PARTNERZY PORTALU

To będzie najgorszy rok dla polskich stoczni. Odbudowa rynku potrwa do 2030 roku

To będzie najgorszy rok dla polskich stoczni. Odbudowa rynku potrwa do 2030 roku
Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury PTWP

Do „Rządowej ławy” zaprosiliśmy Marka Gróbarczyka, wiceministra infrastruktury, który do później jesieni ubiegłego roku był ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Rozmawiamy o Programie Batory, który ma pobudzać przemysł stoczniowy, kondycji polskich portów i o tym, czy inwestycja na Mierzei Wiślanej, w związku z kryzysem wywołanym pandemią, musi zostać poddana weryfikacji.



- Ten rok będzie chyba najgorszy dla przemysłu stoczniowego. Nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. To, co miało być dla nas elementem dodatnim, w ramach zmiany struktury stoczniowej, teraz najbardziej narażone jest na skutki kryzysu – mówi w programie wiceminister Marek Gróbarczyk.

Były szef resortu gospodarki morskiej podkreśla, że ma tu na myśli przede wszystkim budowę jednostek bardziej zaawansowanych, tj. statki offshorowe czy cruisery. Wpływ na to ma fakt, że armatorzy masowo wycofali się ze złożonych zamówień w związku z kryzysem.

- Beneficjentem tej sytuacji okazuje się Daleki Wschód. To tam odbywa się produkcja prostych jednostek, jak masowce czy tankowce. 50 proc. zamówień zeszłorocznych to przede wszystkim zamówienia w stoczniach chińskich – dopowiada Gróbarczyk.

Dla Ministerstwa Infrastruktury największym wykładnikiem są obecnie prognozy przygotowywane przez stocznie niemieckie. Z tych przewidywań jednoznacznie wynika, że najgorsze będą najbliższe cztery lata. 

- O rynku cruiserów, a więc tym, który ma największy portfel zamówień w Unii Europejskiej i tym, w którym partycypują również polskie stocznie (bo większość kadłubów czy wyposażenia podstawowego jest wykonywana w polskich stoczniach), mówi się, że nawet do roku 2030 będzie zahamowana budowa tych jednostek – alarmuje wiceminister. 

Kurs na porty 

Tym, co budzi optymizm w resorcie infrastruktury, mimo pandemii, jest fakt, że polskie porty obroniły w 2020 r. 100 mln ton przeładunków. 

- Dzisiaj możemy powiedzieć, z pełną odpowiedzialnością, że porty ugruntowały swoją pozycję w trudnej sytuacji pandemicznej. Osiągnęły 103 mln ton przeładowanych towarów. To jest ogromny sukces – podkreśla Marek Gróbarczyk.

Porty w Gdańsku i w Świnoujściu szukają obecnie partnerów do budowy portów na zalądowionych wodach morskich. Przetargi trwają, ale i faktem jest to, że ich procedury trochę się już przeciągają. 

- Port Szczecin-Świnoujście przystąpił do realizacji zadania Budowa terminala kontenerowego, głębokowodnego w Świnoujściu. Rozpisał postępowanie konkursowe. Ono się jeszcze nie zakończyło. Znajdujemy się właśnie w fazie weryfikacji wszystkich operatorów, którzy wyrażają chęć realizacji. Po tym etapie będziemy wiedzieli, czy także tu mamy to oddziaływanie pandemiczne w postaci niepewności na rynku – mówi.

Mierzeja do weryfikacji?

Od 2016 r., kiedy to przyjęto uchwałę w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej, znacząco wzrosły ceny materiałów i koszt robót budowlanych. Od dwóch miesięcy wiadomo, że przekop będzie kosztował nie 880 mln zł, a blisko 2 mld zł.

No i do tego zła wiadomość o mitycznym już bursztynie – jest go na tyle mało i jest on na tyle złej jakości, że jego wydobycie jest ekonomicznie nieuzasadnione.

Ministra Gróbarczyka pytamy, czy i tutaj potrzebne będą jakieś korekty, patrząc na to, jak długi proces odbudowy rynku czeka żeglugę morską.

- Jeżeli ktoś zapyta, jak ma się rozwijać Elbląg, no to wyłącznie poprzez zbudowanie swobodnego dostępu, którego dzisiaj nie ma. Wszystko wskazuje na to, że poradzimy sobie z tym zadaniem. Mamy zaangażowanie realizacji prac na blisko 40 procent. Budowa sztucznej wyspy to ponad 50 proc. W tym roku, na wiosnę, uruchomimy most południowy, a więc nowy układ drogowy. Realizacja mostu północnego także przebiega bez opóźnień - odpowiada wiceminister infrastruktury.
×

KOMENTARZE (17)

Do artykułu: To będzie najgorszy rok dla polskich stoczni. Odbudowa rynku potrwa do 2030 roku

  • Sławomir Brodziński 2021-02-09 14:57:31
    W Polsce powstawały kadłuby cruiserów/wycieczkowców? Przykłady (nie mówimy tu o małych promach).
  • gosc 2021-02-09 10:30:08
    Zbudować kilka wiatraków w portach , porty będę mieć własną energie elektryczną.
  • Matołusz 2021-02-09 10:21:47
    czego się nie tkną to zniszczą!
  • Andrzej Stachurski 2021-02-09 09:42:45
    A słowa nie ma o sławetnej Stępce - czyżby PINOKIO wyprowadził ją do kancelarii Rady Ministrów?
  • Miroo 2021-02-09 09:17:36
    w domyśle Pan chce powiedzieć: tylko głosujcie na nas... i on już wie ile kadencji zajmie ta odbudowa polskich stoczni a za 2 kadencje wymyśli inne wytłumaczenie aby nadal głosować...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.97.64
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!