PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Te lokomotywy to zmiana epok – dla spółki i dla maszynistów

Autor: Piotr Stefaniak
29-07-2019 20:00 |  aktualizacja: 29-07-2019 20:05
Te lokomotywy to zmiana epok – dla spółki i dla maszynistów

Lokomotywy wielosystemowe zapewniają konkurencyjność oferty przewoźnika w ruchu transgranicznym.

Fot. Mat. pras.

- Jedną z ostatnich przeszkód w zwiększaniu prędkości handlowej pociągów w ruchu międzynarodowym są właśnie lokomotywy – mówi portalowi WNP.PL Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. Tłumaczy dlaczego spółka inwestuje w lokomotywy z napędem wielosystemowym i co dzięki temu chce zyskać.

Po co PKP Cargo lokomotywy wielosystemowe Vectron, które ciągną skład z prędkością do 160 km/h, skoro średnia prędkość handlowa na polskiej sieci kolejowej nie przekracza 23 km/h?
- Prędkość handlowa zawiera w sobie także czas postojów technologicznych, wynikających z organizacji ruchu kolejowego. Potencjalna prędkość maksymalna pociągu i prędkość handlowa – to zatem dwie różne sfery. Ta potencjalna jest nam, jak najbardziej, potrzebna.

Jakich lokomotyw poszukuje spółka?

- Rozbudowujemy flotę lokomotyw wielosystemowych, które są niezbędne do prowadzenia ruchu międzynarodowego. Od 2016 r. stopniowo zwiększaliśmy ich liczbę do 15, a właśnie kilka dni temu odebraliśmy kolejne trzy lokomotywy, z pięciu zamówionych w ramach umowy podpisanej na początku br.

Dzięki nim możemy skrócić do minimum wszystkie operacje, wydłużające dotychczas czas przejazdu pociągów w ruchu międzynarodowym, unikamy konieczności wymiany lokomotyw na granicach państw, gdzie obowiązują różne systemy zasilnia trakcją energetyczną i bezpieczeństwa.

Jaki długi jest to czas postoju?

- Jeszcze kilka lat temu w rozkładach jazdy operacje wymiany trwały kilka godzin. Zmieniały się nie tylko lokomotywy i maszyniści, ale i przewoźnik, któremu trzeba było przekazać dokumenty przewozowe i handlowe.

Wprowadzenie zasady wzajemnego zaufania technicznego i handlowego pozwoliło na znaczne skrócenie tego czasu. A zastosowanie lokomotyw wielkosystemowych jest dalszym ciągiem optymalizacji procesów granicznych.

Można więc powiedzieć, że dzięki lokomotywom wielosystemowym spełniana jest wreszcie unijna idea interoperacyjności kolei?

- Tak. Jedną z ostatnich przeszkód w skracaniu prędkości handlowej pociągów w ruchu międzynarodowym są właśnie lokomotywy. Dlatego obecnie na granicy polsko-niemieckiej nasze pociągi mają warunki zbliżone do transportu samochodowego podczas jej przekraczania – zminimalizowane są też różnice wpływające na płynność ruchu kolejowego.

Dodajmy, że zatrudniamy maszynistów, którzy mają uprawnienia do prowadzenia pociągów w Niemczech.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (12)

  • Andrzej 2019-07-30 03:38:08
    Może "prędkość podróżna", bo lokomotywy nie handlują.
  • Obserwator 2019-07-30 06:36:44
    Mieszkam przy linii kolejowej i obserwuję ruch pociągów. Jak mają być duże średnie czasy przejazdów, skoro 3/4 pociągów zatrzymuje się na semaforze. I to w obie strony? To wpływa nie tylko na średnią ale też na koszty. W końcu taki start składu pochłania mnóstwo energii.
    • Mariusz 2019-07-30 09:08:46
      Zatrzymuje się pociąg na semaforze sygnał S1 ... Dlatego że jest zajęty odcinek... Odcinek się zwalnia pociąg rusza dalej...
      • F 2019-07-31 11:09:36
        Nie wytłumaczysz. Są ludzie którzy będą Ci pisać że pociąg może zawrócić na rondzie...
  • Jan 2019-07-30 07:55:55
    Jestem maszynistą, i nowa loka, wcale nie jest lepsza dla nas. W nowych lokomotywach spodziewamy sie komfortu dla pracownika, a tak nie jest. Stare fotele w EU07 EP07 EP08 są o wieeele wygodniejszę, i w starszych lokomotywach mamy więcej miejsca. Różnią się również łatwością w obsłudze, te starsze "dziadki" są o wiele łatwiejsze w prowadzeniu niż nowe. Moim osobistym zdaniem to głupota, bo nowe lokomotywy psują się szybciej niż stare.
    • Jasiu 2019-07-30 08:27:06
      Najwyraźniej czas przejść na emeryturę
      • Andrzej 2019-07-30 09:58:11
        Mistrzu emerytury niedługo bez laptopa srać niebendziesz pewnie jesteś z pokolenia fejsa i snapa jak by ci to zabrali to gwoździa do ściany nieumieszczenie wbić bo młoteg o kurde coto jest i do czego służy
    • Ekstremum funcyji 2019-07-30 08:47:49
      Wiem o czym piszesz. Jak się w nowej coś zepsuje, to już sam nie naprawisz/nie uruchomisz. W skrajnym przypadku nie da rady postawić pantografu tyczką, uruchomić "na krótko", musi przyjechać małolat z laptopem i skasować błąd, a ty czekaj pół dnia i potem jeszcze pretensje od szefa.
    • Andrzej 2019-07-30 09:52:14
      Popieram weduk mnie to co stare niemusi być gorsze a wręcz odwrotnie stare jest proste to niema się co psuć i jest wykonane z porządnego materiały a nie z plastiku czy plasteliny pozdrawiam
      • Krzysztof 2019-07-30 10:12:46
        A "weduk" mnie powinnaś zacząć od słownika
      • Adi 2019-07-30 19:27:58
        Na co dzień jeżdżę E186 i mogę z pełnym przekonaniem napisać, że ta lokomotywa jest bezawaryjna.
  • b. 2019-07-30 08:57:19
    co to jest "skracanie prędkości"?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 107.178.231.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

23 011 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

280 871 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.