PARTNERZY PORTALU

Szef Finnair: zysk dzięki oszczędnościom

Należące w większości do fińskiego państwa linie lotnicze Finnair, które w 2012 r. pierwszy raz od 2007 osiągnęły zysk, redukują koszty w 200 obszarach działalności. Firma oparła strategię na rozwoju połączeń między Europą a Azją, w czym rynek polski wydaje jej się atrakcyjny.

"Nasz ubiegłoroczny sukces jest wynikiem wielu podjętych wcześniej inicjatyw i działań. Duża zasługa w tym outsourcingu; udało nam się zmniejszyć koszty działalności (tzw. koszt jednostkowy), co jest bardzo ważnym wskaźnikiem" - powiedział PAP pełniący obowiązki prezesa Finnair Ville Iho. "Jednocześnie jeszcze w większym stopniu udało nam się zwiększyć przychody (tzw. przychód jednostkowy) - poinformował.

W 2012 roku zarząd Finnair zlecił świadczenie usług z zakresu tzw. wsparcia technicznego zewnętrznej firmie SR Technics. Innym przykładem oszczędności było powierzenie obsługi połączeń między Finlandią a Hiszpanią miejscowemu personelowi pokładowemu. "Takie rozwiązanie na długich trasach przynosi konkretne oszczędności; wówczas nie musimy opłacać noclegu naszym pracownikom" - podkreślił szef fińskich linii lotniczych. Przewoźnik chce wprowadzić podobne rozwiązania na kolejnych dłuższych trasach.

Zaznaczył, że Finnair nie jest zainteresowany kupnem Polskich Linii Lotniczych LOT. "Mamy pozytywne doświadczenia w restrukturyzacji linii lotniczej, ale nie planujemy inwestycji w LOT" - stwierdził.

Firma przekazała część swoich lotów krajowych oraz regionalnych obsługiwanych przez samoloty Embraer powołanej przez siebie spółce join venture Flybe. W ten sposób w krótkim czasie linie Finnair uzyskały "bardziej efektywny model operacyjny", w związku z tym spodziewają się zmniejszenia kosztów działalności o 25 proc. Samoloty linii Flybe obsługują piloci Finnair, natomiast personel pokładowy zapewnia Flybe.

Kluczem do sukcesu Finnair - w ocenie przedstawicieli linii - jest także umiejętność prowadzenia negocjacji z silnymi w Finlandii związkami zawodowymi. 90 proc. pracowników Finnair zrzeszonych jest w sumie w 7 różnych organizacjach pracowniczych. "Nie mogę powiedzieć, że silne związki zawodowe są zawsze problem dla firmy. Gramy w otwarte karty, nie boimy się mówić, jakie są plany firmy" - mówi Ville Iho. Nie zawsze udaje się jednak uniknąć strajku. Ostatnio krótki protest pracowników miał miejsce w marcu.

W ubiegłym roku zatrudnienie w Finnair zmniejszyło się względem 2011 roku mniej więcej o 9 proc., do 6,7 tys. osób.

Zarząd fińskich linii lotniczych zamierza poprawiać rentowność również w 2013 roku. W ramach negocjacji z pracownikami chce "uprościć systemu wynagrodzeń" tak, aby zmniejszyć koszty osobowe.

Ville Iho podkreślił, że ważne są nie tylko oszczędności, ale także inwestycje. Finnair wciąż rozwija siatkę połączeń z Azją, dodając do oferty kolejne miasta. Latem 2013 roku zaoferują nowe połączenie między Helsinkami a chińskim miastem Xi'an. Na długodystansowych połączeniach firma zarabia najwięcej.

Według szefa Finnair w branży lotniczej widać "pozytywne sygnały, europejski kryzys wydaje się pomału mijać". "Z drugiej strony ryzyko, że może negatywnie wpłynąć na naszą działalność" - zaznaczył.

Inny negatywny czynnik to wysokie koszty paliwa lotniczego. "W naszej strategii zakładamy, że niestety będą utrzymywać się na wysokim poziomie. Nie widzimy tu dramatycznych zmian" - dodał prezes.

Szefowie Finnair podkreślili, że rynek polski jest ważny dla firmy. Linia obsługuje połączenia z Helsinek do Warszawy oraz w sezonie letnim do Krakowa. Finowie liczą, że Polacy coraz częściej wybierając się do Chin czy Korei Południowej, będą korzystać z ich linii lotniczej, z międzylądowaniem w Helsinkach. "W Polsce widzimy duże możliwości rozwoju naszej strategii azjatyckiej" - zauważył prezes.

W 2013 roku Finnair obchodzi 90-lecie działalności. Linie Finnair w 1988 roku, jako jedne z pierwszych w Europie, rozpoczęły loty między Europą a Chinami, zaczynając od połączeń z Helsinek do Pekinu. Przez kolejne lata rozbudowywały siatkę połączeń do Chin oraz innych krajów Azji. Do 2020 roku firma planuje podwoić przychody z połączeń do Azji. Przedsiębiorstwo chce inwestować w nowe samoloty Airbus A350.

Od czerwca nowym prezesem Finnair będzie Pekka Vauramo, pracujący dotychczas w firmie transportowej Cargotec.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szef Finnair: zysk dzięki oszczędnościom

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.255.5
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!