PARTNERZY PORTALU

Zagadnienie utrzymania środków transportu - system wsparcia decyzyjnego

  • Autor: Tomasz Nowakowski, Sylwia Werbińska-Wojciechowska - PRACE NAUKOWE POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ - TRANSPORT
  • Dodano: 30-06-2013 13:14

Streszczenie

W pracy skupiono się na omówieniu koncepcji systemu wsparcia decyzyjnego w obszarze utrzymania środków transportowych. W pierwszym kroku przedstawiono podstawowe definicje. Następnie omówiono przegląd literatury obejmujący problematykę projektowania systemów wsparcia decyzyjnego w obszarach funkcjonowania systemów technicznych, ze szczególnym uwzględnieniem systemów logistycznych i transportowych. Pozwoliło to na przedstawienie koncepcji systemu wspomagania decyzji w obszarze utrzymania środków transportu wraz z określeniem podstawowych założeń systemu, danych wejściowych, czy konkluzji. W podsumowaniu wskazano potencjalne problemy do rozwiązania w analizowanym obszarze.

1. WPROWADZENIE

W ostatnich latach, znaczenie problemu zapewnienia wysokiego poziomu obsługi klienta przez systemy transportu pasażerskiego znacząco wzrosło, co spowodowane jest m.in. wysokim poziomem konkurencji na rynku usług transportowych [5]. Jednocześnie, poprawne funkcjonowanie dowolnego systemu transportowego z jednej strony uzależnione jest od sprawnego i efektywnego planowania i realizacji zadań operacyjnych i wspierających, co wiąże się m.in. z optymalnym planowaniem tras czy harmonogramowaniem rozkładów jazdy. Z drugiej strony, należy wziąć pod uwagę wpływ poziomu organizacji procesów utrzymania danego systemu w stanie zdatności funkcjonalnej i zadaniowej, uwzględniającej [34] (rys. 1):
  • warunki systemu (systems conditions) - związane z procesem projektowania i wytwarzania systemu technicznego i jego wpływem na proces uszkodzeń w okresie eksploatacji;

  • warunki użytkowania (operational conditions) - definiujące zależności między pojawianiem się uszkodzeń systemu a realizacją procesu użytkowania oraz wpływem

  • uwarunkowań zewnętrznych (otoczenia); warunki obsługiwania (maintenance conditions) - definiujące relacje między rodzajem i chwilami podejmowanych operacji obsługiwania a podstawowymi charakterystykami niezawodnościowymi systemu.
Ponadto, identyfikacja systemu transportowego w analizowanym obszarze wymaga znajomości trzech elementów [13]:
  • komponentów systemu - wiedza o ich typie, ilości, rodzajach uszkodzeń, charakterystykach niezawodnościowych;

  • realizowanych zadań operacyjnych i obsługiwania, w tym określenia strategii obsługiwania;

  • elementów wpływających na procesy podejmowania decyzji w systemie.
Jednocześnie, w oparciu o badania literaturowe (np. [44]), podstawowym problemem w obszarze eksploatacji obiektów technicznych, w tym środków transportu, jest określenie przez odpowiedniego decydenta sposobu, bieżącego lub przyszłego, obchodzenia się z obiektem. Do podjęcia stosownych decyzji jest niezbędne określenie stanu obiektu, czy typu strategii obsługiwania niezbędnej do zastosowania w danej sytuacji eksploatacyjnej.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zagadnienie utrzymania środków transportu - system wsparcia decyzyjnego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.96.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!