PARTNERZY PORTALU

W pojedynkę z linią lotniczą nie wygrasz

W pojedynkę z linią lotniczą nie wygrasz
Pasażerowie mają problem z samodzielnym wyegzekwowaniem swoich praw Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Justyna Sobolak
    Justyna Sobolak
  • Dodano: 24-10-2019 20:00

Opóźniony lot, zgubiony bagaż, zmiana klasy albo, gorzej, daty i godziny wylotu. Pasażerowie lawinowo skarżą się na linie lotnicze. W samodzielnej walce nie mają szans. Proszą o pomoc odpowiednie instytucje.

  • Od początku działania, a więc od 1 kwietnia do 22 października 2019 roku do Rzecznika Praw Pasażerów działającego przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego wpłynęło ok. 4 tys. skarg na linie lotnicze.
  • W okresie wakacyjnym od 1 czerwca do 30 sierpnia ECK Polska otrzymało łącznie 350 skarg na linie lotnicze.
  • Szablonowe maile, brak odpowiedzi na reklamację czy problem ze znalezieniem formularza reklamacyjnego to podstawowe praktyki, które stosują linie lotnicze.

Pasażer zarezerwował za pośrednictwem irlandzkiego przewoźnika lot dla 6 osób na trasie Warszawa-Mediolan i z powrotem. Wylot miał się odbyć 8 września 2019 roku. Trzy miesiące przed podróżą konsument otrzymał maila informującego o zmianie terminu lotu z 8 na 7 września. Zmiana byłaby zrozumiała, gdyby nie fakt, że lot 8 września wciąż był dostępny na stronie linii. Konsument złożył reklamację, domagając się powrotu do poprzedniego terminu lotu. Otrzymał wiadomość, że zmiana jest niemożliwa, a jeżeli nowy lot pasażerom nie pasuje, to mogą z niego zrezygnować i otrzymać pełny zwrot pieniędzy. To rozwiązanie nie satysfakcjonowało pasażerów. Złożyli skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska, które wspólnie z ECK Irlandia skontaktowało się z przewoźnikiem. Dzięki interwencji linia lotnicza przebukowała lot z powrotem na 8 września, uwzględniając przy tym dogodne dla pasażerów miejsca w samolocie.

Skarg na linie lotnicze przybywa. Europejskie Centrum Konsumenckie przyznaje, że dominują one wśród tych, którymi zajmuje się ECK. – W okresie wakacyjnym od 1 czerwca do 30 sierpnia ECK Polska otrzymało łącznie 350 skarg na linie lotnicze. Z tego 185 skarg na problemy z opóźnionym/odwołanym lotem lub odmową przyjęcia na pokład, 155 skarg na problem z bagażem i 10 na inne problemy – wymienia Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Przyznaje, że pasażerowie mają problem z samodzielnym wyegzekwowaniem swoich praw. – W przypadku opóźnionych i odwołanych lotów trudno jest im ustalić, czy przyczyną niepunktualności była siła wyższa. Linie lotnicze powołują się najczęściej na problemy techniczne, zaznaczając przy tym, że są one nadzwyczajną okolicznością. Praktyka pokazuje jednak, że nie wszystkie utrudnienia techniczne zwalniają przewoźnika z odpowiedzialności – mówi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W pojedynkę z linią lotniczą nie wygrasz

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.4.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!