PARTNERZY PORTALU

WPIK 2015 jako dźwignia inwestycji

  • Rynek Kolejowy
    Autor: Robert Wyszyński
  • Dodano: 05-06-2013 09:10

Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015 - z perspektywą do roku 2020 - jest rozwinięciem poprzedniego dokumentu strategicznego pod nazwą WPIK 2013 - z perspektywą do roku 2015. Zawiera zarówno inwestycje już etapowo realizowane, jak i nowe projekty, w tym tzw. małe "poisie", będące zasadniczo projektami rewitalizacyjnymi z podniesieniem parametrów wybranych ciągów lub odcinków linii. W tym artykule zajmiemy się omówieniem zawartości nowego WPIK-u.

Aktualizacja WPIK 2013

Konieczność aktualizacji programu wynika ze zmian poziomu dostępnych środków finansowych, jak również z powstałych ograniczeń dla realizacji niektórych zadań. Aktualizacja ta włącza do programu nowe zadania, np. projekty mające na celu polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych (tzw. projekty rewitalizacyjne), które planowane są do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 2007-2013 z uwzględnieniem zasady n + 2).

Nowy dokument obejmuje okres do roku 2015, uwzględnia dokonania z realizacji dotychczas obowiązującego WPIK 2013, eliminuje dostrzeżone nieścisłości tego programu, wprowadza niezbędne korekty wynikające z zaistniałych zmian w trakcie realizacji poszczególnych zadań. W programie uwzględniono ponadto projekty przygotowawcze dla zadań przewidywanych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Aktualizacja programu wynika również z potrzeby uproszczenia procedury wprowadzania zmian w trakcie jego realizacji. Dotychczasowa formuła stanowiła zbytnie usztywnienie w tym zakresie.

Program obejmuje 135 projektów, na które w latach 2012-2015 wydać trzeba 31,6 mld zł, z czego:
  • 52 projekty realizowane w ramach POIiŚ - 25,7 mld zł,

  • 31 projektów realizowanych w ramach RPO - 1,2 mld zł,

  • 52 projekty realizowane w ramach innych programów - 4,7 mld zł.
Realizacja projektów wymaga zaangażowania środków finansowych z:
  • budżetu Unii Europejskiej (UE) - 16,9 mld zł,

  • budżetu państwa - 12,0 mld zł,

  • Funduszu Kolejowego - 0,9 mld zł,

  • PKP Polskich Linii Kolejowych SA - 1,7, mld zł (w tym z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego - 1,4 mld zł),

  • prywatnych spoza PLK - 0,1 mld zł.
Efektami bezpośrednimi realizacji programu będą m.in.:
  • zdecydowana poprawa stanu techniczno-eksploatacyjnego 4 954 km torów,

  • zwiększenie długości torów o dopuszczalnym nacisku osi 221 kN o 3 146 km torów,

  • podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów do 200 km/h na 299 km torów,

  • zwiększenie długości torów, na których prędkość wynosi 160 km/h o 1 334 km torów,

  • zwiększenie prędkości o co najmniej 30 km/h w stosunku do osiąganej obecnie na 3 900 km torów, co stanowi 79% długości torów objętych programem,

  • zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu lądowym poprzez budowę 398 bezkolizyjnych skrzyżowań.
Do ważniejszych przedsięwzięć objętych programem należą:
  • modernizacja ciągu kolejowego E65/C-E65,

  • modernizacja CMK do 200 km/h,

  • kontynuacja i ewentualne dokończenie modernizacji korytarzy E30/C-E30, C20/C-E20, E59 (na odcinku Wrocław - Poznań),

  • modernizacja newralgicznych odcinków korytarzy dla ruchu towarowego C-E59 "nadodrzanki" i C-E65 "węglówki" oraz poprawa stanu technicznego linii planowanych do włączenia do korytarzy towarowych,

  • wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R,

  • budowa połączeń kolejowych z portami lotniczymi oraz portami morskimi w celu integracji różnych gałęzi transportowych w Polsce,
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: WPIK 2015 jako dźwignia inwestycji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.215.185.97
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!