PARTNERZY PORTALU

Tylko 200 km/h na CMK?

  • Rynek Kolejowy
    Autor: Robert Wyszynski
  • Dodano: 30-05-2013 11:30

Za pół roku rozpoczną się testy pierwszego składu Pendolino ETR 610 wyprodukowanego przez Alstom dla PKP Intercity. Za 2 lata na linię E 65/CMK mają wjechać wszystkie zamówione składy dużych prędkości. O przygotowaniach infrastruktury rozmawiamy z Andrzejem Janaszem, dyrektorem projektu modernizacji linii CMK w PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji.

Robert Wyszyński: Jaka docelowa prędkość maksymalna przewidywana jest na CMK dla składów Pendolino ETR 610: 200, 220 czy 230 km/h?

Andrzej Janasz: Prędkość 200 km/h z uwagi na system ETCS, który został dla takiej prędkości zaprogramowany, z wyjątkiem odcinka Grodzisk Mazowiecki - Idzikowice - Olszamowice, gdzie na chwilę obecną nadal będzie obowiązywała prędkość 160 km/h.

Kiedy i na jakim odcinku CMK realnie będzie wprowadzona prędkość 200 km/h z zastosowaniem systemu ETCS poziom 1 dla składów klasycznych z lokomotywami oraz składów Pendolino?

Po zakończeniu robót modernizacyjnych od rozkładu jazdy 2014/2015 długość odcinka linii CMK przygotowanego w zakresie nawierzchni kolejowej na V=200 km/h wyniesie 158 km linii, tj.:
  • od km 5,000 do km 79,289 po torze nr 1 i 2;

  • od km 125,200 do km 213,100 po torze nr 1 oraz od km 125,200 do km 213,700 po torze nr 2 z wyłączeniem stacji Włoszczowa Płn. (od km 151,900 do km 155,430).
W związku z prowadzonymi robotami związanymi z modernizacją systemu zasilania na koniec 2014 r. przewiduje się uzyskanie 75% mocy znamionowej dla składów prowadzonych pojazdami o mocy 6 MW przy 15-minutowym następstwie pociągów, co umożliwi kursowanie pociągów zespolonych z prędkością V=200 km/h. Od połowy roku 2015, czyli po zakończeniu robót związanych z modernizacją systemu zasilania możliwe będzie uzyskanie 100% mocy znamionowej dla składów prowadzonych pojazdami o mocy 6 MW przy 10-minutowym następstwie pociągów. Na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Idzikowice wprowadzenie prędkości V = 200 km/h uzależnione jest od przeprogramowania systemu ETCS z prędkości 160 na 200 km/h.

W jakim terminie przewidziano zakończenie budowy wiaduktów/tuneli na odcinku Olszamowice - Włoszczowa Płn.? Czy zdążycie przed grudniem 2014 r.?

Zakończenie budowy pozostałych czterech wiaduktów w km 127,190; 142,850; 147,548 i 149,500 przewidziano na koniec roku 2014. Wiadukt w km 106,588 zostanie zakończony już w bieżącym roku.

Do kiedy przewiduje się wybudowanie wiaduktów/tuneli bezkolizyjnych na innych odcinkach CMK? Ile w sumie jest tych wiaduktów/tuneli i w jakim kilometrażu?

W chwili obecnej nie podjęto decyzji o terminie modernizacji odcinka Idzikowice - Olszamowice, na którym znajduj się trzy przejazdy w km 82,163; 95,136 i 98,564. Budowa wiaduktów drogowych i czterech wiaduktów w miejscu istniejących przejazdów na szlaku Grodzisk Mazowiecki - Korytów w km 3,407; 4,384; 5,501 i 6,095 planowana jest do roku 2015 w ramach modernizacji linii nr 1 Warszawa - Łódź etap II, Lot A - odcinek Warszawa - Miedniewice (Skierniewice). [...]

W czym tkwi problem likwidacji zwolnienia do 120 km/h w km 215 na "kracie" wiaduktu toru nr 1 CMK, czyli wiaduktu nad "Wiedenką" w Myszkowie Mrzygłodzie? Czy uporacie się ze zlikwidowaniem tego zwolnienia, aby składy Pendolino nie musiały hamować z np. 200 lub teoretycznie 220/230 km/h do 120 km/h?

Zakres prac, które należałoby wykonać w celu usunięcia ograniczenia prędkości V=120 km/h i podwyższenia jej do V=200 km/h w obrębie "kraty", obejmuje całkowitą jej przebudowę. W zamierzeniach nie uwzględniano prac związanych z tak dużym przedsięwzięciem, które pochłonęłoby znaczne nakłady finansowe. W chwili obecnej przeprowadzane są analizy istniejącego stanu technicznego obiektu i określenia, czy pozwala on przenieść obciążenia pod pociągami przy prędkości maks. 160-180 km/h. Układ geometryczny linii w tym miejscu pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej równej180 km/h.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tylko 200 km/h na CMK?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!