Trwają testy Pendolino w Żmigrodzie

Trwają testy Pendolino w Żmigrodzie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przyspieszenie, hamowanie i to, jak pociąg Pendolino zachowuje się na łukach, sprawdzają kolejarze podczas testów na torze w Żmigrodzie. Wyprodukowany dla PKP Intercity skład ma przejechać po tym torze jeszcze kilka tysięcy kilometrów.

"W porównaniu z tym, jak się prowadzi pociągi wyprodukowane 30-40 lat temu, to jazda Pendolino jest wielkim skokiem technologicznym" - powiedział w czwartek dziennikarzom maszynista PKP Intercity Jacek Rutkowski, prowadzący pociąg Pendolino.

Na razie uprawnienia do prowadzenia Pendolino ma 12 maszynistów PKP Intercity, a docelowo ma być ich. ok. 100.

Pytany o wady pociągu, Rutkowski powiedział, że jest za wcześnie, by o nich mówić. "Będzie można o nich rozmawiać dopiero wtedy, gdy pociągi wejdą do eksploatacji" - dodał. Zgodnie z zapowiedziami, Pendolino ma pojawić się w rozkładzie jazdy od grudnia 2014 r.

W trakcie czwartkowych testów Pendolino rozpędziło się do 146 km/h.

Od początku testów na torze w Żmigrodzie, wyposażony w aparaturę pomiarową pociąg już kilkadziesiąt razy przejechał liczącą 7,7 km pętlę. Dyrektor Instytutu Kolejnictwa w Warszawie Andrzej Żurkowski powiedział PAP, że przed Pendolino jeszcze setki takich okrążeń. "W sumie skład przejedzie tutaj kilka tysięcy kilometrów" - mówił.

Pierwszy pociąg Pendolino przyjechał na testy do Polski 12 sierpnia; został zaprezentowany we Wrocławiu, a następnie udał się na testy w Żmigrodzie.

Każdy z zamówionych przez PKP Intercity składów Pendolino ma siedem wagonów. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 tony. Będą one miały dwie klasy oraz kilka tzw. przedziałów menedżerskich. Na pokładzie mają być łącznie 402 miejsca - 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. Fotele w obu klasach będą rozkładane, a każde miejsce będzie miało własne oświetlenie i gniazdko elektryczne. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów będą zamontowane stelaże na bagaże. Pociąg będzie wyposażony także w wieszaki na rowery.

W maju przyszłego roku pierwszy pociąg ma uzyskać świadectwo dopuszczające do ruchu w Polsce. Będzie jeździł po zmodernizowanych liniach. Planuje się, że w grudniu 2014 r., po raz pierwszy w regularnym ruchu w Polsce, pojedzie 200 km/h. Z czasem ta prędkość będzie zwiększana do 220 i 230 km/h.

Już dziś na wybranych odcinkach pociągi mogłyby się rozpędzać do 200 km/h. Przykładem jest fragment Olszamowice-Zawiercie na Centralnej Magistrali Kolejowej - rozkładowe pociągi mają tam jeździć 200 km/h od grudnia br. Długość linii o takich parametrach będzie się zwiększać.

Uwzględniając stan infrastruktury kolejowej, Pendolino będzie mogło pokonać trasę z Warszawy do Gdańska w ok. 2 godz. 40 min., trasę do Krakowa w 2 godz. 15 min, do Katowic w 2 godz. 10 min., do Wrocławia w 3 godz. 30 min. Z Gdyni do Krakowa pociągi te przejadą w 5 godz. 20 min, do Katowic w 5 godz. 15 min, a do Gliwic w ok. 6 godz.

PKP Intercity kupiło pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trwają testy Pendolino w Żmigrodzie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.59.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!