

– Bardzo dobre w kategoriach ogólnych. Wielkość przeładunków jest zgodna z założonym na 2011 rok planem, który przewidywał nieznaczny (o około 4,9%) ich spadek. Mimo, iż są to wyniki niższe niż w rekordowym 2010 roku to nadal są one najlepsze na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Po sześciu miesiącach bieżącego roku obroty w portach w Szczecinie i Świnoujściu wynoszą około 9,5 mln ton. Niepokojącym jest około 30% spadek przeładunku węgla, który do tej pory jest głównym i dominującym ładunkiem masowym naszych portów,

Czy realizacja tegorocznych inwestycji przebiega bez kłopotów?

- Zasadniczo, wszystkie zaplanowane inwestycje przebiegają zgodnie z założonymi harmonogramami. Jedyne opóźnienie, jakie się pojawiło dotyczyło procedury wyboru wykonawcy inwestycji: „Modernizacja infrastruktury kolejowej na terenie portu”. Główną przyczyną zwłoki w rozstrzygnięciu tego przetargu była procedura rozpatrywania odwołań tych wykonawców, których oferty okazały się mniej atrakcyjne.

Co w tej chwili jest największym oczkiem w głowie Zarządu?

- Na dzień dzisiejszy naszym oczkiem w głowie jest terminowa i przebiegająca zgodnie z harmonogramem budowa terminalu LNG w Świnoujściu. Z drugiej strony realizujemy równie ważne cztery duże projekty inwestycyjne dofinansowane ze środków unijnych, których realizacja pozwoli na zwiększenie potencjału przeładunkowego portów oraz znacząco poprawi dotychczasową jakość obsługi.

Czy w niedalekiej przyszłości powstanie Terminal Kontenerowy na miarę gdańskiego DCT lub gdyńskieg TK?

- Dokładamy wszelkich starań, aby port w Szczecinie posiadał nowoczesny terminal kontenerowy o zdolnościach przeładunkowych pomiędzy 200 a 300 tysięcy TEU. Są to wielkości, które do tej pory są nieosiągalne w naszym porcie. Niestety, daleko nam do możliwości przeładunkowych DCT Gdańsk a Szczecin jako port nie ma szans na wybudowanie podobnego terminalu. Różni nas nie tylko położenie geograficzne Szczecina, który leży w głębi lądu, ale również jego dostępność od strony morza oraz jakość połączeń z zapleczem. Mimo wszystko dążymy do tego, aby Szczecin był znaczącym portem feedero’ym, natomiast zrobienie z niego hubu kontenerowego nie jest realne.

- Może nie na taką skalę, ale w tym temacie też pracujecie…

- Oczywiście, razem ze spółką DB Port Szczecin inwestujemy w rozbudowę terminalu kontenerowego. Wspólnie złożyliśmy wniosek o dofinansowanie unijne z działania 7.4 POIiŚ ”Transport Intermodalny”. W skład tego projektu wchodzą m.in. takie przedsięwzięcia jak: budowa nowych dróg dojazdowych, placów składowych oraz zakup niezbędnego sprzętu. Łączna wartość zaplanowanych inwestycji wynosi około 86 mln zł.

Czy Port Szczecin doczeka się statku o nazwie Port Szczecin?

- Bylibyśmy dumni, gdyby jeden ze statków budowany w polskich stoczniach lub przez polskiego armatora mógł nosić nazwę Port Szczecin. Niezależnie od tego będziemy trzymali kciuki za Szczecińską Stocznię Remontową „Gryfia”, aby otrzymała zlecenie na budowę drugiego, bliźniaczego kontenerowca, jak Port Gdynia i wówczas podejmiemy starania wzorem kierownictwa gdyńskiego portu.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szczecin znaczącym portem dowozowym

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.10.64
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!