PARTNERZY PORTALU

Zakręty, zaniedbania i zapory. Ponad sto lat polskiej kolei

Zakręty, zaniedbania i zapory. Ponad sto lat polskiej kolei
Techniczna transformacja kolei w ciągu ostatnich 100 lat nie budzi wątpliwości. Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Paweł Szygulski
    Paweł Szygulski
  • Dodano: 11-11-2021 08:00

Odradzające się sto lat temu państwo polskie odziedziczyło fragmenty sieci kolejowych trzech zaborców. Jej integracja to wciąż niedokończone zadanie. Po chudych dekadach kolej odbudowuje swój potencjał korzystając z niezłej koniunktury.

  • Odziedziczoną po zaborcach sieć kolejowa nosiła ślady nierównomiernego rozwoju. Te "szwy" wciąż widać. Integracja sieci kolejowej w Polsce to zadanie wciąż niedokończone.
  • W okresie międzywojenny scalano sieć kolejową. Za czasów PRL starano się podnosić możliwości przewozu towarów zaniedbując połączenia pasażerskie. Po 1989 roku mieliśmy do czynienia ze zwijaniem kolei.
  • Temat budowy nowych linii przestaje być tylko postulatem. Polska sieć kolejowa ciągle czeka na uzupełnienie historycznych braków i zszycie w jeden spójny system, w czym może pomóc budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. 
Do dziś ślady zaborów widać na mapach kolejowych Polski. W przypadku tych pochodzących już z XXI wieku trzeba się już jednak dobrze przyglądać, bo gęstość sieci między poszczególnymi dzielnicami nie różni się już tak wyraźnie, jak 100 lat temu.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Zakręty, zaniedbania i zapory. Ponad sto lat polskiej kolei

  • Pb 2021-11-12 08:03:17
    Ja mam wątpliwości co do budowy CPK. Samo lotnisko nie dokonca nam potrzebne. Koszty latania wcale nie spadają. Natomiast co do koleji: moze wystąpić sytuacja, ze dwa miasteczka położone blisko siebie nie maja polaczenia bezpośredniego. Aby dojechac trzeba by z miasteczka A dojechac do CPK a następnie do miasteczka B. I tu rodzi sie pytanie o zasadność. Po za tym w większych miastach i całych metropoliach, juz jest problem z komunikacją. Brak lini kolejowych metropolitalnych. Brak środków na finansowanie takich inwestycji. Na zachodzi sa wspierane systemy komunikacji zwane popularnie Metrem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.225.221.130
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!