PARTNERZY PORTALU

UTK sprawdzi do końca ferii ponad 140 pociągów

Prezes UTK nałożył w ub. roku 16 kar na przewoźników pasażerskich (fot. pixabay.com)

Od 13 stycznia do 23 lutego, czyli w całym okresie ferii zimowych w Polsce, Urząd Transportu Kolejowego sprawdzi w całym kraju dodatkowo 140 pociągów. W całym ub. roku UTK przeprowadził 372 kontroli, w efekcie m.in. wyłączając z eksploatacji 105 wagonów.

  • Prezes UTK nałożył w ub. roku 16 kar na przewoźników pasażerskich (w całym kraju działa ich ponad 20) za naruszenia przepisów.
  • Cztery postępowania dotyczyły przestrzegania praw pasażerów i zakończyły się nałożeniem kar - łącznie na ponad 1,1 mln zł.
  • Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można poskarżyć się do prezesa UTK. W 2018 r. otrzymał on 1384 skargi, a w 2019 r. - 1341 skarg.

W piątek Urząd Transportu Kolejowego zorganizował pokazową kontrolę pociągów w bazie spółki PKP Intercity w Katowicach. Jak wyjaśniał dziennikarzom prezes UTK Ignacy Góra, chodzi o potwierdzenie, że składy wyruszające w podróże z pasażerami są dobrze przygotowane i gwarantują bezpieczne przejazdy do celu.

Inspektorzy UTK sprawdzali w Katowicach skład pociągu PKP IC, mającego wyruszyć w trasę do Słupska. Dziennikarze w jednej z toalet zauważyli m.in., że choć było czysto i działała spłuczka, zepsuta była suszarka do rąk. Kontroler skomentował, że usterka przed odjazdem na pewno zostanie naprawiona.

Obok sprawdzanego pociągu prezes Góra mówił m.in., że z kolei chce korzystać coraz więcej podróżnych. "W 2018 r. było to 310 mln pasażerów, a w 2019 r. - choć nie mamy jeszcze pełnych statystyk - będzie to ok. 330 mln pasażerów. Bardzo się z tego cieszymy, bo kolej jest bezpiecznym i ekologicznym środkiem transportu" - deklarował.

Zaznaczył, że UTK w ostatnim okresie świątecznym, noworocznym i rozpoczętych ferii przeprowadził już ok. 40 kontroli (jedna kontrola może dotyczyć kilku pociągów). Główne sprawdzane obszary to bezpieczeństwo (część mechaniczna: wózki, zestawy kołowe, hamulce czy drzwi) oraz komfort (temperatura, poprawność działania wentylacji/klimatyzacji, czystość, zaopatrzenie toalet).

Zgodnie z podsumowaniem z tego okresu, na 76 sprawdzonych przez UTK bez zapowiedzi pociągów, wydano 37 decyzji wyłączających lub ograniczających eksploatację wagonów (w tym drugim przypadku wagon może pozostać w składzie pociągu, jednak nie może przewozić pasażerów). Kontrole mogą odbywać się w bazach przewoźników, ale też np. w trakcie jazdy z pasażerami.

W całym ub. roku inspektorzy Urzędu na przeprowadzone (niezapowiedziane) 372 kontrole, w 105 przypadkach wyłączyli wagony z eksploatacji, a w 165 przypadkach - ograniczyli ich eksploatację. Najczęściej powtarzające się naruszenia to: uszkodzone drzwi, awarie toalet, niedziałające tablice informacji pasażerskiej, niesprawne ogrzewanie/klimatyzacja i błędy w dokumentacji.

Prezes UTK nałożył w ub. roku 16 kar na przewoźników pasażerskich (w całym kraju działa ich ponad 20) za naruszenia przepisów. Cztery postępowania dotyczyły przestrzegania praw pasażerów i zakończyły się nałożeniem kar - łącznie na ponad 1,1 mln zł.

Góra przypomniał w piątek, że pasażerowie niezadowoleni z usług przewoźników kolejowych mogą składać u nich reklamacje (europejskie prawo gwarantuje odszkodowania w przypadku pociągów dalekobieżnych: za opóźnienie od godziny do dwóch w wysokości 25 proc. ceny biletu, a za opóźnienie ponad dwóch godzin - 50 proc. ceny biletu).

Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można poskarżyć się do prezesa UTK. W 2018 r. otrzymał on 1384 skargi, a w 2019 r. - 1341 skarg. Dotyczyły one głównie niedostatecznego komfortu i niewłaściwej obsługi (571 skarg), niedogodnego rozkładu i punktualności połączeń (475) oraz sprzedaży biletów i informacji pasażerskiej (339).

Pasażerowie chcący złożyć skargę lub reklamację, najpierw powinni skontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli jego reakcja nie będzie satysfakcjonująca, można kontaktować się z Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei (pasazer@utk.gov.pl), działającym przy UTK. "Rzecznik rozpatruje reklamacje pozasądowo, polubownie, a jego skuteczność jest na poziomie 80 proc." - zasygnalizował Góra.

UTK prowadzi też kierowaną do dzieci kampanię "Kolejowe ABC" - dotycząca zasad bezpieczeństwa na dworcu, na peronie i w pociągu, a także kulturalnego podróżowania. Dotąd w lekcjach bezpieczeństwa wzięło udział blisko 12 tys. uczniów z 388 podstawówek i przedszkoli; ponad 15 mln widzów obejrzało spoty akcji w telewizji, a prawie 14 mln w internecie.

Zgłoszenia podróżnych nt. bezpieczeństwa w ruchu kolejowym przyjmowane są m.in. poprzez formularz w zakładce "bezpieczeństwo" na stronie utk.gov.pl oraz przez adres pasazer@utk.gov.pl.

×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UTK sprawdzi do końca ferii ponad 140 pociągów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.245.125
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!