PARTNERZY PORTALU

Trudne kreowanie aglomeracyjnej polityki transportowej

Trudne kreowanie aglomeracyjnej polityki transportowej
fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 15-05-2013 08:34

Duże miasta stoją przed podwójnym problemem transportowym. Z jednej strony rośnie ruch samochodów osobowych i ogólny poziom zatłoczenia centrów, hałasu i emisji spalin, a z drugiej – rosną wymogi pasażerów wobec poprawy jakości usług transportu publicznego.

Pierwszy problem można rozwiązać m.in. poprzez poprawę konkurencyjności transportu zbiorowego, ale sposoby wiodące do celu są różne. Można realizować kolejne inwestycje infrastrukturalne, można stosować różne działania administracyjne, albo różne nowoczesne rozwiązania, włącznie z inteligentnymi systemami sterowania ruchem.

Sprawy te wiążą się także z określonymi uregulowaniami prawnymi – mówiono podczas sesji EEC „Zintegrowany system transportu w aglomeracjach.”

Jaka hierarchia i ważność działań?

Czy największe miasta w Polsce (ponad 500 tys. mieszkańców) mają skupiać się na rozwoju infrastruktury, na poprawie komfortu, czy na lepszej organizacji zarządzania? – to pierwsze z trzech najważniejszych pytań sesji.

Uczestnicy debaty nie wskazali jednak jednoznacznie, jaka jest hierarchia i ważność działań, aby transport aglomeracyjny stał się dobrą alternatywą dla transportu indywidualnego.

- Priorytetem jest jednak infrastruktura transportowa – stwierdził Marek Bielski, członek zarządu, dyrektor sektora Instrastructure and Cities Siemens. – W dodatku w największych aglomeracjach, bez specjalistycznych rodzajów transportu, system nie będzie sprawny.
Najbardziej wydajnym środkiem miejskim jest metro. W Warszawie przewozi ono codziennie blisko 600 tys. osób. W miastach, które nie mają zwartej zabudowy, jak aglomeracja śląska, rolę tę ma do spełnienia kolej i szybki tramwaj lub odpowiedni mikst.

Także zdaniem Michała Borowskiego, prezesa zarządu Koleje Śląskie, infrastruktura determinuje zdolność konkurencyjną środków publicznych wobec transportu indywidualnego. „Dla pasażerów liczy się głównie czas przejazdu i cena. Zła infrastruktura nie zagwarantuje ani konkurencyjnej oferty w pierwszym, ani w drugim przypadku. W przypadku Śląska, integracja systemu transportowego powinna się zacząć od poprawy stanu kolei” – dodał.

Miasta mają jednak różne możliwości sfinansowania inwestycji, znajdują się także na różnych etapach rozwoju infrastruktury, zauważył Adrian Furgalski, dyrektor ZDG TOR. Wrocław analizuje możliwości budowy metra i choć miasta nie stać na wydatek ok. 25 mld zł, to nie analizuje alternatyw, np. rozwoju transportu kolei podmiejskich. Szczególnie potrzebują ich miejscowości otaczające aglomeracje. „Marszałkowie samorządów wojewódzkich zadecydowali, że do końca 2014 roku nastąpi podział spółki Przewozy Regionalne i ma powstać łącznie osiem spółek samorządowych. Ale w ich tworzeniu pośpiech nie jest wskazany, lecz bardziej staranne analizy, aby transport ten nie kończył się na granicy województwa” – podkreślił Furgalski.

Inną opinię w sprawie hierarchii potrzeb przedstawił Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services. Jego zdaniem, alternatywą dla budowy kolejnych dróg czy mostów w mieście, które powodują większy napływ aut do centrów, są inteligentne systemy transportu. „Jak dowodzą przykłady miast zachodnich, pozwalają one uwolnić przestrzeń miejską dla transportu publicznego, a także osiągnąć inne cele, jak np. zmniejszenie poziomu emisji spalin i hałasu” – powiedział dyrektor.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trudne kreowanie aglomeracyjnej polityki transportowej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.39.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!