PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Właśnie znika poważna przeszkoda w rozwoju polskich portów

Autor: Piotr Stefaniak
18-06-2019 06:01 |  aktualizacja: 17-06-2019 22:17

Kolej nie będzie hamulcowym dalszego, dynamicznego rozwoju głównych polskich portów morskich. Do połowy 2022 roku zostaną zmodernizowane tory dojazdowe do nich. Natomiast ciągi komunikacyjne do portów od polskich granic, także dla większego ruchu tranzytowego, uzyskają pełną przepustowość około 2025-26 roku – powiedział WNP.Pl Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Mimo opóźnień PLK kończą procedury przetargowe modernizacji dojazdów do portów. Wykonawcy powinni wejść na place budów pod koniec tego roku, a zakończyć roboty w połowie 2022 roku.

Zarządca infrastruktury kolejowej przygotowuje dokumentację projektową zakładającą udrożnienie korytarzy północ-południe dla ruchu towarowego do portu i dalej, w kierunku granic do Adriatyku, z odgałęzieniem w kierunku Białorusi i Ukrainy.

Opracowywany jest na przykład projekt modernizacji dawnej magistrali kolejowej (Herby Nowe - Karsznica - Bydgoszcz - Gdynia), która będzie odtworzona w kształcie z 1933 roku, z  odgałęzieniem do Gdańska. Będzie ona miała nowoczesne parametry, tj. pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h (czas jazdy między Śląskiem a portami morskimi wyniesie 5-6 godzin), będą cięższe - z dopuszczalnym naciskiem 22,5 t na oś oraz dłuższe dzięki dostosowaniu torów stacyjnych - do 750 m.

PLK przygotowują również dokumentację projektową w celu modernizacji stacji granicznej w Terespolu, na przejściu z Białorusią. Obecnie możliwy jest tam wjazd i odprawa 14 par pociągów na dobę. Po modernizacji przepustowość ta zwiększy się do 50 par.

Trwają przygotowania do modernizacji odcinka Rail Baltica pomiędzy Białymstokiem i Ełkiem. Stacja w Ełku zostanie przygotowana nie tylko do przepuszczania pociągów z Litwy, ale także w kierunku miasta Korsze, Olsztyna i dalej - do Gdańska. Powstanie w ten sposób alternatywna linia wschód-zachód do mocno obciążonej obecnie linii E20 (Terespol – Kunowice).

Czytaj także: Polskie porty z niecierpliwością czekają na inwestycje, ale kolejowe


Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (3)

  • paws 2019-06-18 09:23:06
    kolej, tylko szybka, to przyszłość transportu. Najbardziej rozwinięte kraje to wiedzą, u nas za 20 lat może cos ruszy, jak się pokolenie zmieni.
  • WIESLAW Nowak 2019-06-18 11:41:00
    Od lat widać brak wizji w grupie decydentów kolejowych inwestycji Czemu dla historycznej 500 km trasy kolejowej z Tarnowskich Gór do Gdyni nie podniesiono klasy prędkości przy okazji obecnej modernizacji Należałoby ją wyprostować, a na odcinku od Bydgoszczy do Gdyni wybudować drugi tor i zjazdy w kierunku Tczewa Jest to najkrótsza trasa z GOP do trójmiasta Kolejną brakującą inwestycją, jest brak planów wytrasowania nowego krótkiego 280 km połączenia kolejowego miedzy Litwą czy Białorusią a portami trójmiasta, jednocześnie z celami strategicznymi Suwałki - Ełk, dwa zelektryfikowane tory, częściowo w nowym śladzie jako skrót Sokółka - Białystok - Ełk, drugi tor Ełk - Korsze, elektryfikacja i drugi tor Korsze - Bartoszyce, modernizacja i elektryfikacja toru Bartoszyce - Lidzbark Warm. - Orneta - Słobity, odtworzenie toru i elektryfikacja Słobity - Elbląg, elektryfikacja i drugi tor i dalej 80 km do trójmiasta II wersja w podobnej długości i bez budowy nowych tras Ełk - Szczytno, elektryfikacja po obecnej modernizacji Szczytno - Olsztyn - Elbląg, drugi tor Modernizacja 170 km trasy Luków - Pilawa - Łowicz, dla kierunku Terespol - Pilawa - Kutno i Chełm - Lublin - Pilawa - Kutno i dalej do portów bałtyckich czy Rzepina
  • logg 2019-06-18 14:21:58
    My wpisujem się w strategię ZSRR jak najmniej dobrych dróg ikoli oraz mostów to opóżni marsz wojsk na wschód .To kaczyści i kler stoi na straży wschodu ..

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.121.213
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

27 194 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

102 532 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 218 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.