W Jaworznie będą testowane pojazdy autonomiczne

W Jaworznie będą testowane pojazdy autonomiczne
Adobe Stock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP/TE
  • Dodano: 21-06-2018 17:14

List intencyjny dotyczący testowania prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego podpisali w czwartek w Jaworznie przedstawiciele władz tego miasta, Ministerstwa Infrastruktury oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

  • Na podstawie porozumienia w Jaworznie powstać ma specjalna strefa do testów jazdy prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego.
  • Innowacyjne autobusy zostaną opracowane w ramach programu NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny.
  • Celem programu, realizowanego w oparciu o formułę partnerstwa innowacyjnego, jest stworzenie pojazdu transportu publicznego, który będzie zeroemisyjny, modułowy i częściowo samosterowny.
  • Inicjatywa wpisuje się w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a szczegółowo - w Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce.

Zgodnie z założeniami czwartkowego porozumienia, jazda autonomiczna prototypów autobusów testowana będzie na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie (PKM) oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym.

Zamówione pojazdy muszą cechować się autonomicznością na poziomie co najmniej 3 w klasyfikacji SAE International, co oznacza warunkową jazdę autonomiczną pod nadzorem człowieka.

W praktyce pojazdy mają same poruszać się co najmniej po terenie zajezdni. Powinny m.in. być zdolne samodzielnie podjeżdżać na stanowisko ładowania oraz po naładowaniu parkować na wskazanym miejscu. Według harmonogramu programu testy prototypów takich pojazdów mają rozpocząć się pod koniec 2019 r.

Czwartkowe porozumienie podpisano w nowej hali jaworznickiego PKM, zaprojektowanej pod kątem autobusów elektrycznych. Prezes PKM Zbigniew Nosal akcentował m.in., że nieprawdą jest, że to źródło napędu oznacza słaby zasięg. Średni dziennie przebieg kursującego po tym mieście autobusu elektrycznego - to 314 km, a rekordowy - o ponad 100 km więcej.

Nawiązując do czwartkowego porozumienia, Nosal ocenił, że pojazdy autonomiczne to nie "zabawka" ani "gadżet".

- To realna potrzeba nowoczesnych systemów transportowych, z którą my musimy się zmierzyć i w której dzisiaj - jesteśmy dumni z tego - będziemy uczestniczyć - zadeklarował prezes samorządowego przewoźnika.

Wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz mówił podczas uroczystości m.in. o trwającej rewolucji technologicznej - dążeniu do zautomatyzowania przewozów, cyfryzacji modeli zarządzania i zmiany modelu podróży.

- Nie ograniczamy naszych kompetencji w tym obszarze - tych podstawowych, tj. budowy infrastruktury drogowej, dostosowania przepisów o ruchu drogowym, koordynacji wdrażania inteligentnych systemów transportowych, czy homologacji i określania wymogów technicznych podróży - podkreślił wiceminister.

- Chętnie korzystamy z możliwości włączania się w inicjatywy umożliwiające badanie nowych technologii i ich testowanie, choćby weryfikowanie ich działania w warunkach polskich, co państwo tu właśnie robicie - dodał.

Jak akcentują przedstawiciele NCBR, czwartkowe porozumienie to kolejny krok w realizacji programu, w którym obecnie weryfikowane są wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu podmiotów, które chcą uczestniczyć w pracach badawczo-rozwojowych prototypów takich pojazdów.

Wnioski takie złożyło dziewięciu wykonawców. Po podpisaniu umów w ramach partnerstwa innowacyjnego, prace badawczo-rozwojowe prowadzone będą w trzech etapach. Po drugim etapie, do którego zostanie dopuszczonych maksymalnie siedmiu wykonawców, gotowe będą prototypy pojazdów.

Po stronie odbiorców innowacyjnych autobusów jest 26 polskich miast, w tym Jaworzno, a także Górnośląska-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 miast gmin. Zgodnie z założeniami programu do 2023 r. po polskich drogach ma jeździć ponad tysiąc opracowanych w jego ramach bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego.

Jaworzno deklaruje wolę pozostawania jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Ok. 40 proc. floty tamtejszego PKM to już teraz pojazdy elektryczne, a władze miasta chcą zwiększyć ten udział do 80 proc.

Miasto chce być też m.in. pionierem w zakresie transportu autonomicznego - w tym roku na jego terenie przy współpracy m.in. Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie przeprowadzono pilotaż skanowania wybranych ulic i obszarów, który miałby być podstawą do poruszania się pojazdów autonomicznych.

Program Bezemisyjny transport publiczny NCBR jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dostępnych w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020. Budżet, jaki NCBR przekaże na prace badawczo-rozwojowe, to 100 mln zł na prace dot. projektowania innowacyjnych pojazdów oraz 60 mln zł na prace dot. infrastruktury ładowania.

Do współfinansowania etapu wdrożeniowego, na poziomie ponad 2 mld zł, zaangażowane zostaną środki Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Jaworznie będą testowane pojazdy autonomiczne

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.65.63
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!