Porty morskie zajmują ważne miejsce w strategii DB Cargo Polska. Grupa ma własny port w Szczecinie - z trzema nabrzeżami o łącznej długości 1000 m. Stawia także na połączenia intermodalne, ale ich rozwój bez odpowiednio gęstej, ogólnodostępnej i wydajnej infrastruktury terminalowej będzie mocno ograniczony - wskazuje Paweł Pucek, członek zarządu DB Cargo Polska.
- Szlak Północ-Południe łączy ze sobą sześć silnych gospodarek: Polskę, Czechy, Słowację, Austrię, Włochy i Słowenię.
- By wykorzystać w pełni jego potencjał, potrzeba skokowego zwiększenia przepustowości infrastruktury kolejowej w morskich terminalach, a ta dopiero od niedawna podlega przebudowie - zauważa Paweł Pucek.
- Na całej długości korytarza należy zmierzyć się z wyzwaniami technicznymi, jak różne systemy zasilania czy nierównomierna prędkość handlowa, a także z administracyjnymi - zwraca uwagę menedżer.
Jakie znaczenie dla spółki DB Cargo Polska mają połączenia z polskimi portami?
- Do grupy DB Cargo Polska należy DB Port Szczecin. Z mocami przerobowymi 150 tysięcy TEU rocznie, trzema nabrzeżami o łącznej długości 1000 m, 157 przyłączami dla kontenerów chłodzonych i placem składowym o pojemności do 5000 TEU jest ważną częścią największego kompleksu przeładunkowego w zachodnim rejonie Bałtyku. Choćby z tego tytułu porty są ważnym elementem w naszej strategii.
Drugim istotnym aspektem, w którym porty odgrywają kluczową rolę, jest rozwój transportów intermodalnych. Bez odpowiednio gęstej, ogólnodostępnej i wydajnej infrastruktury terminalowej na sieci, a do tej grupy należą porty, rozwój tego segmentu będzie mocno ograniczony.
Jaki jest potencjał takich połączeń? Czy uda się im przekroczyć Sudety i Karpaty i w ten sposób przybliżyć polskie porty Czechom, Słowacji, Węgrom?
- Uważam, że te strumienie przewozowe na tym kierunku są ogromną szansą dla Polski. Pod względem położenia geograficznego Polska jest przecież główną bramą, prowadzącą do rozwiniętych rynków w krajach Unii Europejskiej, zarówno w korytarzu Płn.-Płd., jak i Wsch.-Zach.
Szlak Północ-Południe, z polskich portów nad Bałtykiem (Gdynia/Gdańsk i Szczecin/Świnoujście) do południowej granicy i dalej do portów leżących nad Adriatykiem, łączy ze sobą sześć silnych gospodarek: Polskę, Czechy, Słowację, Austrię, Włochy i Słowenię.
By wykorzystać w pełni jego potencjał i zaspokoić ewentualne wzrosty potoków ładunków na tym kierunku, potrzeba skokowego zwiększenia przepustowości infrastruktury kolejowej w morskich terminalach, a ta dopiero od niedawna podlega przebudowie.
Na całej długości korytarza należy zmierzyć się z wyzwaniami technicznymi, jak różne systemy zasilania czy nierównomierna prędkość handlowa, a także z administracyjnymi, jak harmonizacja procedur dla dopuszczenia pojazdów kolejowych czy koordynacja krajowych wymogów dla międzynarodowego handlu i transportu.
Jeśli uda się przezwyciężyć wspomniane trudności, to jestem przekonany, że ten kierunek na kolejowej mapie transportowej mocno przybliży polskie porty Czechom, Słowakom i Węgrom.
Czytaj także: Maszynista pociągu jak pilot odrzutowca. Można by to uprościć
Jak DB Cargo ocenia zmiany w infrastrukturze kolejowej „obsługującej” porty?
- Cieszymy się, że ministerstwo, zarządcy portowi oraz PKP PLK podjęli działania w kierunku udrożnienia wąskiego gardła, jakim jest kolejowy dostęp do polskich portów w Gdańsku czy Szczecinie i Świnoujściu.
Niewątpliwie inwestycje te są potrzebne i zapewne po ich zakończeniu nastąpi znacząca poprawa w tych punktach. Jednak powinniśmy pamiętać, że porty to początek lub koniec procesu przewozowego, który przebiega m.in. w/z kierunku południowego.
Obecnie na polskiej długości korytarza mierzymy się licznymi trudnościami, jak nierównomierna prędkość handlowa wynikająca z różnic technicznych dla poszczególnych odcinków kolejowych, brak "kolejowych bypassów" wokół dużych aglomeracji leżących na korytarzu czy uboga infrastruktura graniczna.
Likwidacja pojedynczych wąskich gardeł, choć pożądana, nie spowoduje skokowego wzrostu wolumenu przewożonych towarów w korytarzu. Nastąpi to wówczas, gdy uda nam się go udrożnić na całej jego długości.
Na kreowaniu ruchu kolejowego, także z portów i do portów, zależy Unii Europejskiej, która - mimo pandemii - podtrzymuje swoją strategię Zielonego Ładu. W jakim miejscu jest pod tym względem Polska?
- Patrząc na tzw. kraje starej Unii, możemy zobaczyć, w którym kierunku rozwinie się transport. Zielony Ład, polityka klimatyczna, odnawialne źródła energii, równoważenie kosztów społecznych - to trendy, które już teraz w państwach rozwiniętych stawiają kolej w centralnym punkcie. Jestem pewien, że wcześniej niż później, podobne tendencje zawitają do Polski.
Kolej jest ekologicznym środkiem transportu i zużywa dużo mniej energii w przeliczeniu na transportowaną jednostkę na określoną odległość, emitując tym samym znacząco mniejsze ilości zanieczyszczeń. Ślad węglowy w kolejowych przewozach towarowych jest pięciokrotnie mniejszy, niż w przypadku ciężarówek, a koszty zewnętrzne, tzw. społeczne, należą do najniższych.
By jednak osiągnąć zamierzony efekt, równolegle z harmonizacją techniczną i regulacyjną rynku kolejowego musi iść wyrównywanie warunków konkurencji pomiędzy różnymi rodzajami transportu.
Dzisiaj w Polsce samochody ciężarowe są beneficjentem od lat mocno zachwianej, na ich korzyść, konkurencji między różnymi formami transportu lądowego. W Polsce dostęp do infrastruktury kolejowej jest w 100 proc. płatny, a w przypadku dróg tylko 1 proc. infrastruktury obciążony jest mytem. Przewoźnik kolejowy już na starcie ponosi znacznie większe koszty niż w przypadku przewoźnika drogowego.
Czytaj więcej: DB Cargo Polska o kolei i drogach: trzeba wyrównać dysproporcje
Kolejną kwestią pozostaje gęstość i jakość sieci drogowej versus kolejowej. Sieć drogowa przez ostatnie dwie dekady rozwijana była - i nadal jest - w bardzo dynamicznym tempie. Sieć kolejowa dopiero w ostatnich 5-6 latach uzyskała finansowanie - i to w głównej mierze na modernizację, a nie na rozbudowę czy też budowę nowych połączeń.
Pomimo to wierzę, że to kolej ma przyszłość, szczególnie jeśli spojrzymy na nią w aspekcie środowiskowym.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl