PARTNERZY PORTALU

Wspólne niebo to większe bezpieczeństwo i komfort podróży

fot. Fotolia

Wspólna przestrzeń powietrzna nad UE przyniesie wzrost bezpieczeństwa lotów, oszczędności i poprawi komfort podróżnych - twierdzą eksperci. Ich zdaniem, mnogość urzędów zarządzania ruchem lotniczym generuje koszty i służy utrzymaniu przywilejów administracji.

Specjaliści ds. ruchu lotniczego na debacie w warszawskim Biurze Informacji Parlamentu Europejskiego wskazali, że Wspólna Europejska Przestrzeń Powietrzna (SES) przyniesie korzyści setkom milionów ludzi, a przede wszystkim pasażerom, kontrolerom ruchu lotniczego i pracownikom linii lotniczych. Przyczyni się też do poprawy stanu środowiska, gdyż w konsekwencji jej utworzenia skrócą się szlaki powietrzne, spadnie zużycie paliwa oraz ilość emisji CO2 do atmosfery.

Wielkim problemem Europy według panelistów jest rozbicie organów zarządzania ruchem lotniczym na poszczególne kraje członkowskie. To m.in. powoduje fragmentację przestrzeni powietrznej i wydłuża korytarze lotnicze - zamiast lecieć prosto, samolot musi dziś kilkakrotnie skręcać, a niektórzy przewoźnicy ze względu na wysokie opłaty za przelot i obsługę ruchu lotniczego omijają pewne obszary, lecąc nad tymi tańszymi.

"Na średniej długości lotach do dwóch godzin czas podróży będzie krótszy o 7-14 minut, co (w przypadku emisji) oznacza 7 mln ton CO2 mniej" - powiedział dziennikarzom Marian-Jean Martinescu, europoseł i sprawozdawca Parlamentu Europejskiego ds. Wspólnej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. "Ponieważ loty będą krótsze, w tej bardzo zatłoczonej przestrzeni powietrznej będzie można przyjąć nowe maszyny. Jednak będzie to możliwe tylko wówczas, gdy będziemy mieli bezpośrednie trasy, nową konfigurację przestrzeni powietrznej" - zaznaczył.

Zapytany o termin powołania wspólnej przestrzeni powietrznej w UE nie potrafił podać żadnej daty. "Z technicznego punktu widzenia, Jednolitą Europejską Przestrzeń Powietrzną możemy mieć w sześć miesięcy. Niestety administracja, urzędy lotnictwa z różnych krajów, są temu przeciwne tylko i wyłącznie z powodu własnych interesów: stanowisk, pensji, przywilejów" - powiedział europarlamentarzysta.

Marinescu tłumaczył, że administracja lotnicza to jedynyne w Europie monopole. Tylko państwa członkowskie decydują, kto kontroluje ruch lotniczy nad ich terytorium.

Sytuację w Europie porównał z USA; wskazał, że Stany Zjednoczone zajmują większe terytorium, obsługują więcej lotów, zatrudniają mniej kontrolerów i mają mniej organów obsługi ruchu lotniczego. Ruchem lotniczym po drugiej stronie Atlantyku zarządzają trzy instytucje, w Europie - 28, w UE jest 65 centrów kontroli ruchu lotniczego, w Ameryce - 5 - wyliczał.

Peter Curran z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) przedstawił dane, według których w obsłudze ruchu lotniczego Amerykanie są o 59 proc. bardziej wydajni od Europejczyków, ich koszty są o 1/3 niższe i zatrudniają 39 proc. mniej ludzi.

Wskazał również, że dziś samoloty - z powodu kształtu korytarzy lotniczych w UE - nakładają średnio po 42 kilometry na lot.

Przewidywał, że w 2035 roku na terenie wspólnoty będzie 14,4 mln lotów oraz ponad 20 portów lotniczych o ruchu porównywalnym z londyńskim Heathrow (w 2014 r. obsłużył on ponad 72 mln pasażerów). Jego zdaniem za 20 lat obecny system nie będzie w stanie przyjąć co najmniej 1,9 mln lotów. Rozwiązaniem dla Currana jest SES, który - jak podkreślał - przyniesie korzyści gospodarce, przedsiębiorstwom, mieszkańcom, jak i środowisku.
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wspólne niebo to większe bezpieczeństwo i komfort podróży

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.12.79
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!