Unia załatwia nam drogie loty. Nowa danina uderza mimo pandemii

Unia załatwia nam drogie loty. Nowa danina uderza mimo pandemii
Branża lotnicza odpowiada za 2-3 procent globalnej emisji CO2. To niewiele biorąc pod uwagę presję regulacyjną, na jaką jest wystawiona. Pixabay.com

Musimy mieć świadomość, że wprowadzenie dodatkowej daniny w branży spowoduje, że bilety będą droższe.  W związku z tym mobilność społeczeństwa może być dużo mniejsza - mówi Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL) oraz szef Katowice Airport.

  • Szef organizacji zrzeszającej polskie porty lotnicze komentuje wpływ nowych unijnych regulacji Fit for 55.
  • Komisja Europejska chce wprowadzić minimalną stawkę podatkową dla paliw lotniczych, które są szkodliwe dla środowiska. To obciążenie nałoży się na wciąż trudną sytuacji branży boleśnie doświadczonej przez pandemię.
  • Rozmowa powstała w ramach EEC People jako wstęp do debaty o zmianach w branży lotniczej wywołanych kryzysem. Panel dyskusyjny „Komunikacja lotnicza – nie będzie już tak samo?” pojawi się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, który odbędzie się w dniach 20-22 września.
Komisja Europejska przygotowała pakiet przepisów dotyczących klimatu i energii – Fit for 55. Ma to związek z ambicjami klimatycznymi wyznaczonymi przez UE, zgodnie z którymi do 2030 r. emisje gazów cieplarnianych mają być zmniejszone o 55 proc. względem roku 1990. Regulacje te dotyczą też branży lotniczej, a w konsekwencji wszystkich pasażerów.

- Branża lotnicza odpowiada za 2-3 procent globalnej emisji CO2. Nie jest ona ogromna, ale samoloty latają na 10-11 tysiącach metrów i na pewno ta bezpośrednia emisja jest bardziej szkodliwa - Artur tłumaczy Tomasik.

Obecnie państwa członkowskie zwalniają przewoźników z płacenia podatku od paliwa spalanego podczas lotów międzynarodowych. Przez to nie ponoszą one dodatkowych kosztów emitowania zanieczyszczeń do atmosfery.

Zobacz rozmowę z szefem Związku Regionalnych Portów Lotniczych o wpływie nowych regulacji na branżę lotniczą. Pozostała część tekstu znajduje się pod materiałem wideo.


Komisja Europejska, postulując zmiany, stwierdziła, że zwolnienie z płacenia podatków „nie jest spójne z obecnymi wyzwaniami i polityką klimatyczną”. 

- Już nie możemy czekać i tylko patrzeć na to, co dzieje się z klimatem. Widzimy, jak świat się zmienił w ostatnich latach. Myślę, że czas jest dobry, żeby myśleć i działać w kierunku ochrony klimatu - dodaje prezes zrzeszenia regionalnych portów lotniczych.

Unijna minimalna stawka podatkowa na paliwo lotnicze zaczynałaby się od zera i rosła stopniowo przez kolejne 10 lat od 2023 r. Minimalną stawką nie byłyby objęte paliwa ekologiczne, w tym odnawialny wodór i zaawansowane biopaliwa. 

Nowa regulacja będzie „game changerem”, który przewróci rynek do góry nogami.

- Linie lotnicze nie będą już uruchamiały tak dużej liczby połączeń z różnych portów. Wiele linii tradycyjnych redukuje flotę do 2025 roku. W związku z tym ta podaż też będzie mniejsza. Narzucenie dodatkowych opłat na branżę spowoduje, że bilety będą droższe. Musimy być tego świadomi - prognozuje Artur Tomasik z ZRPL.
×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: Unia załatwia nam drogie loty. Nowa danina uderza mimo pandemii

  • kasia 2021-07-23 08:40:18
    podatki nie są w kompetencji Unii - to łamanie prawa - Traktatu Lizbońskiego
  • Czerwoni 2021-07-20 14:29:23
    Daj komuchowi palec, a weźmie całą rękę...Zwrócisz mu uwagę, a oskarży cię o rasizm, homofobię i denializm klimatyczny
  • CTX 2021-07-20 14:27:18
    Nie może być tanio, latać mogą tylko bogaci - reszta niech siedzi w swoich zapyziałych wioskach i delektuje się spotkaniami online lub zwiedzaniem Luwru przez internet - takie czasy nadchodzą ! (a w internecie pokażą ci to co zechcą) - i znów wracamy do "opowieści i ballad trubadurów" którzy byli i widzieli ...
  • J De Molay 2021-07-20 13:46:21
    Podobnie jak "Związek Nasz Bratni" (70 lat) oraz "Tysiącletnia Rzesza" (12 lat) ten chory twór europejskiej dystopii padnie szybciej niż komukolwiek się zdaje! Zachodnie pasożyty żyją dzięki niewolniczej pracy Azjatów i grabieży innych narodów. Klątwa została rzucona 707 lat temu trwa nadal!
  • darek 2021-07-20 13:00:38
    I dobrze. Jak widzę latających na bagietkę do Paryza to mnie aż telepie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.200.117.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!