PARTNERZY PORTALU

TEN-T zdynamizuje polską ofertę logistyczną, ale i rozwój gospodarki

TEN-T zdynamizuje polską ofertę logistyczną, ale i rozwój gospodarki
fot. Fotolia
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 11-05-2014 13:04

W sektorze logistycznym Unia Europejska rozpoczyna realizację swojej głównej idei stojącej za zjednoczeniem Europy, tj. usprawnienia przepływu towarów pomiędzy państwami członkowskimi.

Wśród kilku działań, najważniejszym jest budowa do 2030 roku sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Udrożni ona główne szlaki komunikacyjne i połączy je pomiędzy krajami członkowskimi, bowiem wiele z nich kończy się na granicach państw, a także połączy ją z siecią pomocniczą (kompleksową), która ma być w pełni gotowa do 2050 r.

TEN-T zakłada budowę 9 korytarzy na podstawowej sieci. Każdy z nich musi zawierać co najmniej trzy rodzaje transportu, przebiegać przez co najmniej trzy państwa członkowskie i mieć dwa odcinki transgraniczne. Przez Polskę biegną korytarze: Bałtyk-Adriatyk oraz Morza Północnego i Bałtyckiego.

Rozwój sieci bazowej jest wsparty dedykowanym finansowaniem z funduszu Connecting Europe Facility (CEF – Łącząc Europę), o budżecie 26 mld euro. Polska ma szansę pozyskać z tej puli 4 mld euro, ale będzie starać się – w specjalnych konkursach ofert - o większe środki. W czerwcu dojdzie do pierwszego z serii spotkań komitetu sterującego. Wnioski o dofinansowanie projektów Polska musi złożyć do końca 2015 roku.

O tym mówiono 8 bm. podczas debaty zatytułowanej „Logistyka. Korytarze transportowe” Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Rozwój „polskich” korytarzy TEN-T usprawni nasze usługi logistyczne i poprawi ich ofertę, co rozszerzy możliwości świadczenia usług przewozowych, szczególnie o przewozy w kontenerach, o usługi magazynowania, wydłuży obsługiwane linie, itp.

Ale wpłynie też na rozwój przemysłu i handlu w Polsce, czyli będzie mieć duży wpływ na tworzenie nowych miejsce pracy. Tylko na Pomorzu bezpośrednio i pośrednio żyje z pracy portów 100 tys. osób. Jak wynika z analiz (np. Actia Consulting), każde nowe miejsce pracy w porcie i jego otoczeniu pociąga za sobą tworzenie od 18 do 30 kolejnych w głębi kraju.

Nie bez znaczenie jest to, że korytarze TEN-T przybliżą możliwość realizacji innego założenia unijnej polityki transportowej – przesuwania ładunków (i pasażerów) na środki transportu mniej szkodzące środowisku naturalnemu, tj. na kolej i barki śródlądowe.

Wąskie gardło korytarza

Formalnie, połączenie w korytarzu Bałtyk-Adriatyk istnieje. Na tej trasie przewozi się rocznie ponad 24 mln ton ładunków. Co więcej, m.in. z inicjatywy Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT), od maja 2012 roku uruchomiono stałe połączenie intermodalne z Gdyni do Kopru (Słowenia).

Jednak operatorzy kolejowi i inni uczestnicy nie są zadowoleni z jakości infrastruktury, w tym z jej przepustowości (nie tylko w Polsce), czasu jazdy pociągów, narzekają na brak terminali lądowych i magazynów. Wszyscy mają świadomość tego, że usunięcie problemów infrastrukturalnych, ale także administracyjnych, uwolni znaczny potencjał do aktywizacji obrotów towarowych i przewozów.

- Korytarza TEN-T nie trzeba traktować jako linii, lecz jako „pas Polska”, bowiem w jego oddziaływaniu jest wiele miejsc pracy, on umożliwia eksport, a z dobrodziejstwa jego udrożnienia skorzysta wiele regionów – stwierdził Rafał Klabuhn, prezes zarządu spółki Euroterminal Sławków. – Jednak nie poradzimy sobie bez odpowiednio drożnych tras dojazdowych do portów w Gdyni i Gdańsku, tego początku i końca korytarza.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: TEN-T zdynamizuje polską ofertę logistyczną, ale i rozwój gospodarki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.2.146
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!