Turcja: otwarcie tunelu kolejowego łączącego Azję z Europą

- Turcja uroczyście otworzyła we wtorek tunel kolejowy pod Cieśniną Bosfor w Stambule, który połączył europejską i azjatycką część kraju. Inwestycja została dofinansowana przez kapitał japoński i należy do strategicznych projektów władz w Ankarze.

W oficjalnym otwarciu tunelu pod Cieśniną Bosfor wzięli udział przedstawiciele władz Turcji, w tym prezydent Abdullah Gul i premier Recep Tayyip Erdogan, oraz premier Japonii Shinzo Abe. Uroczystości rozpoczęły się w azjatyckiej części miasta, następnie politycy i goście przejechali tunelem na stację kolei "Marmaray" w europejskiej części Stambułu.

Tunel pod Bosforem należy do głównych projektów infrastrukturalnych rządu premiera Erdogana. W założeniu władz kolejowe połączenie Europy z Azją ma być kolejnym bodźcem stymulującym turecką gospodarkę. Stanowi też element projektu łączenia azjatyckiego systemu kolejowego z europejskim. Jednak sam pomysł poprowadzenia tunelu pod Cieśniną Bosfor wywołał w kraju liczne protesty.

Tunel ma prawie 14 km długości, z czego odcinek pod Bosforem - prawie półtora kilometra. Znajduje się na głębokości ponad 55 metrów i jest najgłębszym tunelem kolejowym tego typu na świecie.

"Projekt łączy kontynenty historycznego Jedwabnego Szlaku" - podkreślił przed uroczystością otwarcia turecki minister transportu Binali Yildirim.

Szacuje się, że budowa kosztowała cztery miliardy dolarów, z czego miliard zainwestował kapitał japoński. Dlatego w uroczystości otwarcia brał udział premier Japonii. Poza nim w otwarciu wzięli udział przedstawiciele władz m.in. Afganistanu, Azerbejdżanu, Bułgarii, Gruzji, Hiszpanii, Mołdawii i Niemiec.

Ankara liczy, że dzięki tej inwestycji będzie można rozwiązać poważne kłopoty Stambułu z zakorkowanymi ulicami. Do tej pory ci, którzy chcieli przedostać się z jednej strony cieśniny na drugą musieli korzystać z dwóch zatłoczonych mostów. Szacuje się, że dziennie pociągi "Marmaray" będą mogły przetransportować pod Bosforem około miliona pasażerów. Podróż z jednej części cieśniny na drugą ma potrwać około czterech minut. Natomiast przejazd z jednego końca Stambułu na drugi zajmie 105 minut.

Budowę tunelu rozpoczęto w 2005 roku, a całą inwestycję miano oddać do użytku po czterech latach. Jednak realizacja planów została poważnie opóźniona przez archeologów i ich badania m.in. nad odnalezionymi pozostałościami po bizantyjskim porcie z czwartego wieku naszej ery.

Władze starały się też rozwiać obawy niektórych obywateli i ekspertów ostrzegających przed możliwym uszkodzeniem konstrukcji przez wstrząsy tektoniczne, do których dochodzi w okolicy. Minister transportu uspokajał podkreślając, że tunel wytrzyma wstrząsy o sile 9 w skali Richtera.

"To najbezpieczniejsze miejsce w Stambule" - przekonywał Yildirim.

Mimo otwarcia tunel pod Bosforem na początku nie będzie w pełni funkcjonalny. "Wykorzystywana na początku będzie ograniczona część tunelu. Oddanie do użytku całej inwestycji będzie poważnie opóźnione (...). Zastanawiamy się, czemu otwarto go tak szybko" - powiedział przedstawiciel Stambulskiej Rady Urbanistów przy Uniwersytecie Stambulskim Tayfun Kahraman.

Tunel pod Cieśniną Bosfor jest jedną z kilku strategicznych inwestycji planowanych przez rząd Erdogana w Stambule. Pod Bosforem ma też być wybudowany tunel, którym poruszać się będą samochody osobowe. Planowana jest też budowa trzeciego mostu nad cieśniną oraz lotniska pasażerskiego, które w założeniu ma być największe na świecie.

Budowa tunelu kolejowego łączącego Azję i Europę jest jednym z projektów w Stambule, które spotkały się z poważnym sprzeciwem społecznym. Rząd oskarżono o brak konsultacji ze społeczeństwem. Doprowadziło to do serii protestów w czerwcu br., których bezpośrednią przyczyną był sprzeciw wobec planów wybudowania centrum handlowego i meczetu w rejonie stambulskiego parku Gezi, gdzie trzeba byłoby powycinać wiele drzew. Demonstracje szybko przerodziły się w szersze protesty przeciwko polityce Erdogana.

Pierwszy projekt wybudowania tunelu kolejowego pod Bosforem powstał w roku 1891.

Tunel kolejowy pod Bosforem otwarto w dniu święta narodowego, w 90. rocznicą powstania Republiki Turcji. W 1923 roku prezydentem nowej republiki został Mustafa Kemal, zwany Ataturkiem. Za jego rządów przeprowadzono w kraju liczne reformy, które miały zapewnić państwu świecki charakter i doprowadzić do wyraźnego zbliżenia cywilizacyjnego z Europą

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Turcja: otwarcie tunelu kolejowego łączącego Azję z Europą

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.51.151
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!