PARTNERZY PORTALU

Szef IATA: rządy powinny zrozumieć ekonomiczne znaczenie lotnictwa

Szef IATA: rządy powinny zrozumieć ekonomiczne znaczenie lotnictwa
Dyrektor generalny IATA Tony Tyler. Fot. Mat. pras.

Rządy powinny skupić się na tym, aby otoczenie prawne i baza kosztowa transportu lotniczego sprzyjały poprawianiu jego dostępności. Oznacza to zmniejszanie lub znoszenie podatków dotyczących tego transportu, utrzymywanie opłat nawigacyjnych i lotniskowych na niskim poziomie i zapewnianiu bezpieczeństwa podróży bez nadmiernego obciążania linii lotniczych związanymi z tym kosztami - mówi dyrektor generalny IATA Tony Tyler w rozmowie z Markiem Serafinem z PRTL.pl.

Jakie są Pana prognozy dla rynków Europy Środkowo-Wschodniej na rok 2013? Czy uważa Pan, że nadal będą rosnąć szybciej niż reszta Europy?

- Pięcioletnia prognoza IATA na okres 2011-2015 pokazuje, że ruch pasażerski w Europie Wschodniej będzie rósł bardzo szybko – średnio o około 6% rocznie. Polska, z indeksem 6,7% odnotuje najszybszy wzrost w Europie Środkowej. Jest jednak kilka czynników, które mogą mieć wpływ na rzeczywisty rozwój sytuacji. Oczywiście chodzi tu o problemy ekonomiczne w strefie euro jak również o utrzymujące się wysokie ceny paliwa lotniczego. Ostatnie trendy pokazują słabnący wzrost ruchu, szczególnie w odniesieniu do rynku Premium (podróże w „wyższych klasach serwisowych” - pierwszej i biznes - red. PRTL.pl) i kilka linii zbankrutowało, a wśród nich należy odnotować zejście z rynku w tym roku Malev-u.

Jakie największe wyzwania stoją obecnie przed głównymi graczami w naszym regionie: liniami lotniczymi i lotniskami? Jak IATA może im pomóc?

- Cena paliwa lotniczego w ciągu 18-tu z 19-tu ostatnich miesięcy przekraczała 120$. Nie widzimy żadnych oznak, że mogłaby ulec istotnemu obniżeniu. To wywiera bardzo duży, negatywny wpływ na rentowność linii lotniczych i priorytetem dla wszystkich stron uczestniczących w realizacji usługi transportu lotniczego powinno być obniżanie kosztów i zwiększanie efektywności. Pozytywnie należy więc ocenić decyzję lotniska w Warszawie dotyczącą zamrożenia poziomu opłat lotniskowych w roku 2012 i 2013. To przykład, który inne lotniska powinny naśladować.

Linie lotnicze dokonują olbrzymich wysiłków, aby obniżać swoje koszty. W ostatniej dekadzie wydajność pracy w sektorze wzrosła o 67%. Zainwestowano w nowe samoloty, które zużywają o 15-20% mniej paliwa. Ale rentowność linii lotniczych w tym roku to będzie tylko 0,6%. To pokazuje, że jest jeszcze długa droga do tego, aby linie lotnicze mogły zaoferować inwestorom stały, odpowiedni zwrot na zainwestowanym kapitale.

IATA prowadzi wiele programów, które mają pomóc liniom lotniczym. Jeden z nich dotyczy na przykład analiz efektywności paliwowej. A projekty IATA „Simplifying the Business” (upraszczanie biznesu- red. PRTL.pl) są zaprojektowane tak, aby poprawić obsługę pasażerską i zredukować koszty. Pracujemy na przykład z lotniskami i liniami lotniczymi, aby pasażerowie mieli większe możliwości korzystania w portach z samoobsługi. Mamy również poważny program: „Checkpoint of the Future”, który powinien poprawić bezpieczeństwo na lotniskach w okresie najbliższych 5-7 lat, wykorzystując nowe technologie oraz bazę danych o zagrożeniach bezpieczeństwa.

Jaka w tym trudnym okresie powinna być rola władz i prawodawców?

- Rządy i prawodawcy mogą zrobić więcej niż dotychczas. Rządy powinny, przede wszystkim, zrozumieć ekonomiczne znaczenie sektora lotniczego. Na przykład w Polsce kontrybuuje on 6,8 mld PLN do polskiego PKB i dodatkowo 1,6 mld PLN jako efekty pośrednie związane z turystyką. Zapewnia zatrudnienie 85 tys. osób. Dzięki transportowi lotniczemu towary i usługi mogą znaleźć się na globalnym rynku. Rządy powinny skupić się na tym, aby otoczenie prawne i baza kosztowa transportu lotniczego sprzyjały poprawianiu jego dostępności. Oznacza to zmniejszanie lub znoszenie podatków dotyczących tego transportu, utrzymywanie opłat nawigacyjnych i lotniskowych na niskim poziomie i zapewnianiu bezpieczeństwa podróży bez nadmiernego obciążania linii lotniczych związanymi z tym kosztami.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szef IATA: rządy powinny zrozumieć ekonomiczne znaczenie lotnictwa

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.210.201.170
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!