PARTNERZY PORTALU

Trwają prace nad przepisami dot. bezpieczeństwa na kolei

Resort transportu pracuje nad projektem rozporządzenia, które ma wprowadzić zalecenia wydane przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych po katastrofie pod Szczekocinami. Projekt jest na etapie uzgodnień.

Do wypadku doszło ponad rok temu - 3 marca 2012 r. o godz. 20.55 w pobliżu Szczekocin k. Zawiercia - na zjeździe z Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Krakowa zderzyły się czołowo pociągi TLK "Brzechwa" i Interregio "Jan Matejko". W katastrofie zginęło 16 osób, a kilkadziesiąt zostało rannych. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych wskazała w opublikowanym pod koniec lutego br. raporcie, że bezpośrednią przyczyną zderzenia pociągów był błąd dyżurnych ruchu.

Jednak zanim komisja opracowała dokładny raport dotyczący przyczyn katastrofy, kilka dni po wypadku wydała pięć zaleceń, dotyczących bezpieczeństwa na kolei. Odnosiły się one m.in. do oświetlania lokomotyw i opracowania wzorów wskaźników, które informowałyby maszynistów, że wjeżdżają na tor w kierunku przeciwnym do zasadniczego (tor zasadniczy to ten, po którym prowadzony jest ruch, na linii dwutorowej najczęściej jest to prawy tor).

To właśnie do tych zaleceń odnosi się projekt zmiany rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, nad którym trwają prace. W projekcie znalazł się przepis dotyczący odpowiedniego oświetlenia czoła pociągu jadącego w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Chodzi o to, by maszynista składu jadącego z naprzeciwka mógł w porę zatrzymać pociąg, jeśli okazałoby się, że jest na tym samym torze. Inny zapis w projekcie mówi, że w razie wypadku kierownik pociągu - a gdy go nie ma to maszynista - powinien przedsięwziąć środki zapobiegające następstwom wypadku, zgłosić wypadek dyżurnemu ruchu i w miarę możliwości pomóc ofiarom. Powinien też zabezpieczyć ślady, które mogą pomóc w wyjaśnieniu przyczyn wypadku oraz zabezpieczyć mienie, ładunek i bagaże podróżnych.

Podczas konsultacji społecznych projektu nie doszło do porozumienia odnośnie opracowania wzoru wskaźnika, który informowałyby maszynistę, że wjeżdża na tor w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Zamiast opracowywania tego wskaźnika resort zaproponował inne procedury, ale nie spotkały się one z akceptacją przewoźników i związków zawodowych zrzeszających maszynistów i dyżurnych ruchu. W efekcie resort wycofał się ze swojej propozycji.

W projekcie zaproponowano, by zmienione rozporządzenie zaczęło obowiązywać 14 dni od daty ogłoszenia.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trwają prace nad przepisami dot. bezpieczeństwa na kolei

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.219.31.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!