Musimy mieć świadomość, że wprowadzenie dodatkowej daniny w branży spowoduje, że bilety będą droższe. W związku z tym mobilność społeczeństwa może być dużo mniejsza - mówi Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL) oraz szef Katowice Airport.
- Szef organizacji zrzeszającej polskie porty lotnicze komentuje wpływ nowych unijnych regulacji Fit for 55.
- Komisja Europejska chce wprowadzić minimalną stawkę podatkową dla paliw lotniczych, które są szkodliwe dla środowiska. To obciążenie nałoży się na wciąż trudną sytuacji branży boleśnie doświadczonej przez pandemię.
- Rozmowa powstała w ramach EEC People jako wstęp do debaty o zmianach w branży lotniczej wywołanych kryzysem. Panel dyskusyjny „Komunikacja lotnicza – nie będzie już tak samo?” pojawi się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, który odbędzie się w dniach 20-22 września.
- Branża lotnicza odpowiada za 2-3 procent globalnej emisji CO2. Nie jest ona ogromna, ale samoloty latają na 10-11 tysiącach metrów i na pewno ta bezpośrednia emisja jest bardziej szkodliwa - Artur tłumaczy Tomasik.
Obecnie państwa członkowskie zwalniają przewoźników z płacenia podatku od paliwa spalanego podczas lotów międzynarodowych. Przez to nie ponoszą one dodatkowych kosztów emitowania zanieczyszczeń do atmosfery.
Zobacz rozmowę z szefem Związku Regionalnych Portów Lotniczych o wpływie nowych regulacji na branżę lotniczą. Pozostała część tekstu znajduje się pod materiałem wideo.
Komisja Europejska, postulując zmiany, stwierdziła, że zwolnienie z płacenia podatków „nie jest spójne z obecnymi wyzwaniami i polityką klimatyczną”.
- Już nie możemy czekać i tylko patrzeć na to, co dzieje się z klimatem. Widzimy, jak świat się zmienił w ostatnich latach. Myślę, że czas jest dobry, żeby myśleć i działać w kierunku ochrony klimatu - dodaje prezes zrzeszenia regionalnych portów lotniczych.
Unijna minimalna stawka podatkowa na paliwo lotnicze zaczynałaby się od zera i rosła stopniowo przez kolejne 10 lat od 2023 r. Minimalną stawką nie byłyby objęte paliwa ekologiczne, w tym odnawialny wodór i zaawansowane biopaliwa.
Nowa regulacja będzie „game changerem”, który przewróci rynek do góry nogami.
- Linie lotnicze nie będą już uruchamiały tak dużej liczby połączeń z różnych portów. Wiele linii tradycyjnych redukuje flotę do 2025 roku. W związku z tym ta podaż też będzie mniejsza. Narzucenie dodatkowych opłat na branżę spowoduje, że bilety będą droższe. Musimy być tego świadomi - prognozuje Artur Tomasik z ZRPL.