PARTNERZY PORTALU

Transport morski nadal drożeje. To odbije się na cenach towarów

Transport morski nadal drożeje. To odbije się na cenach towarów
Koszty przewozu koleją z Dalekiego Wschodu do Polski zrównały się z kosztem transportu morskiego Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 23-07-2021 20:00

Bieżący tydzień znów zakończył się podwyżką stawek frachtu morskiego towarów przewożonych w kontenerach nadawanych na Dalekim Wschodzie. Koszty transportu morzem są już ponad 5-6 razy wyższe niż rok temu i zrównały się z kosztami alternatywnego rozwiązania, drogą kolejową.

  • Drożejący transport morski powoduje wzrost cen wielu towarów importowanych w Europie. Wysokie koszty transportu prowadzą do spadku marż handlowych, a w przypadku części małych importerów – nieopłacalność biznesu.
  • W notowaniach dzisiejszych SCFI (Shanghai Containerized Freight Index) osiągnął średnią wartość 4100 USD/kontener (TEU), tj. był czterokrotnie wyższy niż rok temu. Drożejący transportu morski powoduje wzrost cen wielu towarów importowanych w Europie
  • W pierwszej połowie br. Chiny wysłały do Europy towary łącznie w ponad 200 tys. kontenerów, o 42 proc. więcej niż rok wcześniej. Podrożał także fracht kolejowy. Za transport kontenera koleją (FEU) z Chin do Polski trzeba płacić ok. 14 tys. dolarów, czyli ok. 2,5-krotnie więcej niż przed wybuchem pandemii.
Sytuacja ta wywołana jest nadzwyczaj wysokim popytem na towary importowane z Dalekiego Wschodu do sklepów w Europie czy USA oraz do zakładów przemysłowych, opierających się na kooperacji z producentami tamtego regionu.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Transport morski nadal drożeje. To odbije się na cenach towarów

  • yul 2021-07-27 17:18:53
    Do autora: skąd Pan wziął informacje o 42% wzroście wysyłki kontererów w br? To się ma nijak do rzeczywistości. Z uwagi na 10 (nie 5) krotny wzrost kosztu kontenera z Chin moja firma (jak i wiele innych) wstrzymała import, a brałem 1-2 kontenery na mc. Kto więc robi ten rzekomy obrót??
    • mike 2021-11-14 17:20:44
      I dobrze Polsce potrzeba eksportu a nie importu
  • Albin 2021-07-26 09:04:29
    A gdyby-tak te morskie transportowce zbierały przy okazji pływające plastyki i pirolizowały je na swoje paliwo? Może by dostały jakąś premię? Albo ulegnę w podatku od wyemitowanego CO2?
    • stawo73 2021-07-26 22:29:48
      Świetny pomysł. Wyposażenie każdego statku w fabrykę do przetwarzania plastiku w paliwo na pewno obniżyłoby koszty transportu. Potem już tylko wystarczy produkować odpowiednio dużo plastiku i wrzucać go do mórz, by statki na wszystkich trasach miały odpowiednio dużo surowca do produkcji paliwa.
  • Rozsadny 2021-07-24 08:32:43
    Dobrze mniej śmiecia przypłynie z Azji
  • kot 2021-07-23 21:37:33
    suuuper !!!!!!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.224.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!