Za pół roku rozpoczną się testy pierwszego składu Pendolino ETR 610 wyprodukowanego przez Alstom dla PKP Intercity. Za 2 lata na linię E 65/CMK mają wjechać wszystkie zamówione składy dużych prędkości. O przygotowaniach infrastruktury rozmawiamy z Andrzejem Janaszem, dyrektorem projektu modernizacji linii CMK w PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji.
Andrzej Janasz: Prędkość 200 km/h z uwagi na system ETCS, który został dla takiej prędkości zaprogramowany, z wyjątkiem odcinka Grodzisk Mazowiecki - Idzikowice - Olszamowice, gdzie na chwilę obecną nadal będzie obowiązywała prędkość 160 km/h.
Kiedy i na jakim odcinku CMK realnie będzie wprowadzona prędkość 200 km/h z zastosowaniem systemu ETCS poziom 1 dla składów klasycznych z lokomotywami oraz składów Pendolino?
Po zakończeniu robót modernizacyjnych od rozkładu jazdy 2014/2015 długość odcinka linii CMK przygotowanego w zakresie nawierzchni kolejowej na V=200 km/h wyniesie 158 km linii, tj.:
- od km 5,000 do km 79,289 po torze nr 1 i 2;
- od km 125,200 do km 213,100 po torze nr 1 oraz od km 125,200 do km 213,700 po torze nr 2 z wyłączeniem stacji Włoszczowa Płn. (od km 151,900 do km 155,430).
W jakim terminie przewidziano zakończenie budowy wiaduktów/tuneli na odcinku Olszamowice - Włoszczowa Płn.? Czy zdążycie przed grudniem 2014 r.?
Zakończenie budowy pozostałych czterech wiaduktów w km 127,190; 142,850; 147,548 i 149,500 przewidziano na koniec roku 2014. Wiadukt w km 106,588 zostanie zakończony już w bieżącym roku.
Do kiedy przewiduje się wybudowanie wiaduktów/tuneli bezkolizyjnych na innych odcinkach CMK? Ile w sumie jest tych wiaduktów/tuneli i w jakim kilometrażu?
W chwili obecnej nie podjęto decyzji o terminie modernizacji odcinka Idzikowice - Olszamowice, na którym znajduj się trzy przejazdy w km 82,163; 95,136 i 98,564. Budowa wiaduktów drogowych i czterech wiaduktów w miejscu istniejących przejazdów na szlaku Grodzisk Mazowiecki - Korytów w km 3,407; 4,384; 5,501 i 6,095 planowana jest do roku 2015 w ramach modernizacji linii nr 1 Warszawa - Łódź etap II, Lot A - odcinek Warszawa - Miedniewice (Skierniewice). [...]
W czym tkwi problem likwidacji zwolnienia do 120 km/h w km 215 na "kracie" wiaduktu toru nr 1 CMK, czyli wiaduktu nad "Wiedenką" w Myszkowie Mrzygłodzie? Czy uporacie się ze zlikwidowaniem tego zwolnienia, aby składy Pendolino nie musiały hamować z np. 200 lub teoretycznie 220/230 km/h do 120 km/h?
Zakres prac, które należałoby wykonać w celu usunięcia ograniczenia prędkości V=120 km/h i podwyższenia jej do V=200 km/h w obrębie "kraty", obejmuje całkowitą jej przebudowę. W zamierzeniach nie uwzględniano prac związanych z tak dużym przedsięwzięciem, które pochłonęłoby znaczne nakłady finansowe. W chwili obecnej przeprowadzane są analizy istniejącego stanu technicznego obiektu i określenia, czy pozwala on przenieść obciążenia pod pociągami przy prędkości maks. 160-180 km/h. Układ geometryczny linii w tym miejscu pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej równej180 km/h.