PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Wojna na drogach. Polski transport zagrożony?

Autor: Piotr Stefaniak
19-03-2019 06:00 |  aktualizacja: 19-03-2019 05:43
Wojna na drogach. Polski transport zagrożony?

Nad firmami z krajów Europy Środkowej, do których należy ponad połowa pracy przewozowej w unijnym transporcie międzynarodowym, wisi dziś miecz Damoklesa

Fot. NP

Kilka oznak wskazuje na to, że sektor, w którym dominujemy w Europie - drogowy transport międzynarodowy - zacznie się kurczyć. Z powodów politycznych, choć nie tylko. Za te zmiany zapłacą wszyscy europejscy konsumenci.

  • Polscy przewoźnicy to ważny element europejskiego systemu transportowo-logistycznego. Biznes odczuwa to silnie, kiedy polscy kierowcy… nie pracują.
  • Na początku tej dekady polskie spółki transportowe - także działające z terenu Polski oddziały firm zachodnich - zdominowały unijny transport międzynarodowy, zdobywając czwartą część rynku.
  • Teraz może się to zmienić.
- Niemcy nic nie mają do polskich wydłużonych weekendów; sami potrafią łączyć różne święta, lecz nie omieszkają wypominać, że to rozwala im logistykę - mówi Ireneusz Frankowski, członek zarządu spółki Miratrans z Ozorkowa.

W skumulowane wolne dni w naszym kraju na europejskich giełdach zleceń transportu - Trans.eu, Transporeon, Tomocom, LoadsToday i dziesiątkach krajowych - "siadają" gwałtownie zgłoszenia firm, które chcą podjąć ładunek, szczególnie na dalekich trasach - z Niemiec do Włoch, Hiszpanii czy Grecji.

Zlecenia przejmują wtedy, równie operatywni jak polscy, przewoźnicy z Rumunii, a dokładają się ci z Litwy, Węgier czy Bułgarii. Ale i tak łącznie nie są w stanie wykonać takiej pracy przewozowej, jak nasi "truckersi".

Ale w tej branży wszystko może się zmienić. Nad firmami z krajów Europy Środkowej, do których należy ponad połowa pracy przewozowej w unijnym transporcie międzynarodowym, wisi dziś miecz Damoklesa.

69a.jpg
69a.jpg

Ekspansja

Szansa pojawiła się dwa razy. Pierwsza, gdy Polska otworzyła się na wolną gospodarkę i wprowadziła swobodną wymianę dewiz. Powstało kilka tysięcy prywatnych firm transportowych, które stopniowo dorabiały się większej liczby pojazdów. Firmy te zajmowały się głównie przewozami krajowymi, a tylko nieliczne zagranicznymi.

Druga szansa wyłoniła się, gdy Polska wstąpiła do UE. Staliśmy się wielkim kooperantem dla firm zachodnich, zaczął dynamicznie rosnąć handel zagraniczny. Towary wożono głównie samochodami.

Oczywiście popyt zauważyły przedsiębiorstwa zachodnie, tyle że szybko nastąpił podział ról. Duże firmy logistyczne uznały, że korzystniej jest zająć wyższe szczeble w branży TSL i zlecać transport podwykonawcom. Te procesy zbiegły się ze zmianami na rynku transportu krajów zachodnich. Już na początku dekady dotknął je problem braku wykwalifikowanych kierowców.

Lukę wypełniły polskie firmy. W końcu 2018 r. licencję wspólnotową miało prawie 36 tys. przedsiębiorstw transportowych.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (2)

  • Zbych 2019-03-19 09:00:11
    Giełda nazywa się Timocom,a nie "Tomocom" :)
  • ter 2019-03-21 21:11:41
    Polska firma transportowa podejmie ładunek za połowę frachtu który dostałby przewoźnik niemiecki albo francuski , Zapłaci kierowcy połowę tego co zarabia kiero niemiecki ( lub francuski ) i stąd się wzięła "przewaga" na unijnym rynku transportowym ,

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.241.26
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

12 859 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

102 532 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 218 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.