PARTNERZY PORTALU

Tak nie przeniesiemy tirów na tory. Przewoźnicy płacą więcej niż w Niemczech, a dostają mniej

W wyniku modernizacji co roku przybywa linii z wyższymi prędkościami, za które trzeba płacić więcej Fot. PKP PLK
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 10-12-2019 06:02

W Polsce przewoźnicy kolejowi płacą więcej za dostęp do torów niż np. w Niemczech, choć korzystają z gorszej infrastruktury. Tam pociągi pasażerskie rozpędzają się powszechnie do prędkości 200-250 km/h, a towarowe w ciągu godziny pokonują średnio 55 km. U nas prędkość 200 km obowiązuje na 70 km linii, a średnia dla przewozów towarowych to 22 km/h. Zarazem mamy najniższe stawki za przejazd płatnymi odcinkami dróg, które obowiązują zaledwie na ułamku wszystkich dróg w Polsce – mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

  • Stawki dostępu do torów stanowią od 20 do 30 proc. udziału łącznych kosztów działalności przewoźników, w zależności od rodzaju przewozów i struktury kosztów. W praktyce o 1/4 kosztów przewoźnika decyduje administracja publiczna.
  • Niewielkie korekty w dół czy w górę stawek dostępu do torów nie mają wpływu na konkurencyjność branży kolejowej. Stawki te muszą być zdecydowanie odważniej zredukowane. Na przykład Niemcy w 2018 r. obniżyły je o 45 proc., a w 2020 r. o kolejne 10 proc.
  • Stawki opłat drogowych w Polsce należą do najniższych w Europie, a dostępu do torów – do najwyższych. Porównując te liczby, nietrudno odczytać intencje polityki transportowej: stawiamy na rozwój transportu drogowego, nie kolejowego  - mówi Jakub Majewski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Tak nie przeniesiemy tirów na tory. Przewoźnicy płacą więcej niż w Niemczech, a dostają mniej

  • Piotr 2019-12-23 07:32:37
    Panie Danielu Ma Pan wiele racji, ale niech ten film dokumentalny troszkę ostudzi Pana głowę... youtube.com/watch?v=B0Gz5cyift4
  • Daniel Zamora 2019-12-10 09:11:08
    Uważam że powinniśmy wszyscy zastanowić się nad tym co politycy robią z naszą ojczyzną. Dlaczego tak postwiliśmy na transport drogowy. Dlaczego zaniedbaliśmy transport kolejowy i dlaczego tak bardzo politycy starali się udusić żeglugę śródlądową. Dlaczego politycy PiS chcieli pogrzebać program POLSKA 3.0 i tak zaatakowali absolwentkę ekonomicznych studiów Angelikę Jarosławską Sapieha, która doprowadziła do pania przez Polskę AGN. Walka ze smogiem jest naszym obowiązkiem. Musimy ograniczyć transport drogowy. Transport wodny jest nie tylko bardzo bezpieczny i tani, ale także potrzebny naturze. Gdzie dba się o transport rzeczny, dba się o retencję małą i dużą. Dba się o skanalizowanie wody, która rozwija faunę i florę. Daje życue rybom i dba o czystość. Teraz kiedy przez wiele lat profesjonaliści współpracujący z programem POLSKA 3.0 przekazali wiele rozwiązań poszczególnym ministrom przestali być potrzebni. Nic mylnego. Jesteśmy i będziemy dbali o rozwój polskiej gospodarki po grób

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.240.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!