PARTNERZY PORTALU

Trend na konsolidację kolejowego rynku cargo

  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 17-05-2011 14:14

Zaledwie po kilku latach procesu liberalizacji rynków kolejowych, które w niektórych krajach nie zostały nawet rozpoczęte, czas małych przewoźników w Europie mija i należy spodziewać procesów konsolidacji.

To jeden z wątków dyskusji zatytułowanej: „Cargo; strategia ekspansji przewoźników kolejowych na rynkach międzynarodowych” EKG.

Strategie największych przewoźników

- Jest to niewątpliwie droższy model działania, który przynosi jednak szybsze efekty, bowiem przejmuje się duże fragmenty rynku – powiedział Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP Cargo – Jeżeli proces prywatyzacji naszej spółki zostanie udanie zakończony, to także sięgniemy po to rozwiązanie, choć obecnie realizujemy inny model ekspansji międzynarodowej, poprzez pozyskiwania certyfikatów umożliwiających działalność w innych krajach.

Spółka ta ma już takie pozwolenia do operowania w Czechach, Niemczech i Słowacji, a wkrótce spodziewa się uzyskać kolejne w: Austrii, Belgii, Holandii i na Węgrzech.

Prezes Balczun podkreślił, że europejski rynek przewozów kolejowych jest już silnie zintegrowany, bowiem tylko taka strategia pozwala utrzymać odpowiednią pozycję na nim. PKP Cargo nie będzie budowało kontrsieci wobec DB Schenker Rail, która miała na to 10 lat wcześniej, ale zwiększy działalność międzynarodową, także poprzez nowe formy usług. Już obecnie blisko połowa przychodów PKP Cargo pochodzi z przewozów świadczonych poza granicami Polski (w przewozie towarów eksportowanych, importowanych lub tranzytowych).

Jako przyszłościowe korytarze transportu międzynarodowego Wojciech Balczun uznał kierunek Rosja-Europa Zachodnia (z opcją przedłużenia go do Chin) oraz oś Bałkany-Skandynawia. „Widzimy tu dużą szansę dla siebie, także dlatego, że mamy już stałe połączenia własnymi promami na linii Świnoujście-Ystad” – dodał prezes.

Spółka ta rozbudowuje też swoje przedstawicielska, a w najbliższym czasie otworzy w USA, żeby „przechwytywać towary z tamtego rynku transportowane do Europy.”

- Mali przewoźnicy nie wytrzymują presji konkurencji i kosztów rosnących inwestycji - stwierdził Hans-Georg Werner, członek zarządu ds. regionu wschód w DB Schenker Rail – Dlatego możemy spodziewać się, że w perspektywie kilku następnych lat w Europie działać będzie kilku dużych przewoźników.

Jak podkreślił, koncentracja przewozów nie oznacza monopolizacji rynków, szczególnie w sytuacji rosnącego znaczenia transgranicznych usług przewozowych. - Powinniśmy się zatem także koncentrować na tym, jak kolej ma poprawiać jakość usług, aby była bardziej przyjazna dla klientów.

Według Wernera, akurat w Polsce operatorzy kolejowi znajdują jedne z najgorszych warunków do działania i udowodnienia sprawności, a także własnej efektywności. „Skoro ciężka lokomotywa kosztuje 3 mln euro, na Zachodzie Europy przewoźnik może znacznie szybciej uzyskać zwrot w tej inwestycji niż w Polsce, gdzie średnia handlowa prędkość przejazdu pociągu jest 3-4 razy mniejsza” – dodał Hans-Georg Werner.


Warunki konkurencyjności

Ważnym wątkiem debaty były spodziewane tendencje w wyrównywaniu warunków konkurencyjności międzygałęziowej transportu.

- Wraz z wprowadzeniem od 1 lipca opłat elektronicznych na autostradach, poprawi się atrakcyjność przewozów koleją, szczególnie na dłuższe odległości – stwierdził Andrzej Massel, wiceminister transportu – Budżet państwa już w czwartej części dofinansowuje działalność zarządcy infrastruktury kolejowej, spółki PKP PLK, co stabilizuje stawki dostępu do niej dla przewoźników kolejowych.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trend na konsolidację kolejowego rynku cargo

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.240.143
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!